ליום ההילולא: ראיון מרתק עם ראש המוסדות הרב יהורם יפת שליט"א על מורינו הגה"צ הרב סעדיה בן יוסף זצ"ל • צפו

איך התחיל הקשר שלכם עם הגר"ס זצ"ל?

"מורינו הרב זצ"ל, הוא למעשה הקים את השיעור הראשון לבעלי בתים בנס ציונה, וכך ראינו איך שהציבור לאט לאט מאד מאד נקשר אליו בלב ובנפש. אז פנינו אל הרב וביקשנו ממנו לתקוע יתד כאן בעיר נס ציונה להקים את הבית המדרש הראשון, היה זה בשנת ה'תשמ"ט, כאשר זכינו להקים ביחד עם מורינו הרב כולל ערב בעיר.

בשנת ה'תשנ"א, זכינו להקים בס"ד את בית המדרש המרכזי בעיר נס ציונה, שמשם יצא תורה לכל רחבי העיר, דבר הלכה, עצה ותושיה. ואכן, כל בני העיר היו קשורים בכל דבר ועניין לבית המדרש. זאת מאחר ובעיר נס ציונה, כפי שאתם יודעים, אין בתי הוראה ואין לצערינו כתובת רוחנית כל שהיא, הכתובת היחידה היא פשוט לבוא לבית המדרש, שם היה ואפשר לבוא ולשאול את כל הספיקות בהלכה, בחינוך ילדים, וכן על זה הדרך. זה היה בית המדרש היחידי בעיר, שזכינו והקמנו יחד ובהנהגת מורינו הרב זצ"ל".

בלימוד בבית מדרשינו

נרצה לשמוע כמה עובדות מיוחדות שזכיתם לראות אצל הרב זצ"ל?

אנסה להביא כאן אחד מיני רבות שזכינו להכיר.

ראשית כל, הייתה לו אהבה מיוחדת מאד לבני הישיבות, אהבה עד אין קץ, אהבה של מסירות נפש לבחורי ישיבות ולאברכים. לדוגמא, כשהיו צריכים בבית המדרש – בכולל האברכים כאן מצרכים נחוצים עבור שימוש האברכים ולומדי בית המדרש, היה מבקש לקנות את הדברים הכי יקרים והכי טובים, כפי ערכם של בני התורה, והיה מקדיש לכך את מלוא תשומת הלב. היה מכבד אותם בצורה מיוחדת, וראינו אצלו אהבה – לא רק כרב לתלמיד אלא כאב לבן. כי אכן – חיבה יתרה הייתה לו לבני התורה.

דבר נוסף, היה למורינו הרב זצ"ל פנים מאירות לכל הציבור הרחב, גם לבעלי בתים, לכלל הציבור בפריפריות, בערים השונות בארץ, בפרט באיזור שהרב התגורר, היו ארבעה ערים ששם בעיקר הרב פעל רבות לחיזוק וביצור הדת – רמלה, לוד, באר יעקב ונס ציונה. בערים אלו הציבור היה מתייעץ עמו, והוא היה הכתובת לכל דבר ועניין. בערים האלו, כל הדברים הרוחניים עברו דרך הרב, והוא זה שהנחה את הקהילות הללו.

זה היה השילוב הנדיר של החיבור בין השיחות העמוקות שמסר הרב בישיבות שהוא הרביץ תורה שם, ישיבות נוה ארץ ושארית יוסף, לבין השיחות שמסר לכל הציבור בעלי בתים ברחבי הארץ. כולם יכלו לראות איך שהרב יודע למצוא את הכיוון הנכון, והשפה הנכונה, למצוא מסילות בלבבם של כל שכבות האוכלוסיה: בני הישיבות, בעלי הבתים. תמיד הוא מצא את הדרך הנכונה לחדור אל לבם, היה לו שפה מיוחדת, ידע להתאים את עצמו לכל סוגי האוכלוסיה. וזה היה דבר נדיר שראינו והתפעלנו תמיד ממורינו הרב. היה אהוב על כל הבריות, אברכים, בני הישיבות, וכלל ציבור הרחב מכל גוני הקשת.

בכינוס בבית מדרשינו | נראה ראש המוסדות הגר"י יפת

איזה הנהגה אישית תוכלו לספר שראיתם אצל הרב זצ"ל?

אני יכול לספר על דברים ששמעתי שהתרחשו בישיבות שהוא לימד בהם. אחד מהדברים שסיפרו תלמידיו – שמאד תפס אותי: לצערינו, היו תלמידים שעזבו את הישיבה, והרב היה פשוט טורח ונוסע עד אליהם, לאותה העיר שהבחור גר בה, אם גר בבאר שבע נסע לבאר שבע וכך לכל מקום בארץ, והיה פונה לבחור בכל לשון של בקשה ומסביר לו את חשיבותה של הישיבה ואסור לו להפסיד את עולם הישיבות בשום אופן… ואכן, תלמידיו הרבים מספרים שדבריו עשו רושם חזק מאד, וכמה אמרו לנו שפשוט אם הרב לא היה מדבר אתם אז, ומבקש לחזור לישיבה, הם לא יודעים איפה היו היום. ומדובר על תלמידי חכמים גדולים, אם זה ראשי כוללים, רבנים חשובים, מורי הוראות, שבצעירותם היו להם נסיונות קשים, ובכל זאת הרב הצליח למצוא מסילות ללבבם להחזירם לישיבה, והם חייבים לו את כל העולמות הרוחניים שלהם שמסר את נפשו בעבורם.

היה זה דבר נפלא ביותר, מה שאנחנו לא רואים ומוצאים בדורינו, בתקופה שלנו קשה למצוא שירוצו אחרי בחורים שעוזבים את הישיבה, ופונים אליהם לחזור לישיבה ועוד הרבנים נוסעים אליהם במיוחד הביתה, זה היה דבר מאד מרגש ונפלא ביותר.

עם ראש העיר נס ציונה – נראה הרב יהורם יפת

היום, אתם בעצם ממשיכים את המוסדות והמפעל האדיר של הגר"ס זצ"ל – מה הפעילות כיום?

אכן, ב"ה אנו זוכים להמשיך את המפעל של לפני למעלה מ-30 שנה. בית המדרש בעיר נס ציונה, בו אברכים יושבים ועמלים בתורה ולומדים מסכתות שלימות, וגם לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, לימוד ההלכה טור שולחן ערוך, ובסייעתא דשמיא לאחר מכן, אף ניגשים למבחנים ועוברים אותם בהצלחה רבה.

מלבד בשעות היום, בית המדרש פעיל אף בשעות הערב כמדרשיה לקירוב צעירים ומתחזקים בעיר, כאשר ישנם אברכים ותלמידי חכמים מיוחדים לכך, שמסדרים חברותות לבעלי בתים ולצעירים שרוצים לבוא ולהתקרב. אנחנו כאן קשובים ופנויים לדבר הזה, ועושים אותו באהבה ובחיבה גדולה. וב"ה יש לנו מדרשית ערב מאד מוצלחת שבאים צעירים שמתקרבים.

כמו כן, בעזרת ה' החלטנו והכרזנו על פתיחת ישיבה לבעלי תשובה בעיר, שתהיה עם יחס אישי, אהבה מיוחדת לכל תלמיד ותלמיד ועוד היד נטויה בס"ד.

דבר נוסף חשוב מאד: ידוע שמורינו הרב סעדיה זצ"ל עלה לארץ הקודש מתימן בעליה הגדולה 'מרבד הקסמים' שהייתה בשנות החמישים, ואז נלחם על כל קהילות התימנים כאן בארץ, והלך והשפיע רבות מאד להחזיר עטרה ליושנה ולחזק את הצעירים והמבוגרים כאחד ולהשיב לב אבות על בנים מבני העדה התימנית.

בכינוס תשובה בעיר

ובסייעתא דשמיא, גם את המפעל הזה אנו ממשיכים ביתר שאת וביתר עוז. זכינו להקים את קו המאורות – קו התוכן והלכה ליהדות תימן, בו יש מגון עשיר מאד, כאשר גולת הכותרת היא רשת בתי הוראה לרבנים ומורי הוראה דק"ק תימן מכל רחבי הארץ, שעונים לשאלות בהלכה מדי יום במשך כל שעות היום. וכמובן – שיעורי תורה רבים ומגוונים מאת גדולי רבני העדה לצד אברכים תלמידי חכמים שמוסרים שיעורים ממש בכל הנושאים והתחומים. וב"ה גם זכינו להביא את כל התפילות של כל מועדי השנה, ב"ה ממש תוכן מאד עשיר.

כמו כן, זכינו להקים את מכון המאורות להוצאת כתבי רבותינו זיע"א, כאשר במסגרת הפעילות הברוכה – בין היתר – זכינו גם להוציא את הספר של הרב זצ"ל 'לדעת חכמה ומוסר', מתוך שיעוריו ושיחותיו המאלפות והמיוחדות, שמסר בישיבות בהם לימד והרביץ תורה, ובכל מיני הזדמנויות שונות. אמנם יש עדיין חומרים רבים מכתביו של הרב זצ"ל שנמצאים אצלינו במערכת, וה' יזכה אותנו להוציא לאור עולם את כל כתביו, שזה דברים נפלאים ברמה גבוהה. ועוד היד נטויה וב"ה המפעל גדול מאד, יש עוד הרבה מה לעשות, וה' יזכנו להגדיל תורה ולהאדירה.

להלן תמליל הראיון שפורסם בעיתון הדרך ערש"ק פרשת כי תבוא עם ראש המוסדות שליט"א:

הרב סעדיה זצ"ל היה יחידי בדור. מצד אחד היה קרוב בכל לבו לבני הישיבות, ורומם אותם למקומות גבוהים, מצד שני היה קרוב מאד לבעלי בתים והעם שבשדות, וכולם ראו בו אבא.

לאחר שנפטר, ארבע ערים הרגישו יתומות, עד עצם היום הזה. נס ציונה ובאר יעקב, רמלה ולוד. בארבע הערים הללו הוא התמקד בפעילות ושם היה 'מאן דאמר' ועל פיו יישקו כל ענייני העיר.

היתה לו אהבת התורה מיוחדת לבני הישיבות, מעל גדר הרגיל. העריך אותם בצורה בלתי רגילה, דלתו תמיד פתוחה בפניהם ובפני כל יהודי. מצוי הדבר שבחור היה נכנס לבית ומבקש עזרה בתפירת כפתור או קרע, והרבנית ע"ה התמסרה לעזור בהכל. לא פעם אנשים התקשרו לביתו בשעות לפנות בוקר לשאול שאלה ולקבל הכוונה, וזה לא היה מוזר בעיניהם כי הרב היה בשבילם כתובת לכך.

כך גם בכולל האברכים שלנו, כשהיה דואג לחלוקת מצרכי מזון וכדומה עבור האברכים, חיפש עבורם את הסחורה הטובה ביותר, כי ראה בעמלי התורה את נזר הבריאה שראוי להם את הטוב ביותר.

אומנות הדיבור שלו היתה מיוחדת. שיחתו נקיה ומעודנת, תמיד בסבלנות ובמאור פנים. כל מילה נחצבה בשיחתו בדיוק במקום הראוי לה, אין מילה מיותרת. אין גמגום, אין ערפל. לעיתים באו להתנגח עם עיקרי היהדות, והוא לא רק השיב כהוגן, אלא תמיד שמר על סבלנות ומאור פנים.

והיה עוד דבר בשיחות שלו – הרגש והחדות. הוא דיבר בהתלהבות, מקירות לבו. המסרים היו חדים ולא משתמעים לשתי פנים. גם כשהיה ציבור מורכב, היה מניח את האמת כפי שהיא בפניהם, לא ירא ולא חת. כך כשדיבר על חטאי הממסד הממשלתי כנגד עולי המזרחי, היה מטיח את העובדות כפי שהן גם בפני אנשים שכבוד המדינה יקר בעיניהם ופגיעה בסמליה כמוה כפגיעה בהם.

בלוויה שלו ראינו איך כל העם נהה אחריו. אחרי מיטתו צעדו בני תשחורת ותלמידי תיכונים, אברכי משי ועמלי כפיים. נדיר עד מאד למצוא תלמיד חכם כמותו, שמוצא כובע לבני הישיבות וכובע נוסף לאנשי השדה, יורד לרוחם ונלחם על כל נפש.

יש כיום הרבה תלמידי חכמים מופלגים שכמעט ונאבדו לעולם התורה, אלמלי הרב זצ"ל. הם כבר עזבו את הישיבה ועמדו להתגייס לצבא או להשתבץ באיזושהי עבודה. רבי סעדיה נסע אליהם, גם אלה שהתגוררו בקצוות הארץ. גלגל עמהם שוב ושוב, עד שחזרו לדף הגמרא. אני יודע על משפחות שלמות שהחזיר בתשובה והבנים שלהם מרביצי תורה ויש מהם גם ראשי ישיבות שהוריהם חזרו בתשובה מכוחו.

הוא אשר אמרתי, התייתמנו אז, ועדיין אנחנו יתומים. החלל שלו קיים עד היום.

זכינו להוציא לאור חלק ראשון משיחותיו בשם 'לדעת חכמה ומוסר'. הספר הזה האיר עיניים רבות, ותלמידיו הוותיקים מרגישים כאילו בעל השמועה שב ועומד כנגד עיניהם.

כעת אנחנו עובדים על החלק השני ומבקשים מכל מי שיש באמתחתו כתבים או קלטות או רישומי שיחות ממנו שיואיל נא לשלוח לבית מדרשו בנס ציונה, וכן כל המעוניינים לסייע בזיכוי הרבים בהוצאת כתביו לאור עולם – זכות הרבים תלויה בהם. יש לפנות למערכת המוסדות – במייל שכתובתו: sm088302222@gmail.com או בטל': 0527169898.

תנצב"ה.

ניתן להאזין למיטב הראיונות בקו המאורות – הקו העולמי ליהדות תימן | חייגו כעת: 8416* שלוחה 2>5


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!