מחכים ומעניין

5 הדברים שאולי לא ידעתם על התפילין החרוצות

תפילין חרוצות מבית קסת הסופר | צילום: קסת הסופר
תפילין חרוצות מבית קסת הסופר | צילום: קסת הסופר

מבית ההוראה: 5 הדברים שאולי לא ידעתם על התפילין החרוצות | מאת הגאון רבי שר שלום רוני שליט"א, רב קהילת המרכז הרוחני ליהדות תימן ראש העין ומרבני 'המאורות'

א. תפילין של ראש חייבים להיות מחולקים לארבעה בתים, שבכל אחד מהם מכניסים פרשה אחת מפרשיות התפילין (כמבואר במנחות ובשו"ע סימן ל"ב סעיף ל"ח).

חילוק הבתים צריך להיות ניכר כלפי חוץ, כמבואר במנחות ל"ד 'ואם אין חריצן ניכר פסולות' ועלה על שולחן מלכים רבותינו הראשונים, וכן פסק הרמב"ם (פ"ג מהלכות תפילין הלכה י"א, ובשו"ע סימן ל"ב סעיף מ'). בתפילין חרוצות החריץ מחלק את הבתים לארבעה בצורה ברורה על ידי נתינת רווח אוויר כ-0.2 מ"מ בין הבתים.

ב. דעת פוסקים רבים, כי כך היא צורת התפילין, שהחריץ יהיה ניכר בהפסק אוויר. ורבים מהראשונים דעתם שצריך ליתן חוט בין הבתים כדי להבדיל ביניהם, דבר שבפשוטו פירושו ליצור הפסק אוויר בין הבתים, ומקיימים את דברי הרמב"ם והשו"ע 'שיהיו ארבעה ראשים נראים לכל' כפשוטם.

ג. דבר נוסף, כיום התפילין נעשות ע"י עור בהמה גסה, ובעזרת מכונה הלוחצת את העור מצמידים את ארבעת הבתים של ראש ועושים מהם כעין בית אחד, ולאחר הצביעה הבית של ראש נראה ממש כבית של יד, וכדי לצאת ידי חובת דין החריץ, חורצים בעובי של 0.6 מ"מ. והנה, לפעמים בהליך הייצור, ארבעת הבתים יוצאים שונים בגודלם, או שאינם יוצאים ישרים כ"כ, ואם יחרצו במקום הבדלת הבתים לא יראו ארבעת הבתים כ"כ סימטריים ויפים, ועל כן היו מעושי הבתים שעשו את החריצים שלא כנגד מקום הבדלת הבתים.

לפיכך, גדולי ישראל עוררו פולמוס בעניין, שאין מקיימים בזה דין חריץ ניכר והתפילין פסולות. נזכיר כמה מהם: מרנן הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר, הגרח"פ שיינברג, הגרי"י פישר, הגר"מ הלברשטאם, הגר"מ בראנדורסופר זצ"ל ועוד רבים. מובן מאליו שכאשר התפילין חרוצות (פרודות בהפסק אוויר ניכר) יוצאים מחשש של חריצים מזויפים, כיוון שנראה לעין כל הארבעה בתים נפרדים ומחולקים זה מזה.

ד. נקודה נוספת שיוצאים בזה, היא מחשש דבק בין הבתים. הפוסקים דנו בנושאים שונים בהלכה, אם דבק נחשב חיבור אם לאו. ובנוגע לבתי התפילין, אם נאמר שדבק הוי חיבור, יש חשש פסול בתפילין דעל ידי הדבק שנותנים בין הבתים נחשבים כבית אחד, ואנו ארבעה בתים בעינן (ראה בביאור הלכה סימן ל"ב סעיף מ' ד"ה חריץ, ובקס"ה אות ד', ועוד רבים, אכמ"ל).

ובשו"ת תשובות והנהגות להגר"מ שטרנבוך כותב בזה הלשון: "ורוב התפילין היום שנקראים פרודות מדובקים באופן שאי אפשר להעביר חוט ביניהם, ויש לחשוש שלא קיימו המצווה כהלכתה. ומרגלא בפי אינשי שאין צריך להדר כל כך, שבדור הקודם אפילו מגדולי ישראל שלא היה להם תפילין כאלו, אבל האמת שבתפילין נאמר "ושמרת", וחובת שמירה היינו כפי האפשר עכשיו דווקא, ולכן אני תמה מדוע למרות שיש מקפידים על כל מיני הידורים, מכל מקום בדין זה רק יחידי סגולה נזהרין… ורובם די להם שרשום על הקופסאות פרודות אף שאין חוט עובר", עכת"ד. ודי בזה. והרי דבר ברור הוא, שבתפילין חרוצות אין מקום לחשש זה, ורוכש התפילין יכול להיווכח בעצמו שלא נתנו דבק בין הבתים.

ה. בגמרא מנחות ל"ד ע"ב איתא, ושווין שנותן חוט או משיחה בין כל בית ובית. וכן פסק הרמב"ם פ“ג מהלכות תפילין הלכה י"א, והטור בסימן ל"ב סעיף נ"א, וזה לשונו: ויעביר חוט התפירה בין כל בית ובית. מתוך דברי הראשונים (הרמב"ם בפי"א, פסקי הרי"ד עמ' צ"ג-ד', ובסה"ת הלכות תפילין סימן ר"י) משמע שתפקיד החוט ליצור חלוקה בין הבתים על מנת שיהיה ניכר שהם ארבעה בתים. ובאופן עשיית הגיד שעובר כיום בין הבתים ישנם כמה אופנים, ויש שאינם נותנים גיד בין הבתים כלל, ויש שנותנים ואינו נראה כלל ולא מתקיים עיקר ייעודו להכיר בין הבתים, ויש שעושים נקבים בעור, ויש בזה פקפוק מצד שפוגם את הריבוע. בתפילין חרוצות מתקיים דין זה כפשוטו כשמעבירים את החוט בתוך חלל האוויר שבין הבתים, וכמובן שאין צריך לעשות נקבים (מכוונות) והגיד מועבר ונראה בתוך החריצים ומבדיל בין הבתים.

לרכישת תפילין חרוצות מהודרות מבית היוצר 'קסת הסופר' – חייגו בכל עת: 03-903-1308.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!