כ"ט כסלו | עשור לפטירתו של הגאון רבי חיים יעקובי זצ"ל, ושיחת חיזוק לחנוכה ממרן הגר"ש בעדני זצ"ל

צילומים: ארכיון 'המאורות', יעקב כהן, Image by Ri Butov from Pixabay
צילומים: ארכיון 'המאורות', יעקב כהן, Image by Ri Butov from Pixabay

היום, כ"ט בכסלו, הילולת מארי דוד מחפוד הלוי זצ"ל (תשל"א) – רב מחוז רחבה בתימן, ולימים בתל אביב.

כמו כן היום, כ"ט בכסלו, יום פקידת שנתו של הגאון הגדול רבי חיים יעקובי זצ"ל, שנפטר בשנת תשע"ד.

הגר"ח זצ"ל נודע בשקידתו ועמלו בתורה, ובמסירות נפשו לקרב לבבות לאביהם שבשמים. היה ידיד נפש של מרן הגר"ש קורח זצ"ל, שאף קרא לחיבורו 'עריכת שלחן – ילקוט חיים', לזכר ידידו הגר"ח יעקובי זצ"ל.

לקריאה בהרחבה על דמותו המיוחדת >>>

הרב משה יפת בטור זכרון מיוחד ומרתק על הגר"ח יעקובי זצ"ל

*

היום התפרסמה בביטאון 'הדרך', שיחת חיזוק לחנוכה ממרן הגר"ש בעדני זצ"ל:

בדרך ה' מבאר שהניסים שנעשו לישראל לא נעשו לפי צורך שעה ותו לא, אלא קורא הדורות מראש סידר שיהיו ניסים בכל דור לפי הצורך הרוחני, שע"י הניסים הללו תושלם בנייתו הרוחנית של עם ישראל. חוסנו הרוחני של עם ישראל הוא זה ששמר על קיומו בגלות בפיזור ובפירוד, וכבר נשבע היעב"ץ שנס הישרדותו של עם ישראל גדול הוא מכל ניסים כולם שאירעו לעם ישראל.

והנה הנס האחרון שארע לעמנו היה נס חנוכה. כמאה שנה לאחר מכן, התחיל תהליך ההשתעבדות לרומא שהביא לחורבן הבית. נס זה היה החיזוק האחרון שעם ישראל קיבל לפני צאתו לגלות הארוכה. כמין צידה לדרך שתשמור עליו בשנות הגלות הארוכות. ומהו המסר שלו? כי נר מצוה ותורה אור. נר התורה ישמור עליו.

מרן הגר"ש בעדני זצ"ל בהדלקת נר חנוכה

לכן חז"ל בבואם לקבוע זיכרון לדורות לנס החנוכה לא התייחסו לניסי הניצחון על היוונים אלא לנס פך השמן. אע"פ שניסים מעין זה היו דבר שבכל יום אצל התנאים הקדושים וכמעשה דרבי חנינא בן דוסא מי שאמר לשמן וידלק וכו' ועוד רבים, אלא שהם השכילו לראות את המסר של נס החנוכה, המסר שישמור על עם ישראל, שכל זמן שנר התורה דולק הוא ישרוד וייצא מנצח.

ידועים דברי הרמח"ל בדרך ה' (חלק ד' פ"ז אות ו') שכל החגים הם הארות שחוזרות באותו זמן. ויש להבין מה ההארה החוזרת בחנוכה. וי"ל דהנה היוונים רצו "לשכחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך", והקב"ה האיר הארה כנגד זה, הארה של "כי לא תשכח מפי זרעו", וזו ההארה שחוזרת על עצמה בחנוכה.

וכעין זה כתב הרמח"ל עצמו שם (פ"ח אות ג') וז"ל: "ענין חנוכה ופורים הוא להאיר האור המאיר בימים ההם כפי התקונים שנתקנו בם. חנוכה – בתגבורת הכהנים על הרשעים בני יון, שהיו מתכוונים להסיר ישראל מעבודת ה', ונתחזקו הכהנים ועל ידם שבו לתורה ולעבודה. ובפרט ענין המנורה לפי תקוניה שהיו הקטרוגים נגד ענינה והחזירום הכהנים על בורים".

ע"כ דבריו של הגר"ש זצ"ל, יהיו הדברים לע"נ הטהורה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!