דבריהם הם זכרונם

כ"ה שבט – יומא דהילולא: מארי יחיא עומיסי זצ"ל, אב"ד רדאע ומח"ס רבים | קוים לדמותו ומדברי תורתו

מארי יחיא עומיסי זצ"ל | שימוש לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים
מארי יחיא עומיסי זצ"ל | שימוש לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

הגאון מהר"ר יחיא עומיסי זצוק"ל נולד בחודש אייר ה'תרנ"ה בעיר רדאע שבתימן, ומצעירותו שאב ממעינות חכמתם של רבני העיר, ובראשם אביו הגאון מהר"ר יחיא ב"ר שלום עומיסי זצוק"ל, רב ואב"ד רדאע ומחבר ספר ליקוטי שושנים ועוד. עם גדילתו בתורה וביראה נבחר לכהן כדיין בבית הדין, ולבסוף עלה על מקומו של אביו, כרב העיר ואב בית הדין. גדולות ונצורות פעל למען הצלת היתומים והברחתם מידי השלטונות, וככלל, לאור הנהגתו הרוממה ויראתו הקודמת לחכמתו, ניאותו כל עניני הקהילה. בשלהי העליה הגדולה לארץ הקדש עלה ארצה והתיישב בעיר ראשון לציון, עד פטירתו ביום כ"ה שבט ה'תשמ"ו.

כאביו, היה שואל רבות בעניני הלכה את חכמי ורבני צנעא הבירה, ואת תשובותיהם ליקט וקיבץ בתוספת מרובה בחיבורו הנקרא שו"ת גנזי מלכים, ויעוין שם במבוא. כן חיבר ספר קול ששון, בו העלה את סדרי הנישואין, המילה ויתר סעודות המצוה, כולל מנהגים, שירים ודרשות. ועוד כתב ספר בשם קול בוכים, ובו העלה קינות והספדים שנשא על הנפטרים.

רבינו נודע בכינויו יבי"ע, בו היה רגיל לחתום, ופתרונו הוא שמו, יחיא בן יחיא עומיסי.

(מתוך 'גנוזות ותשובות' ח"ב – הוצאת 'נוסח תימן')

*

נביא כאן מכתביו, ויהיה לימוד הדברים לעילוי נשמתו:

אמירת פיטום הקטורת בכל יום

מנהגינו לומר בחול, קודם פיטום הקטורת, הלכה אחת ממסכת סנהדרין פרק חלק[1], וזו היא. כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר[2] ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשי ידי להתפאר, ע"כ. והיא מתוקנת במעמדות יום ראשון, שהיו אומרים בזמן שבית המקדש קיים. ולאחר פיטום הקטורת נאמר תנא דבי אליהו, כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא וכו'. והיא גם כן מיוסדת במעמד יום ראשון, חרותה במסכת נדה פרק בתרא[3]. ובזה יוצא ידי חובת דברי תורה, דמיעוט הלכות שתים, עכ"ל. עיין שלחן ערוך סימן קנ"ה[4] ובאר היטב שם[5], ועיין גם כן בשערי תשובה שם[6] רמז זה, תהילה לה' יתברך. ומנהג ישראל תורה היא. השי"ת ינחינו בדרך אמת, אמן כן יהי רצון (מאי"ן[7]):

ואחר זה זכיתי וראיתי בבאר היטב סימן קל"ב סעיף[1] ו' שכתב, שעיקר קריאת פיטום הקטורת קודם הזמירות[2], אלא שנהגו לאמרה אחר התפילה ליפטר מדברי תורה, יעוין שם, תהילה לה' יתברך:


[1] פרק י' משנה א':

[2] ישעיה ס', כ"א:

[3] ע"ג ע"א:

[4] סעיף א', בענין הלימוד אחרי התפילה:

[5] ס"ק א', ללמוד פסוק אחד או הלכה אחת:

[6] ס"ק א':

[7] הוא אביו מהר"ר יחיא ב"ר שלום עומיסי זצוק"ל, כמתפרש בחלק א' שער רביעי סימן ס' הערה ט':

(מתוך 'גנוזות ותשובות' ח"א – הוצאת 'נוסח תימן')

* שימוש לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!