תחקיר מיוחד: 'המאורות' במיזם ענק – איתור וחשיפת קברים בהר הזיתים ונסבוסקי של רבים מעולי תימן שאבדו קבריהם | חלק א'

תמונת אחת המצבות העזובות שנתגלו בהר הזיתים
תמונת אחת המצבות העזובות שנתגלו בהר הזיתים

כפי הידוע, רבים מעולי תימן במאה שנים האחרונות ועוד לפניה, נטמנו בבית העלמין בהר הזיתים בירושלים, וכן בבית העלמין היהודי בהר ציון – סנבוסקי, אשר הוא משמש כבית עלמין יהודי עתיק בירושלים, על מורדותיו הדרומיים והמזרחיים של הר ציון, והואיל וכידוע בבית עלמין זה לא שרדו כמעט מצבות, וגם אלו ששרדו הם כמעט בוודאות כבר אינם במקומם. גם בהר הזיתים בירושלים, ידוע כי חלקת 'ראס אל עמוד' עברה הרס קשה, ורבים מצאצאי הקבורים שם, סבורים שנסלל כביש על גבי הקברים, ולכן התייאשו מלחפשם.

בסיוע ידידינו הגדול הרב מרדכי מוטולה שליט"א מהעיר בני ברק, העוסק רבות בשימור ואיתור קברים בהר הזיתים ועוד בתי עלמין, נעתר לבקשתינו וערך תחקיר מקצועי בעבודה של שנים רבות קשה ומייגעת, וכעת הוא שמח לשתף את הגולשים היקרים ברשימות היסטוריות מיוחדות, בו הוא חושף לראשונה שמות נפטרים בבתי העלמין הללו, כאשר הוא זכה לגלות לראשונה את מקום קבורתם על ידי סימנים כאלו ואחרים, ומביניהם אנו מוצאים מחכמי הדור שבאותה התקופה. וברוך ה' כי לא השבית גואל.

מפעם לפעם נשתדל לעלות עוד ועוד מידע בעניין.

והנה לפניכם רשימה חלקית של נפטרים מאותרי קברים ללא מצבות – בבית העלמין סנבוסקי בהר ציון בירושלים:

הרב יוסף דהבני – נפטר בכ"ד תמוז תרס"ה.

הרב יהודה חוטיר – קברו אותר לפני כשנתיים, נקווה שבקרוב ממש גם תוקם לו מצבה.

הרב יוסף מסעוד – מצבתו קיימת.

הרב ישועה עדני – לפני כשנתיים מצאתי את מצבתו – נזכר בכתבי הקבלה מספר פעמים. יש לו פירוש על הזוהר והתיקונים בכתב יד באוניבסיטה העברית. נפטר כ"ט כסלו תק"ט.

הרב סעדיה נהרי – יש מצבה בחלקת צור בהר הזיתים, בה נכתב פ"נ הרה"ג הקדוש ר' סעדיה נהרי, נ"ע כח שבט תרס"ו. לא ידוע לי למה הוא מכונה במצבה הקדוש – כינוי ששמור בדרך כלל לאנשים שנרצחו.

בכתבה הבאה נעלה שמות של אנשים שונים מעולי תימן הטמונים בחלקת ראס אל עמוד. ניתן גם להתעדכן מפעם לפעם באתר 'המאורות' בלוח המודעות כאן באתר.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

3 תגובות

  1. אם תוכלו להעלות בכל פעם את נוסח המצבה, ממנה ניתן ללמוד המון.

  2. יפה מאד.
    על רבי סעדיה נהארי מצאתי פעם בקטלוג קדם שנכתב תאריך פטירתו, ועכשיו אני רואה שזה בדיוק מה שפרסמתם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!