בירור מרתק

האם אבותינו נהגו לתת פדיון כפרות או לא?

מתוך שיעור מיוחד בפינתו השבועית של הגאון רבי אברהם עמרני שליט"א, רב ומו"ץ במודיעין עילית ומרבני בית ההוראה 'המאורות'

האם בתימן נהגו לתת פדיון כפרות – ומדוע ולמה?

הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג' כתב, נהגו כל בית ישראל להרבות בצדקה ובמעשים טובים, ולעסוק במצוות מראש השנה עד יום הכיפורים, יותר מכל ימות השנה.

מבואר ברמב"ם כי הימים הללו של עשרת ימי תשובה, נהגו כל בית ישראל להרבות בצדקה ובמעשים טובים, שעל ידי זה תוכרע הכף לחיים טובים ולשלום.

וכן מבואר בגמ' (ראש השנה דף ט"ז ע"ב) בשם רבי יצחק, ארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם, ואחד מארבעת הדברים זו הצדקה, שנאמר וצדקה תציל ממוות, שעל ידי מצות הצדקה שאדם עושה בימים אלו מקרעים גזר דינו של אדם.

למעבר לפדיון כפרות – הקליקו כעת כאן >>

וכך גם כן פסק הרמ"א בסוף סימן תקפ"א, יש מקומות שנוהגים לילך על הקברות, ולהרבות שם בתחינות, ונותנים שם צדקה לעניים. אם כן מבואר ברמ"א, שבערב ראש השנה יש מקומות שנוהגים ללכת על הקברות ולתת שם צדקה לעניים.

[ומה שכתב הרמ"א, לתת שם צדקה לעניים, שמשמע דווקא בבית הקברות לתת, ולא במקום אחר. כבר האריך בזה בפירוש סביב לשולחנך על שתילי זיתים, מכמה מקורות נאמנים בטוב טעם ודעת, שגם במקומות אחרים לא רק בבית הקברות יש מעלה גדולה לתת צדקה לעניים בערב ראש השנה, וכפי שמצוין שם שהמקור של דברי הרמ"א זה מהכלבו. והדרכי משה בסימן תקפ"א ס"ק ד' כתב בשם הכלבו, בערב ראש השנה נוהגים להתענות ולתת צדקות גדולות, ולא הזכיר דווקא בבית הקברות, אם כן מעלת הצדקה בימים אלו לאו דווקא בבית הקברות, אלא בכל מקום שאדם נותן צדקה זה יזכה אותו לחיים טובים ולשלום].

למעבר לפדיון כפרות – הקליקו כעת כאן >>

וכך מספרת הגמרא במסכת שבת דף קנ"ו, הגמרא אומרת שם ששמואל ואבלט (אבלט זה שם של גוי שהיה חוזה בכוכבים) היו יושבים וראו אנשים שהולכים לקצוץ קנים, אמר אבלט, אותו גוי חוזה בכוכבים לשמואל, אותו אדם הוא ילך ולא יחזור משום שנחש ישך אותו והוא ימות, אמר שמואל לאבלט אם הוא יהודי הוא ילך וגם יחזור, בינתיים הם ישבו וראו את אותו אדם שאכן יצא וחזר בחזרה לאותו מקום, מיד אבלט קם ובדק במשא שהיה על גופו האם יש שם נחש בין הקנים שהוא לא שם לב, ואכן אותו אדם שנשא על גופו קנים חתוכים מצא אבלט בין הקנים נחש מת, אותו יהודי לא שם לב בשעה שהוא חתך את הקנים הוא חתך גם את הנחש, והנחש הזה מת והיהודי לא ניזוק.

למעבר לפדיון כפרות – הקליקו כעת כאן >>

שאל שמואל את אותו יהודי, מה עשית היום? אמר לו אותו יהודי, יש לנו מנהג בין הפועלים בחבורה שלנו שאחד גובה מכל פועל פת אחת ושם בסל, ואחר שכולם נתנו את הפת, שמים את הפת של כולם בסל ואוכלים כולם יחד, באותו יום שהיהודי הזה יצא הוא ראה שפועל אחד אין לו לחם, אותו פועל התבייש מה יתן לאותו גובה שיקח ממנו, הבחין בזה אותו יהודי, ומיד אמר לבני חבורתו אני היום הגובה, ואכן הוא גבה מכל אחד פת, וכאשר הוא הגיע לאותו פועל שלא היה לו פת אז הוא עשה את עצמו כאילו הוא לוקח ממנו פת, ולמעשה הוא שם בסל לא רק את הפת שלו אלא גם בשביל חברו הוא שם עוד פת. אמר שמואל לאותו פועל, 'מצוה עשית'. ואז יצא שמואל ודרש, צדקה תציל ממות ולא רק ממיתה משונה אלא גם ממיתה הגונה, גם מזה הוא ניצול והצדקה נותנת לו חיים, עד כדי כך מעלת הצדקה יכולה להפוך את הכף ממוות לחיים טובים ולשלום, וכך כתוב בנחמיה, כתוב שם שאמרו לעם ישראל כאשר הם בכו על שהם לא שמרו את המצוות כראוי, אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לא, וזה מדובר דרשו חז"ל ביום ראש השנה, אומר הנביא שהזכות ביום הזה זה כאשר שלחו מנות לאין נכון לו, למי שאין לו מנות, ואכן כך היה וילכו כל העם לאכול ולשתות ולשלוח מנות.

רבותי!

אנחנו פונים בבקשה לכל ידידי 'המאורות' ומוקירי המוסדות הקדושים, על מנת שהמערכת הנפלאה הזאת תמשיך, כמובן צריך הרבה כסף להחזיקה, וקופת המערכת דלה בכדי להמשיך להחזיקה, על כן תרמו בעין יפה וזכות הצדקה בימים אלו תעמוד לכם ולבני ביתכם לזכות לחיים טובים ולשלום, שנה טובה ומבורכת, שנת גאולה וישועה יחד עם כל בית ישראל.

למעבר לפדיון כפרות – הקליקו כעת כאן >>


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!