מבית ההוראה

האם לאבל מותר לשמוע שירים ווקאלים בספירת העומר?

הרב אוריאל חוברה
הרב אוריאל חוברה

מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א, רב הישוב נחליאל וחבר ביה"ד מטה בנימין, ורב בבית ההוראה 'המאורות'

שאלה:

שלום לכבוד הרב.
ברצוני לשאול האם מותר בתוך השנת אבל על הורה לשמוע שירים ווקאלים?
תודה רבה

תשובה:

לכבוד השואל הי"ו, שלמא יסגי לעלמין וכט"ס. קבלתי שאלתך היום, והנני להשיב בקצרה.

תשובה: הנה יש מקילים בימי הספירה לשמוע מוזיקה ווקאלים כאשר היא אינה נעשית במכונה וכלי זמר אלא רק ע"י קולות אדם ששר, אך כל זה הוא דוקא באבילות ישנה, אבל באבלות חדשה שהוא אבל על אביו אין להקל בזה. שהרי עצם ההיתר לשמוע מוזיקה לאחר חורבן בית מקדשנו אפילו בימים רגילים הוא קולא גדולה, מדאיתא בסוטה (דף מח עמוד א) אמר רב, אודנא דשמעא זמרא תעקר. אמר רבא, זמרא בביתא חורבן בסיפא, שנאמר קול ישורר בחלון חרב בסף כי ארזה ערה, (צפניה פרק ב פסוק יד). וכתב המאירי (שם) כל השירים שאין בהם שבח להב"ה אסור לזמר בהם, והם הם התחלת הפקר ושעמום וסבתם, דרך הערה אמרו זימרא בביתא חורבא בסיפא, עיי"ש. וכן פסק הרמב"ם (הלכות תעניות פרק ה הלכה יד) בזה"ל, וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר אסור לשמוח בהן ואסור לשמען מפני החורבן, עיי"ש. וכ"פ בשו"ע (או"ח סימן תקס סעיף ג).

ובשו"ת שבט הלוי (חלק ב סימן נז) נשאל בענין שמיעת שיר הפאטאפאן (פטיפון) אם זה נאסר מטעם כלי שיר, והשיב, מדכתב הרמב"ם וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר, וכל מיני זמר, וכל משמיעי קול של שיר אסור לשמוח בהן ואסור לשומען מפני החורבן, ואפילו שירה בפה על היין וכו'. הנה מסיפא דסיפא מוכח דרק שירה בפה יצא מכלל האיסור אם אינו על היין, א"כ מה זה שכתב עוד ברישא וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר, אלא דהרמב"ם סגר עלינו את השער ואסור כל משמיע קול שיר שבעולם אפילו אינו כלי שיר מיוחד לכך, ואעפ"י דכלי הנ"ל לא היה בימיהם אבל נכנס לפי דעתו בגדר "כל משמיע קול של שיר". וע"ע בשו"ת שבט הלוי (חלק ג סימן קפא), עיי"ש. מיהו בשו"ת יחוה דעת (חלק א סימן מו) כתב, המקילים בשירה שאינה דרך קלות ראש והוללות, יש להם על מה שיסמוכו, אע"פ שהם מלווים בכלי נגינה, והנח להם לישראל. והמחמיר תבוא עליו ברכה, עיי"ש.

וע"ע באריכות מה שכתבתי בזה בשו"ת ברכת אוריאל (חלק א עמוד נה). וכל זה בסתם ימים שאינו אבל, אבל באבל על אביו, אסור לו בכל מיני שמחה כל י"ב חודש, וכמו שפסק בשו"ע (יור"ד סימן שצא). ובפרט לדעת הרמב"ם (שם) שכתב, "וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר אסור לשמוח בהן ואסור לשמען", משמע שגם לשמוע שירים ווקאלים אסור.

שלא תדעו עוד צער ותשמעו רק בשורות טובות אכי"ר.

אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!