בר יוחאי

בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ: מיהו הצדיק שיכול להעלות את תפילות כל העולם עמו?

האדמו"ר מרחמסטריווקא שליט"א מקבל מידי הרב משה יפת את הקונטרס 'בר יוחאי' עם הפירוש מכת"י רבי יוסף סעיד
האדמו"ר מרחמסטריווקא שליט"א מקבל מידי הרב משה יפת את הקונטרס 'בר יוחאי' עם הפירוש מכת"י רבי יוסף סעיד

כאשר הגיש הרב משה יפת – מראשי מכון 'המאורות' להוצאת כתבי רבותינו, את החיבור "בר יוחאי" לכ"ק האדמו"ר מרחמסטריווקא שליט"א, התבטא ואמר שאחד מגדולי החסידות לפני כמאה וחמישים שנה אמר, כי המהרי"ל בתקופתו (תקופת הראשונים) חיבר את כל תפילות בתי המדרשיות בכל העולם לבית המדרש שלו, ומשם העלה את כל התפילות לפני אבינו שבשמים. אך מאז פטירתו של המהרי"ל, אמר, אין מי שיכול לחבר כך את תפילות כלל ישראל, מלבד חכם תימני אחד בתימן. סתם ולא פירש.

הוסיף האדמו"ר מרחמסטריווקא שליט"א ואמר, שהנה לפי החשבון היה זה ממש באותה תקופה שבה היה חי הגאון המחבר, רבי יוסף סעיד זצ"ל.

והנה, אותו צדיק מגדולי החסידות הוא הרה"ק רבי יצחק מסקווירא, בנו של רבי מרדכי מטשרנוביל. ניסינו להתחקות בעקבות מקור האמירה המיוחסת לו, ומצאנו זאת בגיליון "נחלתנו" מבית מכון "נחלת צבי" להפצת תורת החסידות (גיליון ת, פרשת במדבר וחג השבועות תשפ"א; וראה עוד בקובץ נחלת צבי גיליון ח, שבט תשנ"ג, עמ' קסז–קסח). שם הועתק מעשה שסיפר כ"ק האדמו"ר מסקווירא שליט"א, כפי שהובא בקונטרס אורי וישעי שיצא לאור לימי הרחמים והסליחות בשיכון סקווירא בתחילת שנות המ'. המעשה מובא שם ביידיש ובלשון הקודש, וכאן נעלה את התרגום. ואלו דבריו:

"בני המגיד מטשערנוביל זצ"ל נהגו לשלוח לפני הימים הנוראים התקשרות – קוויטל אל הרה"ק רבי אהרן מטשערנוביל זצ"ל. אחר הסתלקותו של הרה"ק רבי אהרן, נהגו לשָלחוֹ אל הרה"ק רבי איציק'ל מסקווער זצ"ל. בשעה שנטל הרה"ק מסקווער את הקוויטל לידיו הקדושות, אמר בענווה: מה הם חושבים? האם אני בדרגת המהרי"ל?! בימים הנוראים קישר המהרי"ל את כל [יהודי] העולם כולו לבית מדרשו, ואת בית מדרשו קישר אליו, וכך העלה כל איש ואיש מישראל. הכי תחת מהרי"ל אני?! אולי בארצות המערב [צ"ל המזרח. המגי"ה], בתימן, ישנו מי שיכול לעשות כן, אבל מדוע הם שולחים קוויטל זה אלי? היכולני עשות כן"?!

לכל התוכן על קובץ 'בר יוחאי' עם פירוש רבי יוסף סעיד > לחצו כאן


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!