מרתק: אכנס לכלא ולא אשלח את ילדי לחינוך הממלכתי | מהמורות העליה מתימן של משפחת בדיחי וההתמודדות הרוחנית לאחר תקופת העליה ללא פשרות ומורדות

רבי אברהם בדיחי זצ''ל | ארכיון המאורות - באדיבות המשפחה
רבי אברהם בדיחי זצ''ל | ארכיון המאורות - באדיבות המשפחה

מרתק: אכנס לכלא ולא אשלח את ילדי לחינוך הממלכתי | מהמורות העליה מתימן של משפחת בדיחי וההתמודדות הרוחנית לאחר תקופת העליה ללא פשרות ומורדות | ריאיון מרתק ל'המאורות' עם הגאון רבי יוסף בדיחי שליט"א ככלות השבעה להסתלקותו של אחיו הגאון רבי אברהם בדיחי זצ"ל מרבני ביהמ"ד יחוה דעת ומזקני תימן בירושלים

מראיין: מסתבר שמאחורי דמותו של הגאון אחיו של הרב מירושלים מסתתר סיפור מרתק של מסירות נפש עוד מימי העליה הבלתי ליגאלית מתימן, ואולי הרב יספר לנו לטובת הידידים את סיפור העליה מתימן המרתק.

הרב: קבוצה של יהודים מתימן החליטו לעלות לארץ ישראל עליה בלתי ליגאלית. הם לקחו איתם כסף והבריחו בלילות את הגבולות, ביום התחבאו ושילמו כסף לבדואים ובצורה כזאת הם עלו עם כל הילדים וכל המשפחות, בצורה מאד מסובכת וקשה. אבל הרצון העז שלהם להגיע לארץ ישראל גבר על כל הקשיים שהיו והם הגיעו עד פורט סעיד במצרים. מפורט סעיד המעפילים הביאו אותם באניה עד עתלית ובעתלית שיכנו אותם בתוך מחנה עתלית הידוע לשמצה כמחנה שמד. שם כשהם הגיעו התחילו להמיר את דתם על ידי גזירת פיאות וכל הדברים הללו.

אבא זצ"ל הוא נכד של החכם באשי הגאון רבי יוסף בן שלום בדיחי זצוק"ל. היה גם אדם עוצמתי. אחרי כמה ימים הוא לקח את הילדים ויצא מהמחנה. וכמובן השליחים של ההסתדרות וכל אלה רצו אחרי. הוא אמר להם אני לא שואל אתכם איפה שאני הולך, אני עליתי בכוחות עצמי ואני לא מחוייב לכם.

הוא הצליח להגיע בכוחות עצמו מעתלית עד תל אביב. היום יש אוטובוסים, אבל אז בדרך רגלית להגיע מעתלית עד תל אביב. הוא חיפש איפה יש בית כנסת ושם הוא שכר דירה ברחוב בן יהודה בקומת מרתף. שם גדלנו, ואחי רבי אברהם המנוח זצ"ל הגיע לגיל חינוך.

הוא עלה ארצה בגיל שלוש, הוא הגיע לגיל חינוך ולמד בבית ספר חינוך העצמאי אהל יעקב ליד גן העיר בתל אביב. אני נולדתי בשנת ה'תש"ד בבית החולים הקריה בתל אביב, וכמובן גדלתי ברחוב בן יהודה. אנחנו לא מכירים שום דבר מרחוב בן יהודה! אבא זצ"ל לא נתן לנו להסתובב שם. היינו הולכים לצרכים הפרטיים ומיד חוזרים הביתה.

כמובן שכנים היו באים לעזור לנו, עולים חדשים. גרו שם אריסטוקרטים מאד. ואבא לא נתן להם דריסת רגל בבית שלנו. הוא לא נתן בהם אימון כי הדבר שהנחה אותו זה תורה ומצוות בלבד.

כמובן אני נולדתי בתש"ד. כשהגעתי לגיל חינוך המדינה כבר קמה. בשנת תש"י קיבלנו מכתב שאני צריך ללמוד משמרת שניה בבית ספר תל נורדאו בתל אביב. היו שתי משמרות, משמונה עד שתים עשרה ומשתים עשרה עד ארבע. ואני הייתי צריך ללמוד משתים עשרה עד ארבע.

אבא זכר צדיק לברכה, כפי שכבר אמרתי היה מאד חזק. הלך לראות מה זה תל נורדאו. כשהוא ראה שזה בית ספר מעורב בנים ובנות, הוא הזדעזע ואמר הבן שלי כאן לא ילמד! ואילו הממסד לא ויתר, ואמרו לו יש חוק חינוך חובה ואם לא תשלח את הבן שלך לכאן אנחנו נכניס אותך לבית הסוהר. אבא אמר תכניסו אותי לבית הסוהר ובילד שלי אני לא אתן לכם לנגוע, כי הילדים הם קודש קודשים.

כאשר כבר החבל היה כרוך על צווארו ועמדו להכניס אותו לכלא, בדיוק באותה תקופה סבא וסבתא הגיעו מתימן. אבא קנה בנין בשכונת הבוכרים בירושלים ליד תל ארזה, וסבא וסבתא גרו שם ואנחנו הילדים עברנו לגור בירושלים, וכמובן בירושלים התנאים החינוכיים היו הרבה יותר טובים וקיבלנו חינוך תורני ברמה מאד מאד גבוהה. כמובן גם רבי אברהם, עברנו לירושלים ופה קיבלנו את החינוך הבסיסי שלנו לתורה ולמצוות.

מראיין: בעצם בכל מהלך השנים האחרונות הוא כיהן גם כאחד מרבני בית המדרש יחווה דעת, אצל חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף שליט"א. מה בעצם הביא אותו לשם?

הרב: הוא עבר לגור שם לפני שלושים וארבע שנה והוא היה נותן שיעורים. הוא היה בקשרים מאד טובים עם הרב עובדיה יוסף. נתנו לו שם חדר והוא שימש שם כמו"צ והורה הוראה. כל האנשים היו באים, היות והוא היה מאד חביב, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. במשך השבעה באו אנשים וסיפרו שהוא פגש אותם ברחוב, הוא לא הכיר אותם ולא כלום והתחיל לדובב אותם. מה אתה צריך? בוא לשמוע שיעור תורה. הוא משך את האנשים אליו. כיון שהרב עובדיה ראה את זה הוא מסר לו את כל בית המדרש. אמר לו אני מוסר את הכל בידים שלך על מנת להגדיל תורה ולהאדירה.

הרב יוסף בדיחי | ארכיון המאורות

גם אני והוא הוסמכנו על ידי הרב עובדיה לרבנות ולדיינות גם כן. הוא לא שימש בדיינות, הוא שימש ברבנות. אבל ההיכרות שלנו עם הרב עובדיה היתה מאז שהיינו נערים. היינו הולכים לשמוע את השיעורים של הרב עובדיה והוא הכיר אותנו מכף רגל ועד ראש. והוא סמך עליו ונתן לו את האפשרות לנהל שיעורים ללא הגבלה בבית המדרש יחווה דעת.

מראיין: אז בעצם דמות חשובה נעקרה מן הנוף, גם של הר נוף בכלל וגם של בית המדרש יחווה דעת. ואין לנו אלא להתנחם במורשתו הגדולה. ואנחנו מודים לאחיו הגאון הרב יוסף בדיחי על הדברים הללו. תודה רבה הרב.

תודה רבה, שיהיה לעילוי נשמתו ובעזרת ה' שילכו בדרך שהוא סלל לנו. דרך שכל העולם בטל לגבי תורה ומצוות. אין לנו בעולם אלא ד' אמות של תורה ומצוות בלבד. זה היה המוטו שלו בחיים והוא מסר את נפשו. ויותר מזה, הוא לא יקבל אגורה אחת. פרוטה אחת הוא לא קיבל! הוא מסר את כל השיעורים לשם שמים.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!