דבר בעתו

היחידה בעולם? מגילת אסתר בלשון ערבי ובכתב אשורי על גבי 'גויל', מעוררת פולמוס הלכתי

ל'המאורות' הגיעו תצלומים ממגילת אסתר עתיקה ונדירה, שמקורה בעיר הבירה 'צנעא', הכתובה בלשון עברי ובכתב אשורי על גבי 'גויל', וגם יש לה עמוד בסופה.

תיעוד זה הוא מאוצרותיו של ידידנו השה"ט ר' שגיב מחפוד הי"ו, ועורר ענין הלכתי והסטורי בקרב תלמידי־החכמים. הגאון רבי ארז רמתי שליט"א – רב ק"ק 'תורת חיים' בראש העין ומרבני רשת בתי ההוראה 'המאורות' הביע פליאה, היאך לא מצינו עוד מגילה כזו – וכי היתה רק אחת בכל תימן?

לדברי ר' שגיב הי"ו, מגילה זו אינה היחידה הידועה לנו – שכן לרב קאפח היתה אחת נוספת.

והוסיף הגר"א רמתי שליט"א, שאמנם הרב קאפח שהוא המקור למגילה זו טען שקראו בה לנשים – אך לא שמענו עוד עדויות על כך, ועוד, שהרי הנשים בתימן ידעו גם לשון הקודש וא"כ נכנסנו בזה למחלוקת אם לועז שמבין לשון הקודש יוצא בלשון לעז. ולעצם כשרותה של מגילה הנכתבת בכתב עברי ולשון לעז כתב מו"ר גאון עולם מארי חיים כסאר זצ"ל שהיא פסולה, ולא הכשירו אלא שגם הכתב וגם הלשון באותו הלשון לעז. ואמנם הכס"מ הכשיר אף בכה"ג, וכ"כ השתילי זיתים.

"לכן לענ"ד, גם אם נכשיר מגילה זו, עדיין אין ללמוד מכך 'מעשה רב'", כך מסקנת הגר"א רמתי.

נשמח לקבל את תגובות ודעות הקוראים!


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

2 תגובות

  1. פלא גדול שצירף הסופר אותיות א'ל' לאות אחת כדרך הסופרים, אך לענין כתיבת מגילה צריך כתיבה גמורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!