האם אכן יש בדברי הרשב"י הקדוש נבואה על האסון בהר מירון? | הפוסק הגר"י זילברשטיין בפסק הלכה

האם אכן יש בדברי הרשב"י הקדוש נבואה על האסון בהר מירון? | הפוסק הגר"י זילברשטיין בפסק הלכה | לפניכם התשובה המלאה

לכבוד

הרב המצוין יוסף פליסקין שליט"א
שלום וברכה.

אודות שאלתו סביב האסון במירון ת"ו [ל"ג בעומר תשפ"א] ופורסם מדברי האידרא רבא בו מסופר שאליהו הנביא הפיל את כותלי היכל המלך כדי לשחרר את רב המנונא וחבריו שהיו משרי המלך שהיו ממונים לשמור על הארמון. ובין חורבות כתלי הארמון מתו 45 משרי המלך שהיו ממונים לשמור על הארמון.

האם אפשר למצוא בזה רמז למ"ה הקדושים שעלו בסערה השמימה. או לא יתכן שמ"ה הגויים הרשעים שנהרגו כדי לאפשר לשחרר את רב המנונא, ירמזו למ"ה הקדושים והטהורים, מאחר שכל הדברים שם הם משל ואינם כפשוטם.

הריני להשיבו,

הנה רבינו הבן איש חי זצ"ל בשו"ת רב פעלים (ח"ב יו"ד סימן נו) נשאל לענין תרגום האידרא, והשיב, שדברי האידרא קדישא אשר כולם סודות עליונים, והדברים הנגלים שבהם מדברים בלשון הנשמה כדי לשכך את האוזן, דודאי יש איסור גדול לתרגם אותם ,בלשון אחר, כי התרגום מראה להקורא, שזה הנגלה מהם הוא כוונת הדברים אשר דיבר בעל המאמר ממש.

ועוד כתב: כי ידוע שספר הזוהר והתיקונים וכ"ש אידרא רבא ואידרא זוטא, הם דברים עמוקים מאד מאד, ונכתבו בחכמה נפלאה ונוראה אשר בדבור אחד רצוף דברים הרבה, והכל נאמר בהעלם גדול מאד, וכמ"ש הסבא קדישא (בפרשת משפטים דף ק' ע"ב) בריה דיוחאי ידע לאסתמרא ארחוי.

וכתב על זה רבינו מהרח"ו (בשער מאמרי רשב"י) בשם רבינו האר"י ז"ל, הכוונה כי נשמות הצדיקים יש שהם מצד בחינתם יש להם כח לדבר בנסתרות וסודות התורה דרך כסוי והעלם גדול, כדי שלא יובנו אלא למי שראוי להבינם, ורשב"י ע"ה היתה נשמתו מבחינה זו שהיה בה כח להלביש הדברים ולדורשן, באופן שאף אם ידרשם לרבים לא יבינום אלא מי שהוא ראוי להבינם, ולכן ניתן לו רשות לכתוב ספר הזוהר, ולא ניתן רשות לרבותיו או לראשונים שקדמו לו לכתוב ספר בחכמה הזאת, עם היות שודאי היו יודעים בחכמה הזאת יותר ממנו, אבל הטעם הוא שלא היה בהם כח להלביש הדברים כמוהו, וזה מה שאמר הסבא ע"ה, בריה דיוחאי ידע לאסתמרא ארחוי וכו'. ובזה תבין גודל העלם ספר הזוהר אשר כתב הרשב"י ע"ה שאין כל מוחא ומוחא יוכל להבין דבריו. עכ"ל ע"ש.

ולכן לא ניתן ללמוד מדברי האידרא הנז' מאומה לאסון בשאלתו.

מה גם, כי כפי מה שכתב כב' מדובר על שרי המלך הגויים, ובוודאי שאין מקום להשתמש במשל של רשעים על צדיקים.

ביקר רב,

יצחק זילברשטיין


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!