על התובנות, על המחדלים והכשלים: סיכום הילולת פועל הישועות מעגור לשנת 2023

הכניסה לישוב עגור | צילום ארי קופרשטוק
הכניסה לישוב עגור | צילום ארי קופרשטוק
מדבקה תחקיר-01

סיכום הילולת פועל הישועות מעגור לשנת 2023: לפי היערכות המשטרה וגורמי הביטחון נמסר, כי ההיערכות היא שהשתתפו השנה בהילולא בקבר הצדיק רבי יצחק גברא שבישוב עגור – למעלה מ30.000 איש. כאשר בשנה שעברה השתתפו כ-20.000 איש. כלומר, נרשמה עליה של 50 אחוז(!) מהבאים להילולא. כתבת סיקור מיוחדת על ההילולא והפקת לקחים

כפי שפרסמנו כאן באתר 'המאורות', אלפים רבים עלו לפקוד את ציונו של הקדוש מעגור רבינו יצחק גברא זיע"א, אשר במושב עגור הסמוך לבית שמש. המונים, המונים צבאו על כניסת שער הישוב אשר נחסם לכניסת רכבים מבעוד מועד, וכבר קילומטרים רבים משער הישוב השתרך פקק ארוך בכבישים המובילים בואכה ציונה. 

מתיעוד מיוחד שהתקבל במערכת 'המאורות' בליל ההילולא, בסביבות השעה 12 בלילה, נמסר כי בשעה זו עדיין המונים ואלפים רבים מתפקדים על הציון הקדוש שבישוב עגור, וכלי רכב רבים חונים מסביב לישוב ובטווח הקרוב לו!

כמו כן, תיעוד נוסף שהגיע למערכת בליל ההילולא – בשעה 3.30 בלילה(!), נראה כי הציון עצמו היה מלא מפה לפה במתפללים, כמאה מתפללים ואולי מאות מתפללים מסביב.

הציון בעגור בשעת לילה מאוחרת – סביב השעה 3 בלילה בליל ההילולא | צילום המאורות

אך לפני שניגש למספרים ולתובנות השונות העולות מההיערכות הרבה סביב הציון הקדוש, אשר רוחש חיים בכל מעגל השנה, רצוי שנספר קודם לכן, מהו מקום ציונו, ומתי התחיל התגלותו בעולם. ובקיצור, איך הכל התחיל?

מצבת קבורת הצדיק הייתה עלומה שנים רבות ותושבי המושב, עולים חדשים מכורדיסטן, לא ידעו מאום על הצדיק הגנוז הטמון בו ומגן עליהם. חלקת הקבר היתה מאחורי בתים וללא מצבה, רק שורת אבנים הקיפו סביב את הציון – עליו גדלו עשבים שהסתירו את קיומו.

סיפור גילוי הציון היה על ידי חלום מופלא, בעקבותיו התגלה והתפרסם קברו של הצדיק, ומעשה שהיה כך היה: זקנה שהתגוררה בבית הקרוב לעץ החרוב הייתה אשה תמימה ויראת השם, והנה באחת הלילות היא חולמת ורואה לפניה דמות הדורה של צדיק בעל צורה וכך אמר לה: "שמי רבי יצחק גברא ואני קבור תחת עץ החרוב הסמוך לביתך, לא תפחדי, אני מבקש ממך שתישארי להתגורר במקום ותשגיחי על קברי, וזה לך האות, אשה פלונית ממכרותייך שכבר עברו כמה שנים מנישואיה וטרם נפקדה – תפקד ותלד שלושה ילדים". עוד אמר לה "מדוע בני אינם באים אלי?"

הזקנה התעוררה נפעמת מן החלום ותכף סרה אל עץ החרוב והחלה בעבודת ניכוש העשבים שתחתיו, עד שמצאה את הקבר שהיה מסמן בשורת אבנים גדולות. היא ניקתה את המקום היטב, והגביהה את גל האבנים להיכר, לאחר מכן החלה להדליק נרות במקום והרבתה להתפלל בו, דבר פלא היה שם כאשר נר השמן שהדליקה היה דולק משבת לשבת ולא כבה. כמה ימים חלפו והנה באה לבקרה אותה מכרה, תיכף הקדימה הזקנה ותאמר לה "אני יודעת כי אכן נפקדת בדבר ישועה", האשה השתוממה ושאלה מנין את יודעת זאת, אז גלתה סודה עם סיפור החלום.

מאז, החל להתפרסם מקום גניזת הצדיק ובאזור כלו עברה השמועה כי קברו של צדיק גדול נמצא בסמוך, עד שרבים החלו לפקד את הקבר ולהיוושע. על השנים ההם, טרם פרסום קדשת מקום גניזת הצדיק, מספרים כמה מעשים פלאיים. כטבעו של מושב כפרי היו שכיחים במקום בעלי חיים אשר היו שיכים לתושבים, קרה פעם וקשרו עזים תחת עץ החרוב והיה בדבר זלזול בקדשת המקום, והעונש לא אחר מלבוא – חלק מהעזים חלו וחלקן מתו באפן פתאומי.

התפילה המרכזית בציון הצדיק שע"י מוסדות 'המאורות' | צילום ארי קופרשטוק

עד כאן תיארנו ממש בקצרה ועל קצה המזלג את תיאור השתלשלות התגלות הציון הקדוש בעגור. וכעת ניגש להבין ולדבר קצת על המספרים בהילולא הגדולה, על הכשלים, על המסרים והתובנות, שאנו תקווה שמפה תצא הקריאה אל ראשי העם היושבים בבית המחוקקים להתעורר ולקחת את ההילולא ההמונית הזאת לידיים ולנהלה על הצד הטוב ביותר.

ראשית כל, ניתן סקירה קצרה לסיכום הילולת פועל הישועות מעגור לשנת 2023: לפי היערכות המשטרה וגורמי הביטחון שנמסרה לידי כותב השורות, ההיערכות היא שהשתתפו השנה בהילולא בקבר הצדיק רבי יצחק גברא שבישוב עגור – למעלה מ30.000 איש. כאשר בשנה שעברה השתתפו כ-20.000 איש. כלומר, נרשמה עליה של 50 אחוז מהבאים להילולא!!!

מה שחשוב להבין זה, כי עד לפני מספר שנים, היה עוד אפשר להיכנס עם כלי רכב עד למושב עצמו – וזה בעיצומו של יום ההילולא. כלומר, השתתפו בהילולא עצמה ביום ההילולא – לא יותר ממאות או אולי אלפי אנשים. אך ברוך ה', ההילולא משנה לשנה רק גדלה, וסיפורי המופתים סביב קברו של הצדיק מעגור, רק גדלה והולכת, ומשנה לשנה נרשמת עליה דרסטית באחוזי המשתתפים מכלל האוכלוסיות והמגזרים.

עוד דבר שבולט מאד בהילולא הגדולה, היא שבשלוש שנים האחרונות, החלה תופעה מרנינת לב, וזאת כי באופן ספונטני רבים החלו להביא עמהם לציון הצדיק ציוד של שתיה ואוכל בשפע כיד המלך, הגדילו לעשות בשנה האחרונה – בהילולא דאשתקד, שאף היו שערכו ממש סעודת מצוה בשרית(!) כיד המלך כולל לחמניות ועוד. זאת כפי שניתן לראות בתיעודים של הצלם המוכשר ארי קופרשטוק.

כמות הבשרים בהילולא | צילום ארי קופרשטוק

אך מאידך גיסא, הבלגן הגדול ששורר ביום ההילולא בכל רחבי מושב עגור, מביא לעוגמת נפש גדולה מאד לבאי ההילולא והמתפללים הרבים, אשר מלבד זה שאין שום(!) תחבורה ציבורית נורמלית המגיעה עד הכניסה לישוב, והבאים מרחוק בתחבורה ציבורית צריכים לרדת בבית שמש, ומשם לחפש טרמפים וכדומה להגיע עד הישוב.

לא זו בלבד, אלא גם הבאים בכלי רכב לא הועילו הרבה, כי בשנתיים האחרונות תושבי הישוב חוסמים בגפם את הכניסה לישוב לכל כלי רכב שהוא (מלבד אחמי"ם או בעלי מוגבלויות – שגם הם נכנסים בשאטלים מיוחדים מהכניסה לישוב ועד הציון, וזה הודות לאנשים יקרים מבני הישוב), וממילא פקק ענק נוצר קילומטרים רבים לפני הכניסה לישוב, ורבים מכלי הרכב חונים בחניות מאולתרות בכל מיני מגרשים בצידי הדרך, כאשר הדבר גורם לסכנות רבות.

בשיחה מיוחדת שהתקיימה בין ראש מוסדות 'המאורות' הגר"י יפת עם האיש שנטל על עצמו את עול הכנת ההילולא באופן עצמאי וללא התערבות גורמים מדיניים, הוא אומר בין היתר, כי צריך להבין שיש צורך דחוף להכשיר מתחמים נפרדים ומקצועיים לרבבות באי ההילולא – שרק גדלים משנה לשנה בלי עין הרע. ויש צורך דחוף להיערך לכך מבעוד מועד.

מפת התמצאות בדרכי ההילולא | באדיבות הרב משה פישמן

הרב יפת מציין עוד, כי הרי כעת קבר הצדיק שוכן בתוך חצר פרטית אשר הינה בבעלות פרטית של משפחה הנמנית מבני הישוב עגור, שכידוע מאד מתקשה עם כך שציבור רב מכל רחבי הארץ והעולם מגיעים בכל ימות השנה לפקוד את ציונו של הצדיק, ומחמת כן אף מערימה קשיים על המתפללים השונים. כידוע.

מתפללים רבים מציינים את העובדה, כי בעיצומו של יום ההילולא, הציון מלא מפה לאוזן וגם חצר הציון עמוסה לעייפה. והדחיפות הקשות יחד עם החום הכבד המעיק, ממש מהווה סכנה מוחשית. ודבר זה מחדד את הצורך והחובה להיערך להילולא בצורה מקצועית ורוחבית לפני שחס וחלילה יקרה אסון.

הרב יפת והרב פישמן מספרים לכותב השורות, כי כבר מספר פעמים במהלך השנים, ניסו לערב שרים וחברי כנסת מהמפלגות החרדים לדבר ה', אך כרגע מהלך זה לא צלח לצערינו.

גם סגן שר החקלאות חה"כ הרב משה אבוטבול (ש"ס) – שעברו כיהן כראש עיריית בית שמש (הסמוכה למקום הציון), אשר פוקד את הציון רבות פעמים במעגל השנה, ואף בשנים האחרונות נאם במעמד התפילה המרכזי בהפקת 'המאורות', הבטיח ואמר כי ישתדל ככל יכולתו להעלות את המודעות באוזני הגורמים הרלוונטיים כדי להבטיח את קיום ההילולא כיאות וכנדרש.

כולנו תקווה, שבעקבות הקריאה והעלאת המודעות בכתבה נכבדה זאת, הדברים יעשו את שלהם בסייעתא דשמיא, ובשנה הבאה יתוקנו הכשלים, ונזכה יחד עם הצדיק לקבל את פני משיח צדקנו בב"א.

לתגובות ושליחת חומרים ומסמכים על יום ההילולא, ניתן להעביר במייל לכותב השורות – Sm088302222@gmail.com


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!