"כי את אשר יאהב ה' יוכיח": הרב מנשה מדמון בטור נוקב בעקבות האסון בהר מירון

שער הכניסה לציון הרשב
שער הכניסה לציון הרשב"י במירון

"כי את אשר יאהב ה' יוכיח": הרב מנשה מדמון בטור נוקב בעקבות האסון בהר מירון

*כי את אשר יאהב ה' יוכיח….*

מילים אלה מתוך ספר "משלי" הן רק "חצי פסוק" מתוך רצף דברים שבהם מבקש שלמה המלך ע"ה לחזק אותנו בשעות קשות.. 

כאשר אנחנו עומדים ותוהים *מה עובר עלינו…*  מדוע ? למה? עד מתי?

כן. יש לנו הרבה שאלות..  "שלכאורה" אין להן תשובות..

אך בתוך תוכנו.. ככה.. עמוק.. עמוק.. התשובות קיימות.. רוצות לפרוץ החוצה.. אך משהו מסתורי עלום.. עוצר, בולם, לא נותן לדברים לזרום…

כן. אנחנו מתביישים.. אנחנו יודעים.. למה.. ולכן קשה לנו.. אם לא היינו יודעים… *אולי היה יותר קל..*

מאידך גם בידיעה .. יש עידוד  ויש ותקוה..

כולנו חשים שהימים אינם כתמול- שלשום. הדברים הולכים וקשים. יום קשה ממשנהו.. אנחנו מבינים שאנו לקראת גאולה.. לקראת משיח.. הקב"ה

מנער את העולם.. עושה לנו *"אינתיפדה"* תרגום חופשי של אינתיפדה – התנערות.. *"לנאפד'"* בערבית- *לנער*-בעברית.

על מצב זה אמר "האמורא, עולא" במסכת  "סנהדרין" ייתי ולא אחמינה". כלומר, "שיבוא ולא אראנו" וכי "האמורא" הקדוש לא רוצה  משיח?  לא רוצה גאולה?

אלא מרוב הצרות  הרבות שיהיו והמצב הקשה שיהיה אז, עדיף בעיניו לא להיות נוכח שם, בתקופה ההיא.. *עד כדי כך!*

כדי להחזיק מעמד במהלך "הניעור". צריכים להחזיק חזק. משל  "לחבל מתוח" שמתחתיו תהום ואנשים אוחזים בו לבל יפלו.. ככל שהאחיזה תהיה חזקה יותר.. כך גדל הסיכוי להנצל !

עוד אמרו לנו חכמנו- שבלילה, לפני עלות השחר, החושך גובר והאפילה בשיאה ורק בעלות השחר מפציע לאט, לאט, האור.. כך גם הגאולה… ככל שהיא מתקרבת, החושך גובר.. הצרות גוברות… "גומרים חשבון"..

נראה רע וחש נורא.. אבל זה סימן שהנה.. אוטו.. טו.. עולה השחר.. עולה האור..

*

השבוע נקרא אי"ה את שתי הפרשיות האחרונות של ספר "ויקרא" "בהר – בחוקותי", ונסכם גם את הספר.

בפרשיות שלנו ישנו  סיכום של כל המצוות שקבלנו בסיני כמו שאומר הפסוק ..  "אלה המצוות.. אשר צוה ה' את משה אל בני ישראל בהר סיני".

כמו כן נמצא השבת בקריאת התורה, את "התוכחה"..

כן. לקראת סוף דבריו אל משה רבנו ע"ה, הקב"ה מוכיח אותנו.. רוצה למנוע מאתנו מכשול.. שלא  נמעד.. שיהיו לנו חיים טובים..  שיהיה  לנו שפע כלכלי, כמו שאומר הפסוק – "ואכלתם לחמכם לשובע", שיהיה לנו בטחון אישי ובטחון לאומי – "ונתתי שלום בארץ.. ושכבתם ואין מחריד". ועוד הרבה דברים טובים נעימים לאוזן, אך כל זה מותנה… דהיינו "על תנאי", אין ארוחות חינם!

ישנו תנאי הכרחי, *אם בחוקותי תלכו.. כלומר, אם תקיימו את דברי, את מצוותי וחוקותי, אז תקבלו את כל אשר אמרתי לכם..  ואם  לא  תקיימו, גם אז… "תקבלו"… אך, לא כדאי להזכיר כאן.. "מה תקבלו"… נשאיר את זה "לקריאה בשבת".

למעשה, ישנו כאן הסכם – "ברית" בין קודשא בריך הוא לבינינו.. לפני קריאת "התוכחה" בשבת.. תיקנו חכמנו ז"ל לקורא את התוכחה לומר מס' פסוקים מתוך "משלי" כפי שפתחנו לעיל..

*"מוסר ה' בני אל תמאס .. ואל תקוץ בתוכחתו"*

*"כי את אשר יאהב ה' יוכיח.. וכאב את בן ירצה"*

*"ולמוכיחים ינעם.. ועליהם תבוא ברכת טוב"*

פסוקים אלה מהוים הכנה מצוינת, לקראת קריאת "התוכחה"..

לנו- "כמוכחים"  ולרבנים "כמוכיחים"

לכולם דאג שלמה המלך..

לנו, שלא נתייאש… שנדע שה' אוהב אותנו וכל מה שהוא עושה אתנו הכל לטובה.

וגם *למוכיחים*, שכל השנה עומדים *"וחופרים""*.. לציבור..  המוכיחים, בלשון המעטה, לא זוכים לאהדה רבה. לא אוהבים אותם.. כל כך.. נו, מי באמת אוהב בקרת ותוכחת? על כן גם הם זקוקים לעידוד ולברכה.

יהי רצון  שנבין את הדברים,  נפנים אותם ונזכה ללמוד וללמד.. לשמור ולעשות.. ויהי רצון שהדברים יהיו לרפואת הפצועים ולעילוי נשמת הנספים.

בשורות טובות. שבת שלום!
באהבה.

לתגובות / הארות / הערות שלחו ל: 050-2195190


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

0 תגובות
משוב בתוך השורה
הצג את כל התגובות
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
אולי יעניין אותך גם
0
מה דעתך על הכתבה? x
()
x

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!