מיוחד

ארבע שנים לפטירתו של מרן הגאון הרב שלמה קורח זצ"ל: ראש המוסדות הגר"י יפת בזכרונות מרתקים מהקודש פנימה • יריעת זיכרון

ארבע שנים לפטירתו של מרן הגאון הרב שלמה קורח זצ"ל: ראש המוסדות הגר"י יפת מעלה זכרונות מרתקים מהקודש פנימה – על הנהגת העדה ונשיאות רשת בתי ההוראה • יריעת זיכרון

רבי שלמה נולד ביום י"ז כסליו בשנת תרצ"ו בעיר צנעא בירת תימן, לאביו רבי יחיא זצ"ל, בנו של הגאון רבינו עמרם קורח זצוק"ל רבה האחרון של תימן ובעל סערת תימן, ונכדו של הגאון רבינו יחיא קורח זצוק"ל בעל משכיל דורש ומרפא לשון.

בשנת תש"י עלה עם אביו וסבו לארץ ישראל, ועמם קבע את מושבו בירושלים עיה"ק. בד בבד, זמן קצר ממש לאחר עלייתו ארצה, נכנס ללמוד בישיבת 'מקור חיים', בראשות הגאון רבי ברוך יצחק לוין זצ"ל (בנו של הגאון רבי אריה לוין), ושם שקד על תלמודו בשקידה עצומה ללא הפוגות. לאחר מכן עלה לישיבת פוניבז' בבני ברק, שם היה לתלמידו המובהק של מרן הגרי"ש כהנמן זצ"ל, ולאחר מכן נסע ללמוד בליקווד הרחוקה, אצל מורו ורבו מרן הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל.

על מנת להתחקות מעט אחרי שיפולי גלימתו של רבי שלמה, הושבנו לריאיון קצר ומיוחד את אחד ומיוחד מבין תלמידיו ומבאי ביתו, ראש המוסדות הגאון רבי יהורם יפת שליט"א ונשיא רשת בתי ההוראה 'המאורות', אשר מתקשה לתאר את דמותו רבת האנפין בשיחה טלפונית קצרה. אך "פטור בלא כלום אי אפשר" – וניאות להחכים אותנו מעט מזעיר.

איך בעצם החל הקשר בין מוסדות "מאורות הרש"ש" העומדים בראשותכם לבין מרן הרב קורח זצ"ל?

אכן, זכינו לקשר חם והדוק עם הרב זצ"ל, במשך שנים רבות זכינו והתלווינו אליו להתחקות על ארחות צדיק, וכך התייעצנו עמו רבות על הנעשה במוסדותינו הקדושים בעיר נס ציונה ובפעילות הארצית הרחבה בס"ד, ומזה כשלושה עשורים זכינו שנהג בנו הרב טובת עין מיוחדת והיה טורח ומתלווה אלינו לשבתות עיון וסמינרים בסופי שבוע שהיינו עורכים בכל רחבי הארץ (יחד עם יתר גדולי רבני תימן), ושם היה מעורר בדברים חוצבי להבות אש את הציבור לאביהם שבשמים, ואין אחד מהנוכחים שאינו זוכר מדברות קודשו במעמדים מיוחדים ונשגבים אלו.

בתי ההוראה שייסדתם לאחר פטירתו של מרן זצ"ל – מה הייתה דעתו על כך?

ידוע שהרב זצ"ל בעשרים שנה האחרונות, שימש בהנהגת עדת תימן המעטירה על כל קהילותיה בכל רחבי הארץ והעולם, ובמסגרת הפעילות הרחבה והעניפה שאנו זוכים לקיים בקרב בני קהילות תימן, מובן מאליו שפעמים רבות זכינו במשך השנים להתקבל במעונו של רבינו במאור פנים מיוחד, לקבלת עיצה וברכה. זכיתי לראות במוחש את הבטחת רבותינו הקדושים: "הנוטל עיצה מן הזקנים אינו נכשל", וראינו רק ברכה והצלחה בכל מעשי ידינו לאחר שקיבלנו את ברכתו ועצתו.

לגבי שאלתך, אכן כן, בשנתיים האחרונות לחייו של הרב, עוד קודם שנחלה ונחלש, עלינו למעונו מספר פעמים, בהם ביקש מאיתנו בכל לשון, שנקים ונייסד מרכזי הלכה גדולים שיתנו מענה בפריסה ארצית ורוחבית לקהל קודש תימן בארץ הקודש. מתחילה, היה נראה לנו הרעיון רחוק מאד. אך ברוך ה', הודות לכך שמרן זצ"ל לא הניח לנו, זכינו לייסד ולכונן את המגדלור הרוחני של רשת בתי ההוראה לקהילות הקודש, שכיום פרוסים כ-70 רבנים ומורי הוראות תלמידי חכמים מופלגים ויראי ה'.

זכינו לקבל ממרן זצ"ל עיצות והכוונות מדויקות, כיצד ואיך לייסד ולהקים את בתי ההוראה וקו ההלכה, וברוך ה' עד ליום הזה ועד בכלל, אנו ממשיכים להעמיד את מסורת בתי ההוראה על פי הוראותיו והדרכותיו המחכימות. וכל זאת בכלל ההוראות, ההדרכות והעיצות בעל פה ובכתב, שזכינו לקבל מהרב זצ"ל, חלקם כבר פורסמו על ידינו, והיתר עוד חזון למועד אי"ה.

חובה עלי לציין, כי ב"ה זכינו במסגרת פעילות מכון המאורות להוצאת כתבי רבותינו זיע"א, להוציא לאור בסדרת ספרים מפוארת מהודרת ומרתקת: 'שפתי מלך' – 'המאור הגדול' (ב"כ), בה הובאו תולדות חייו של רבינו שלמה וזקינו רבינו עמרם, יחד עם קורות ימי משפחת קורח המפוארת, אשר כידוע הינה מהמשפחות המיוחסות בתימן מדורי דורות, כאשר מאות שנים לא פסקה מהם רבנות דור אחר דור, כשבראשה עמדו לנו – רבה הראשי האחרון של תימן, מרן הגאון רבי עמרם קורח זצ"ל, ונכדו חביבו – רבינו הגאון רבי שלמה קורח זצ"ל, זאת לצד תולדות יהודי תימן ורבניה המשולבים בספר זה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!