מבית ההוראה 'המאורות'

שו"ת בעניני חנוכה | מה עושים כשחל 'יום השנה' בחנוכה? איזה שמן עדיף להדלקה? המשרתים בצבא – היכן ידליקו? ועוד

צילום אילוסטרציה | Image by Ri Butov from Pixabay
צילום אילוסטרציה | Image by Ri Butov from Pixabay

מדי יום ביומו משיבים רבני רשת בתי ההוראה 'המאורות' לשאלות רבות בכל תחומי החיים.
ליקטנו עבורכם מבחר שאלות ותשובות מהימים האחרונים:

שאלה:
למנהג תימן, אם חל יום השנה בימי חנוכה – האם אפשר לעלות לבית העלמין ביום השנה או יש להקדים עליית בית העלמין קודם חנוכה?
תשובת הגאון רבי איתי מעודה שליט"א – בני עייש:
צריך להקדים.

*

שאלה:
האם יש הידור בשמן זית למאכל על פני שמן זית למאור – בהדלקת נרות חנוכה? והאם יש הידור בהכנת הכוסיות בעצמנו, על פני קניית כוסיות מוכנות (שמן זית נוזלי)?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
אין הבדל, שניהם שמן זית. וי"א שיש הידור מעט בשמן למאכל. ולגבי הכנת הפתילות תלוי בזמן שיש לאדם. צריך לדעת שהשמן בכוסיות המוכנות כפי הידוע לי הוא שמן למאור.

*

שאלה:
למנהג תימן: מה הנר הראשון שמדליקים (השמאלי או השמש)? מתי מתחילים להדליק את הנר הראשון, האם כבר בסיום הברכה הראשונה? האם מברכים את יתר הברכות תוך כדי הדלקת יתר נרות חנוכה?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
מברכים את כל הברכות ואח"כ מדליקים את הנרות – ביום הראשון את הנר הימני ביותר, ובשאר הימים מהנר השמאלי ופונה לנרות שמימינו. ואחר שהדליק את כל הנרות מדליק את השמש.

*

שאלה:
האם תימנים נהגו לברך ברכת הראייה על נרות חנוכה בבית הכנסת? והאם מותר?
תשובת הגאון רבי ארז רמתי שליט"א:
ברכת הראייה היא רק למי שאינו מדליק בביתו וגם אינו יוצא בהדלקה של אחרים – כלומר, אביו או אשתו שמדליקים עליו בבית. ממילא אנחנו שמדליקים, אין לנו לברך על הראייה כלל. לכן אסור לברך.

*

שאלה:
אם אני מתעכב בעבודה עד שעות מאוחרות, למשל עד שמונה בערב או עשר, האם עדיף שהאשה תדליק בבית גם בשבילי או כשאחזור נדליק?
תשובת הגאון רבי איתי מעודה שליט"א:
עדיף שהאשה תדליק.

*

שאלה:
אני איש קבע וכרגע לא נמצא בבית, הבנתי שאת הדלקת החנוכיה אני צריך להדליק בפתח הבית זאת אומרת שצריך בבית – אבל אם אני ישן בחדר קבוע בבסיס האם אני יכול להדליק שם, או להסתמך על ההדלקה של המשפחה שלי בבית, אשתי והילדים?
תשובת הגאון רבי איתמר נגר שליט"א:
אם אשתך בבית היא תדליק ותוציא אותך ידי חובה. יש הסוברים שבמקרה שלך תדליק היכן שאתה יושן אך בלא ברכה. כמו כן, במידה ואין אשתך נמצאת בבית, כגון שנוסעת למספר ימים, עליך להדליק במקומך בברכה.

*

שאלה:
חייל שמשרת בצה"ל, האם הוא יוצא ידי חובה בזה שאביו מדליק את נרות החנוכה או שהוא מחויב להדליק בבסיס, כי יש דעה שאומרת שאתה מחויב להדליק בבסיס כי אתה לן שם, ומקבל אוכל ומשכורת צה"לית – אז איך עלי לנהוג, האם לסמוך על שולחן אבי או להדליק בבסיס?
תשובת הגאון רבי פלא יועץ כפרי שליט"א:
להדליק בבסיס ללא ברכה, כך כתב מרן הרב קורח זצ"ל.

*

שאלה:
אדם שנמצא במילואים בחג החנוכה ואשתו מתארחת אצל ההורים שלה, כיצד יקיים בצורה הטובה ביותר את הדלקת הנרות?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
ידליק היכן שהוא נמצא, כיון שאשתו יוצאת י"ח אצל הוריה ולא מדליקה בביתם שלהם.
שאלה חוזרת:
כוונתי הייתה במקרה שהבעל נמצא בעזה ואין לו אפשרות להדליק.
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
אין לו אפשרות להדליק במקום שהוא ישן? אם לא, אז יכול לברך על ראיית הנרות של מישהו שהדליק בחצי שעה הראשונה של הדלקתו.
שאלה נוספת:
האם אין לו דין של "העוסק במצוה פטור מן המצוה"?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
אם אין אפשרות לקיים את המצוה השניה בגלל שעסוק בראשונה או נמצא בדרך לקיימה ואינו פנוי בדעתו למצוה השניה, באמת פטור. אבל כאן אם יוכל לקיים בזמן קצר של הדלקה או ראיית הנרות, יקיים ויזכה במצוה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!