ילדי תימן

בבית הקברות סגולה: התחושות של משפחת הילדה שנעלמה – זהרה דחבש | כואב

מקום ציונו של רבינו אבא שלום שבזי זיע"א
מקום ציונו של רבינו אבא שלום שבזי זיע"א

בבית הקברות סגולה נפתח קברה של הילדה בת השנתיים זהרה דחבש, שנעלמה בשנות ה-50, משפחתה המתגוררת בהוד השרון: "הרגשות עלו שוב והצלקות מאז עדיין קיימות אצלנו ואנו רוצים לדעת מה עלה בגורלה. עדיין מקווים שביום מן הימים נראה אותה, רוצים רק חיבוק אחד".

בשבוע שעבר נפתח בבית העלמין סגולה בפתח תקוה קברה של התינוקת זהרה דחבש שנפטרה -1949 בגליל שנתיים וחצי. הקבר נפתח לבקשת בני משפחתה ובנוכחותם על ידי נציגי המכון לרפואה משפטית על פי חוק "פתיחת קבר קטין לזיהוי קשרי משפחה 2018".

פתיחת הקבר נועדה ליטול את שרידי השלד לבדיקות דנ"א ולהפקת פרופיל גנטי משרידי השלד, כדי לבחון קשר משפחתי בין שרידי השלד למשפחה.

משפחת דחבש – סאלם, שרה ושלושת בנותיהם עלתה לארץ בספטמבר 1949 ושוכנה במעברת ראש העין. לאחר כשבועיים זהרה סבלה משלשולים ונלקחה לבית התינוקות. ביום שישי הגיעה המשפחה לבקרה והיתה הטבה במצבה. משהגיעה האם לבקרה שוב ביום ראשון, נאמר לה כי זהרה נפטרה.

האם ביקשה לראות את הגופה, אך נאמר לה שכבר הובאה לקבורה במקום לא ידוע. המשפחה התלוננה בפני ועדת כהן קדמי, שהציגה בפני המשפחה כי זהרה נפטרה ב-16.11.49 בגיל שלוש לפי פנקס הפטירות של משרד הבריאות בפתח תקוה, במסמך אחר – יומן הפטירות של הסוכנות – נאמר כי זהרה נפטרה ב-17.11.49 בגיל תשע ונקברה בסגולה. למרות הסתירה הוועדה קבעה שזהרה נפטרה ב-17.11.49 והיא בת תשע. בתמצית הרישום של משרד הפניים מ-18.5.2016 מופיע אדם אחר על אותו מספר תעודת זהות ובמסמך נוסף נכתב שאין נתונים על זהרה ("נפטרה"). התשובות והמסמכים הללו הותירו ספק בבני המשפחה ולכן ביקשו לפתוח את קברה.

"איך יכול להיות שבמדינת ישראל מופיע אדם נוסף של מספר זהות של זהרה?" שואל אחיה מוטי דחבש, תושב הוד השרון. "לפי ודעת כהן קדמי זהרה נפטרה בגיל 3, היכן היתה שבע שנים? אמי ביכתה את היעלמותה עד יום מותה והשאירה לנו בני המשפחה צואה לברר מה עלה בגורלה, השבוע היה יום קשה עבורנו. הרגשות עלו שוב והצלקות מאז עדיין קיימות אצלנו ואנו רוצים לדעת מה עלה בגורלה".

לאה מעודה, האחות הבכורה של זהרה, פרצה בבכי בבית העלמין. "הייתי בת שבע והיא בת שנתיים, אני זוכרת את זה כאילו זה קרה אתמול" היא אמרה בבכי, "כל הזמן במחשבות שלי, אני חושבת עליה ובוכה, אני עדיין מקווה שביום מן הימים אראה אותה, אני רוצה רק חיבוק אחד".

קברה של זהרה דחבש הוא השלישי מתוך תשעה קברים שהוחלט השנה לפתוח על פי החוק לפתיחת קברי קטינים לזיהוי קשרי משפחה. הראשון היה של יוסף מלמד ז"ל ונמצאה התאמה גנטית לבני משפחתו. הקבר השני היה של חממה קרירה אך המכון לרפואה משפטית  לא הצליח להנפיק דנ"א.

החוק לפתיחת קבר קטין לזיהוי קשרי משפחה נחקק ביוזמת חברת הכנסת לשעבר עו"ד נורית קורן, ותושבת הרצליה, שעמדה בראשות הוועדה המיוחדת וכיום מובילה את המאבק להשגת הכרה וקבלת אחריות של המדינה בפרשה. "אני ממשיכה לפעול למען המשפחות וחקר האמת כפי שפעלתי בכנסת ה-20, אני פונה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להקים את הרשות לחקר האמת למען המשפחה ולהאריך את החוק לפתיחת קברים המסייע לגילוי האמת".

החוק התקבל בעקבות יוזמתו של עו"ד רמי צוברי ופתיחת 10 קברים שבהם נמצאו 22 שרידי שלדים. לאחר ניתוח בדיקת הדנ"א לא נמצא שיוך משפחתי בין שרידי השלדים למשפחות אותם ייצג עו"ד צוברי.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!