הפרק השני בסדרה

פורום גבאי קהילות תימן מגיש: סדרת כתבות מעניינת במיוחד לסיוע לגבאי ופעילי הציבור | אז מה פתרון הבעיה?

בניין בית המדרש 'קהילת יעקב' לקהילות תימן בבני ברק, של המאורות
בניין בית המדרש 'קהילת יעקב' לקהילות תימן בבני ברק, של המאורות

פורום גבאי קהילות תימן מגיש: סדרת כתבות מעניינת במיוחד לסיוע לגבאי ופעילי הציבור | הפרק השני בסדרה

בפרק הראשון סקרנו בהרחבה את בתי הכנסת וחיי הקהילה בתימן. על כך שבעצם בית הכנסת וסביבתו, היוו ונתנו את מקור השראתו וחייו של היהודי התימני באשר הוא, זאת כפי הידוע שיהודי תימן הוד קדומים חפף עליהם בשלהבת יראת ה' הנסוכה על פניהם, וממילא לא החסירו יום בלי תורה בכל חלקיה על ידי סדר השילוש הנודע ועוד, ואחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.

כזכור, בפרק הראשון העלינו בעצם את 'הבעיה' עמה מתמודדים גבאים רבים כיום, עם שינוי האקלים ואופן חיי הקהילה כאן בארץ הקודש.

כדבר האמור, הרי שנשתנה מהקצה אל הקצה אופי הנהגת בתי הכנסת עם עליית אבותינו ורבותינו – עולי תימן, לארץ הקודש, בה התערבבנו עם כלל קהילות הקודש: אשכנזים, ספרדים, חסידים וכו' וכו'. ולצערינו אף במוסדות הלימוד, כבר רוב רובם של בני עדתינו, אינם במסגרות הלימוד התימניות – מאחר והם אינם (בתפילה שבקרוב נשוב אליהם ביתר שאת וביתר עוז…). וממילא חיי הקהילה הצטמצמו מאד רק לתפילות השבת ותו לא מדי.

זאת ועוד, שהואיל ובבתי הכנסת בעדות אחרות, חיי הקהילה בדרך כלל (בפרט בריכוזים של בני התורה – אבל לא רק) אינם מצטמצמים רק בתפילה שחרית וערבית בשבתות, אלא גם בהוואי קהילתי נרחב, כפי שכתבנו על כך במדור הקודם. וממילא בית הכנסת התימני נותר על חלל ריק ופעור, והמתפללים פחות רואים בו כקהילה.

והשאלה היא, מה הפיתרון המוצע בעצם?

איך הופכים את בית הכנסת שלנו – ל- שוקק חיים, תוסס, מרענן וממלא אנרגיות חיוביות וקדושות, שהכל נשאבים אליו ויד הכל ממשמשת בו?

בפרק זה ננסה להציע פיתרון אחד מני אלף, ובפרקים הבאים נעלה עוד ועוד נקודות ותובנות חשובות, שלעניות דעתנו על הגבאים ליישמם אחת לאחד, וכמובן חלק נכבד מיישום נקודות אלו, יבואו רק בגיבוש, איחוד וליכוד הכוחות של כלל בתי הכנסת בארץ ישראל, ויחד נרומם ונפאר את בית ה' לתפארת אבותינו הקדושים נוחם עדן.

הדבר הראשון המוצע הוא קודם כל:
בכל קהילה וקהילה מפעם לפעם יארחו לשבת מיוחדת את אחד מרבני העדה, לשבת אחדות ורוממות, עם ג'עלה ודרשות לאורך כל השבת.

דבר זה, יביא לאיחוד וליכוד הקהילה בשבתות אלו, כאשר במהלך השבת יוכלו הציבור הרחב לשאול ולדרוש במנהגי תימן – בהלכה ואגדה, ועוד ועוד. כמובן מלבד עצם קיום הג'עלה – עונג שבת, ויתר דרשות השבת שימסור הרב במהלכה.

אין ספק שבהוספת נופך זה מפעם לפעם, דבר זה יתרום לשינוי משמעותי בחיי הקהילה וחיבור הציבור לבית הכנסת, וכמובן יתרום רבות לציבור הרחב הצמא לשמוע דבר ה' זו הלכה, בשפה ברורה ובנעימה.

איגוד הקהילות ובתי הכנסת שעל ידי מוסדות 'המאורות', נכון וקשוב לסייע בכל הנצרך והנדרש, לחבר ולתווך בין הרב והקהילה, על מנת להעמיד חזון נכבד זה בס"ד.

יש כמובן עוד נקודות נכבדות שאפשר לעורר עליהם, אך על כך ועוד, נאריך אי"ה בכתבה הבאה. בינתיים נחכה לתגובות שלכם על זה שבוודאי מאד יחכימו אותנו הלאה והלאה.

לסדרת הכתבות המלאה על בתי הכנסת התימנים ועוד – לחצו כאן


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!