מרתק

פרק רביעי בסדרה: והפעם על הצפוני המאמין באמונות ודעות | על יהודי צפון תימן

סדרת כתבות אלו רואים אור עולם באדיבותם הנכבדה של ד"ר רבי אהרן בן דוד הי"ו, חוקר והיסטוריון ומחבר סדרת הספרים על יהודי צפון תימן וחכמיה, ובאדיבותו של בנו הגאון רבי יוסף בן דוד שליט"א רבה של קרית עקרון. ויישר כוחם על כך.

היהודי הצפוני, בן הדור האחרון, קשור בנימי נשמתו לעולם המיסטי, ולפיכך מאמין הוא בקבלה ורואה בה גולת הכותרת של תורת ישראל, הוא אוהב הסוד ומקדיש מזמנו לספר הזוהר ולספרים העוסקים בעולם המסתורין. הוא אינו מתעניין בספרות שבסיסה רציונליות, ואת זמנו הפנוי מקדיש לספרי ההלכה, למדרשים ואינו טורח להגיע עד ספר הכוזרי לריה"ל ועד מורה הנבוכים לרמב"ם. ועל כן עיקר לימודם היה בתורת הח"ן וכבר מתחילת לימודי הבחורים מקנים להם יסודות, אשר יקלו עליהם בלימוד תורת הח"ן. ולא כל הקרב יזכה בזאת. כי לאחר שנים מרובות.

סתגלתן

היהודי הצפוני הוא בדרך כלל סתגלתן. כאשר עלה לארץ ישראל והתקיימה הפגשה בין תרבותו המסורתית לבין התרבות המודרנית לא נקט בדרך של התבטלות, אלא בחר בדרך ההסתגלות למצב החדש, תוך כדי התרפקות על העבר ושמירה על מסורות והליכות שהיו מנתו בצפון תימן ושיכול היה להמשיך בהן בארץ ישראל.

מאמין בשדים ורוחות

הוא האמין בשדים ורוחות. הוא האמין כי בצד היצורים הנראים המצויים בבתים ובחצרות, מצויים יצורים בלתי נראים המתגוררים בכל מקום, והם נוטלים חלק בחייהם של היצורים הנראים ומשפיעים עליהם. השדים והרוחות דרים בבתי היהודים ובחצרותיהם ובעיקר במקומות החשוכים והנמוכים, וכן מצויים הם בהרים ובגיאיות, במשעולים הצרים ובמדברות, הם פרים ורבים והם אוכלים ושותים, יש מהם המחזיקים בדת האמת ויש שהם כופרים. השדים והרוחות מצויים ברצון האלו-הים להזיק לבריות או להועיל להם. היהודי הצפוני, ובעיקר בן הכפר, יודע תולדותיהם, מכירם בשמותיהם, מאמין במציאותם, והם משמשים לו הסבר לתופעות חריגות. איש כי ימות פתאום, נער כי ילקה במחלת נפש, שינוי פתאומי בטבע כי יבוא – בכל אלה יאמר היהודי הצפוני: השדים היו כאן. ובצאתו לדרכו לא ישכח לשאת את תפיליו ואת סכינו עמו – שהרי מסוגלים הם להבריח את השדים. היהודי הצפוני יודע את ארחם ורבעם של השדים, וכבר סיגל את עצמו אליהם. ויש בין המאריים המפורסמים כמוציאי שדים מגופי בני האדם על-ידי תפילות, השבעות וקמיעות. השדים והרוחות ממלאים את חלל הצפון, והיהודי הצפוני יודע לחיות עמהם, אם כי מתוך פחד ודאגה. מרגע שיודע את עצמו עד יום מותו, חושש הוא מפניהם ומסגל לעצמו דרכי תגובה כלפיהם.   

ובאשר לעבודת השם נקט היהודי הצפוני לפי העיקרון שביטויו בשבר הפסוק "אשר גבלו ראשונים". הוא מקפיד לשמור המבטא שלו בקריאת התורה כפי המסורת שבידו כולל תרגום התורה וההפטריות ושלוש המגילות לארמית, לאחוז בדרכי הנגינה והלחנים של הקריאה בתורה שבעל פה והתפילות, לשמור את המנהגים הנקוטים בידיו מדורי דורות, ועוד כיוצא בזה.

לסדרת הכתבות המרתקת על יהודי צפון תימן וחכמיה – הקליקו כאן >>


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!