שו"ת

מבית ההוראה: 'התקן שבת' למקרר – חומרא או חובה? | הרב אוריאל חוברה

מקרר | אילוסטרציה: Image by difisher from Pixabay
מקרר | אילוסטרציה: Image by difisher from Pixabay

שאלה

עד כמה חובה להתקין 'התקן שבת' למקרר? הרי באמת לא אכפת לי מה קורה בפתיחת הדלת (אם זו הנורה שנדלקת – אני יכול לנתק אותה, ושאר החיישנים אם יש לא מעניינים אותי כלל), כי כל רצוני הוא רק שהמוצרים יהיו קרים, וגם ספק אם בפתיחה יפעל משהו, האם זה ייחשב "לא ניחא ליה בדרבנן"?

תשובת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א

הנני להשיב בקצרה:

בפתיחת המקרר נכנסת רוח חמה, ולפני כארבעים שנה נחלקו האם לפתוח את המקרר כשהוא בדוקא פועל שאז לא יהיה ניכר שהוא גורם להמשך הפעלת המנוע, או כשהוא מכובה.

עכ"פ אפילו שאינו מתכוון, ודאי ניחא ליה בחיישנים כדי לשמור על קור מתאים שהמוצרים הנמצאים בתוך המקרר לא יתקלקלו, ולכן חשש זה בין כשהמנוע עובד ובין שאינו עובד הוא גורם בפתיחתו להמשך המנוע וחשיב כמוסיף שמן לנר ודו"ק, ואם המנוע אינו עובד ופותח את המקרר נכנס חום מבחוץ למקרר והוא גורם להפעלת המנוע כיון שהטמפרטורות במקרר עולות.

ואדם לא יכול לטעון ולומר, לא איכפת לי מהחיישנים (וכ"ש אם הנורה תדלק שזה איסור ממש) והם לא מעניינים אותי, כיון שבמציאות ע"י מעשה ידו הוא נהנה משמירת הקור במקרר.

לכן התקנת התקן שבת למקרר היא לא חומרא בעלמא.

ובלאו הכי עצם היתר שימוש בחשמל בשבת (למי שאוהב את האמת הצרופה), היא בעייתית משום שנהנה ממעשה וחילול שבת של יהודים, כמבואר באורך בשו"ת ברכת אוריאל חלק ב סימן יח עיי"ש. וכשם שבענין הגוף, שום אדם לא מתפשר על בריאותו אלא מחמיר על עצמו להיות בריא, כך בעניינים רוחניים לא צריך להתפשר ולחפש קולות על גבי קולות.

בברכה ובהערכה רבה,
אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!