דבר ה' זו הלכה

מקבץ שו"ת לקראת צום עשירי בטבת שחל בערב שבת | רבני רשת בתי ההוראה 'המאורות'

ירושלים | Image by IrinaUzv from Pixabay
ירושלים | Image by IrinaUzv from Pixabay

שימו לב:
רוב ככל השו"ת שהובאו כאן מתייחסים לצום עשירי בטבת שחל בערב שבת,
בתפילה ובתקוה שנזכה לביאת גואל צדק ולבנין בית תפארנו בקרוב אכי"ר.

*

שאלה:
בצום עשירי בטבת שחל ביום שישי (כמו השנה) מה המנהג לגבי הנחת תפילין, והאם זה משנה בלדי או שאמי, והאם יש נפקא מינה בנושא התפילין אם המנחה היא גדולה או קטנה?
תשובת הגאון רבי עמית מגד שליט"א:
בתענית עשירי בטבת שחל בער"ש מנהגינו שמניחים תפילין ומוציאין ס"ת וקורין "ויחל". ואם מנחה סמוכה לשקיעה (30-40 דק' לפני השקיעה) אזי נושאים כפיים. בסיום מנחה מיד חולצין תפילין בטרם כניסת שבת, ומשאירים אותם בביהכנ"ס עד מוצ"ש כדי שלא לטלטלן בשבת.
לאחר מכן סדר הקבלת שבת וערבית כרגיל. ויכוונו השעה שיסיימו ערבית ויצאו לבתיהם לקראת צה"כ (צה"כ 17:06) כדי שכך מצד אחד מחמירין בדין מתענה ומשלים עד צה"כ ולא לפני, ומצד שני לא נראה שמתענה בשבת כיון שכשמסיימין ערבית מיד הולכין לקדש כדרכם בשאר השנה. וזה המנהג הרווח.
ואולם, יש נוהגין מהשאמי (עיין סידור כנה"ג להגר"י צובירי זצ"ל) שנוהגין שמתפללין מנחה, עם "עננו" כמובן, אבל לא מניחין תפילין, ולא מוציאין ס"ת כלל (וכ"ד האגור ושבה"ל), ונהרא נהרא ופשטיה.

*

שאלה:
מה הדין לנשים אחרי לידה לגבי צום עשירי בטבת, אני מבין שהדעות חלוקות – אך מה פוסקים רבני עדתינו?
מדובר באשה שאינה מניקה ומצבה הבריאותי יחסית תקין.
תשובת הגאון רבי איתמר נגר שליט"א:
לא רואה סיבה לפטור מהצום…

*

שאלה:
חייל שחייב להתאמן ולעשות מטווחים צריך לצום?
תשובת הגאון רבי איתמר נגר שליט"א:
כדאי שיתייעץ עם רב היחידה שלו, הוא יידע לפי אופי האימון להגדיר לו אם חייב או פטור מלצום.

*

שאלה:
האם בסיום הצום (בליל שבת) מותר לשתות מים או קפה?
תשובת הגאון רבי איתי מעודה שליט"א – בני עיש:
קודם צריך לקדש על היין.

*

שאלה:
בבית הכנסת שלנו מניחים תפילין בתפילת מנחה של צום י' בטבת שחל השנה בערב שבת. האם יש בעיה של הזזת מוקצה בנוגע לתפילין – אם אני משאיר אותם בבית הכנסת בשבת? האם יש בעיה אם אניח את התפילין בתוך המגירה שמעליה שמים את הסידור ואז אני מזיז את המגירה או אם אני מכניס למגירה טלית ומזיז את התפילין שבמגירה? מה עלי לעשות?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
אין בעיה. בעיקרון אין איסור להניח תפילין בשבת אלא משום שהם "אות". וגם אם לא מזיז ממש את המוקצה מותר – אם מזיז בגופו לא לצורך המוקצה, ולכן יהיה מותר להזיז את השולחן שבתוכם התפילין.

*

שאלה:
ראיתי בסידורו של מהר"י צוביירי שכתב שעשירי בטבת שחל בער"ש, במנחה אין קוראין "ויחל" ואין מניחים תפילין. שאלתי היא, האם היו כאלה שכך נהגו בתימן?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
ודאי, כך כותב מו"ר הרב צוביירי זצ"ל. אמנם יש חולקים, אבל דעת הרב זצ"ל ברורה.
שאלה נוספת:
מה היה המנהג הרווח? האם זה משנה שאמי או בלדי?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
בספרו של הרב זצ"ל ויצבור יוסף בר ח"ג הוא כותב שהוא שמע גם מחכמים וזקנים במחוזות אחרים על מנהגם כך.

*

שאלה:
בצום עשירי בטבת שחל בערב שבת, האם מותר להסתפר, לטבול במקוה ולקצוץ ציפורניים?
תשובת הגאון רבי יואב אושרי שליט"א:
כן, מותר להסתפר, לטבול במקוה ולקצוץ ציפורניים.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!