הפרק החמישי בסדרה

ממשיכים בסדרה המרתקת: והפעם – על הלחוח של התימני הצפוני וחינוך הקטנים | על יהודי צפון תימן

רקע תימן | ויקיפדיה
רקע תימן | ויקיפדיה

ממשיכים בסדרה המרתקת: והפעם – על הלחוח של התימני הצפוני וחינוך הקטנים | הפרק החמישי בסדרת הכתבות על יהודי צפון תימן

חינוך הילדים

חינוך הילדים בעיני היהודי הצפוני – התימני, היה חשוב בעיניו עד מאד, ולפיכך כמעט ולא ימצא יהודי בצפון תימן שלא לימד ילדיו אם אצל מארי פרטי בישובים קטנים ואם ב"מִעְלַאמַהּ" (בית ספר) בישובים שאיפשרו פתיחת בית ספר. בדור האחרון אנו עדים לקיומם של בתי הספר הבאים.

בצַעְדַּהּ היה קיים בית ספר אחד בניהולו של המארי המפורסם, שהיה גם מגדולי המנהיגים הרוחניים של יהודי צַעְדַּהּ, מארי יעבץ. במחוז ברט היו שלושה בתי ספר, האחד ברֲגּוּזַהּ, האחד במָאדַּאן והאחד באַלְמִחְתֲּוִיַּהּ. באַלְהֲגַּר שבחֵידַּאן היה בית ספר אחד.

בתי ספר התקיימו בוֲטַן אַלְמֲקַאש ובכְּתַּאף: פעמים היו פתוחים ופעמים היו סגורים. בשאר הישובים התקיימו הלימודים על הרוב ב"מַצְנַע" (בית המלאכה), כשהאב מלמד את בנו תוך כדי עיסוק במלאכת הצורפות, הנפחות, הרצענות וכיו"ב. ואם האב עסוק או אינו בר הכי היה שוכר מלמד לבנו, והיה זה מלמדו באחד מחדרי הבית.

לחוח העשוי מדורה

היהודי הצפוני ניכר גם במאכלו. אחד המאפים הייחודיים ליהודי הצפון הוא מה שקרוי לֲחוּח דְ'רַהּ, והוא מין רקיקים נקבוביים הנאפים בכירה הקרויה מֲצַלַּהּ. הלֲחוּח היה נעשה מגרעיני דורה גרוסים בדרך מיוחדת, הכנת ה"בצק" היתה נמשכת שבוע ימים, וביום הששי, לכבוד השבת, היתה נעשית האפייה.

ברכתו של הלֲחוּח היא שהכל, ומאפה זה היה אהוב על יהודי הצפון. אף כי לֲחוּח הדְ'רַהּ מצוי היה בצפון תימן וחיוני מאד, הכריעו לברך עליו כל אוכליו "שהכל". מעולם לא נשמע בכל רחבי הצפון שמאן דהו בירך "בורא מיני מזונות" ולא "המוציא". ובאשר לברכה אחרונה תמיד בירכו "בורא נפשות". ולא היה ליהודי הצפון ספק בדבר, ואף לא הרהור. זו מסורת בידיהם מדורי דורות.

לחוח העשוי מדורה | באדיבות המחבר

כבר בזמנו של הרמב"ם נשאלה השאלה בענין הברכה על הדְ'רַהּ, שהוא מאכל רבים בתימן, הן ברכה ראשונה והן ברכה אחרונה, ובנו רבי אברהם בן הרמב"ם פסק "וברור מן התלמוד שההלכה בפת דוחן (וה"ה דְ'רַהּ) בתחילה שהכל ולבסוף בורא נפשות רבות".

גם המהרי"ץ בספרו "שו"ת פעולת צדיק" (חלק ג סימן פ) פסק "וא"כ הדבר פשוט דבמין קטניות שקורין דְ'רַהּ לכ"ע לא יברך אלא שהכל, אע"פ שרוב עושים ממנו פת, בטלה דעתם אצל רוב בני אדם. ואפי' שיהיה מחוז בכללו עושים ממנו פת, בטלה דעתם אצל רוב הארצות".

סדרת כתבות אלו רואים אור עולם באדיבותם הנכבדה של ד"ר רבי אהרן בן דוד הי"ו, חוקר והיסטוריון ומחבר סדרת הספרים על יהודי צפון תימן וחכמיה, ובאדיבותו של בנו הגאון רבי יוסף בן דוד שליט"א רבה של קרית עקרון. ויישר כוחם על כך.

לסדרת הכתבות המרתקת על יהודי צפון תימן וחכמיה – הקליקו כאן >>


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

2 תגובות

    1. עוד דבר יפה ממורשת אבותנו.
      שנזכה לשמר ולהנחיל אותה לדורות הבאים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!