מתכונים מעניינים

מה המשקאות ששתו אבותינו בתימן?

שתייה תימנית
תימן, כנראה, לא התברכה במשקאות רבים שמזוהים עם יהודי תימן, אבל מתברר שמשקאות אלה הוסיפו בריאות לתימנים. לצד הקפה והתה הידועים והמוכרים, נעשה היכרות עם משקאות נוספים שחלקכם שמע עליהם, אך ההיכרות שלכם עם משקאות אלה לא מספיק נהירה. אם ידועים לכם משקאות נוספים שהיו רווחים בתימן, אתם מוזמנים להביא לידיעתנו ואנו כמובן נעלה אותם לעמוד שלנו.

שרב:
לא רבים מיהודי תימן מכירים את המשקה בשמו זה. בתימן השתייה הקרה הייתה מבוססת על מים בלבד ובקידוש וליל הסדר בייחוד, הגישו משקה ענבים שנקרא שרב משהו בדומה לתירוש של היום. השרב עשוי מענבים (לבנים או אדומים) שהושרו יום לפני, אשר רוככו ונמעכו מעל מסננת. המיץ שהתקבל נחשב למשקה לקידוש. בימי חול אמי הייתה נוהגת לבשל במים את הענבים, מוסיפה להם תפוחים ומזה היה יוצא משקה טעים להפליא.

עראק תימני:
מקור השם עראק הוא בערבית ומשמעותו "זיעה". בתימן, ביחוד בעת הג'עלה, היו שותים עראק תימני אותו מכינים בבית. בזמן שהיו מסיבים בחברותות היו שותים מן המשקה הזה ושרים שירי קודש ושירי קהילה, ומלמדים את הילדים ערכים.

קפה לבן תימני:
קפה שנקלה לא עד הסוף והוא צהבהב. יש שמוסיפים לקנקנן שלו גם חיטה או תירס, ג'ינג'ר, הל, שומשום וסוכר. התוספות של התירס והחיטה נוספו לאור תנאי הרעב בתימן והיה נהוג לשתות את המשקה בארוחת הבוקר, לעתים גם עם צימוקים כמשקה אך גם כמעין מאכל.

בשל משך קלייתו הקצר לקפה הלבן יש סגולות שכדאי לדעת עליהם.

מעורר וממריץ מבלי לגרום לתחושת לחץ.

מפחית את הסיכון ללקות בסרטן

מסייע למתן שתן ולא גורם לאבנים בכליות

מפחית כולסטרול

מגביר את קצב חילוף החומרים.

מפחית מיגרנות

מסייע על שמירת מערכת העיכול

גישר
משקה מקליפות קפה מורתחות שמבושלות עם קינמון, ג'ינג'ר ומעט סוכר. הוא נחשב לבריא מאוד ושותים אותו במהלך היום.
למרות שתימן הייתה ארץ הקפה המשובח בעולם, חלק גדול מתושביה הן יהודים והן מוסלמים לא שתו קפה אלא את גישר – משקה חם שהוכן מקליפות פולי הקפה – קַהְוַת אל גישְׁר.

לקליפות אלה אין כלל טעם של קפה, הם אינן מכילות קפאין וטעמן מתקתק. על אף מחירן הנמוך, ערכן הבריאותי ואיכותן גבוהים ביותר. בהיותו סופח סידן, הגישר ידוע ברפואה העממית התימנית כממיס אבנים במרה ובכליות ואולי גם מונע הסתיידות כלי הדם.

יהודי תימן כשעלו לארץ ישראל בראשית שנות החמישים במבצע 'על כנפי נשרים', לא סבלו לא ממחלות לב ולא הייתה להם כלל הסתיידות בכלי הדם. חומר למחשבה ולמחקר..

החומרים:
5 כפות קליפות של פולי קפה
5 כפות סוכר
5 כוסות מים
¼ כפית קינמון
¼ כפית זנגביל

אופן ההכנה
קולים את קליפת הקפה בתנור עד שהן משחימות וכותשים אותן עד דק. מוסיפים את שאר החומרים, ומבשלים כשעה על להבה נמוכה. מוזגים לכוסות ומגישים חם.

המלצה: מומלץ נגד אבנים בכליות וטוב גם לניקוי אבן בקומקום.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!