ממשיכים בסדרה המרתקת

פורום גבאי קהילות תימן מגיש: והפעם: איך יוצקים תוכן חווייתי בהוואי הקהילתי? | פרק רביעי בסדרה

בשיעור תורני בהיכל התורה בנס ציונה | צילום: יעקב כהן
בשיעור תורני בהיכל התורה בנס ציונה | צילום: יעקב כהן

פורום גבאי קהילות תימן מגיש: סדרת כתבות מעניינת במיוחד לסיוע לגבאי ופעילי הציבור | והפעם: על יצירת שיעורי תורה בבתי הכנסת ובקהילות הקודש | פרק רביעי בסדרה

בפרק הראשון סקרנו בהרחבה את בתי הכנסת וחיי הקהילה בתימן. ובפרק שלאחריו החילונו בביאור פתרון הבעיה עם מיזמים שונים ופרויקטים תועלתיים לטובת המתפללים וציבור בני הקהילה היקרים. 

לאחר הפסקה קצרה, בה עסקנו גם בענייני היום – ל"ג בעומר בחיי הקהילה ועוד, נעלה הפעם שיח מיוחד ופורה – אודות מיזמי שיעורי תורה בקהילה, איך עושים את זה ומה הדרכים ליסוד שיעורי תורה להרים את חיי הקהילה לרמה של הוואי תוסס ומעניין.

חשוב להבין, וכפי שמעט מזעיר הצגנו גם בפרקים הקודמים, שכיום בדורינו, בית כנסת שיש בו רק תפילות בשבתות וחגים, ובמקרה הטוב מעט בימות החול, הוא מעט משעמם יחסית, ולכן אנחנו יכולים לראות את המתפללים ואת גרעין הקהילה החזק שלנו, פשוט הולך ונודד בימות החול ולפעמים גם בחלק מתפילות השבת, לבתי כנסת אחרים או מעדות אחרות. 

ואנחנו עומדים ומשתוממים – למה? מה לא טוב אצלינו?

גבאי הקהילה ופעיליה, צריכים להבין ולהפנים, שכל מתפלל ומתפלל הוא עולם שלם. הוא מחפש להנפיק את חיי הרוח שלו מבית הכנסת ככל שניתן, וממילא אם אינו מוצא את זה בקהילה שלכם, ממילא הוא נודד למקומות אחרים שלא היינו רוצים שיהיה שם.

לכן ננסה הפעם לגעת בזווית אחת – וזאת לבקשת הגבאים:

כיצד ניצוק תוכן לחיי הקהילה, על ידי שיעורי תורה של רבני העדה וכדומה?

איך נגרום שבכלל יבואו לשיעור היזום בקהילה או שעתידים ליזום אותו?

איך נבחר את הרב המתאים לאופי המתפללים והקהילה?

אז ככה, בפרק השני בסדרה הצגנו את האופציה הרעיונית להזמין לשבתות מפעם לפעם רב מעניין, שסביבו יתרכזו פעילות השבת בקהילה. רק נציין שבשבתות זוהי בעיה קטנה יחסית, כי ממילא כולם באים להתפלל ומתגבשים בדרך זו או אחרת.

אך הבעיה האמיתית והכואבת יותר, היא בימות החול וכפי שהוצג בכתבה, רוב בתי הכנסת התימנים לא פעילים בימות החול, ולכן צריך לחשוב איך להפיח בו רוח חיים ע"י שיעורי תורה וכדומה.

הנה, הדבר צריך לעשות בפרספקטיבה ובראייה רחבה, באופן המאחד את כלל הציבור ושיהיה מענה, וסיטואציה שתאתגר ותגרום לסקרנות וכוננות ועירנות בציבור, על פי רוב, זה הבאת רב שאינם מכירים, אך על כל פנים, הוא מוכר באופן כללי בציבור, או שהוא אכן פה מפיק מרגליות ויודע למשוך את הציבור בהלכה ובאגדה.

כן ישנה אפשרות של סדרת שיעורים עונתיים שיותר קל להתחבר לזאת, כדוגמת סדרת שיעורים בימי בין המצרים, או כהכנה לימים הנוראים, או סתם ככה בערבי חגים כחגי תשרי וניסן, הגדושים בהמון ידע הלכתי נדרש. כמו כן, ליזום אמירת סליחות – אשמורות ברוב עם עם שיעורי תורה לפניהם.

בשולי הדברים, יצוין כי לגבי ימות החול במקומות שונים שיש לכל בית כנסת חצי מניין פחות או יותר, הרי שאם יתאחדו יחד שתים או שלושה בתי כנסת איזוריים, אזי גם בימות החול יהיה מניין ראוי ומכובד.

ועל הכל, חשוב לזכור, שכל המאמצים שנעשה כנזכר לעיל, הם בגדר 'השתדלות', והכתובת היא אחת, תפילה ותפילה ושוב תפילה לבורא עולם, שלא ניגע לריק ואכן מאמצינו יעשו פירות לזכות שהקהילה ובית הכנסת יפרח עוד כהנה וכהנה בעה"י.איגוד הקהילות ובתי הכנסת שעל ידי מוסדות 'המאורות', נכון וקשוב לסייע בכל הנצרך והנדרש, לחבר ולתווך בין הרב והקהילה, על מנת להעמיד חזון נכבד זה בס"ד.יש כמובן עוד נקודות נכבדות שאפשר לעורר עליהם, אך על כך ועוד, נאריך אי"ה בכתבה הבאה. בינתיים נחכה לתגובות שלכם על זה שבוודאי מאד יחכימו אותנו הלאה והלאה.

לסדרת הכתבות המלאה על בתי הכנסת התימנים ועוד – לחצו כאן


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!