מאמר שבועי

תובנה בחינוך מהפרשה – ויצא תשפ"ה: כשהמחנך הבין לליבו, כואב אך מחזק | הרב מיכאל זכריהו

הגאון רבי מיכאל זכריהו שליט"א - מנהל רוחני בישיבת 'תורת דוד' ויו"ר ארגון 'לגיונו של מלך' | צילום מסך
הגאון רבי מיכאל זכריהו שליט"א - מנהל רוחני בישיבת 'תורת דוד' ויו"ר ארגון 'לגיונו של מלך' | צילום מסך

כולנו נבראנו עם מידות ותכונות נפש, כאשר מדברים על "קנאה" כולם ישר ודאי מבינים ‏על מה מדברים.‏
ישנה קנאה שלילית וישנה קנאה חיובית (והרחבנו על כך בספר "לגיונו של מלך". ח"א…).‏

בתורה מצאנו את קנאתו של קין בהבל שהביאה בסופה לרצח של אח, קנאת האחים ‏ביוסף שהובילה למכירתו, ובפרשתנו – "ותקנא רחל באחותה". ‏

והעירו רבותינו, כיצד ייתכן? איך מייחסים לרחל הוותרנית והמסורה, תכונה חמורה כמו ‏קנאה? והרי רחל גילמה באישיותה את מידת הוויתור והנתינה, וזה היפך מידת החמדה ‏והקנאה! ובמעשה הנאצל שמסרה את הסימנים לאחותה וויתרה על כל עתידה לטובת ‏אחותה, אם כן אפוא איך שייך אצלה קנאה?‏

אולם רש"י על אתר מבאר, שרחל קינאה במעשיה הטובים של לאה, ואמרה, שלולי ‏היתה צדקת גדולה יותר ממנה, לא היתה דווקא לאה זוכה לבנים. ומ"מ לפי גודל רום ‏מדרגתה, נתבעה על כך בדקי דקויות.‏

נושא הקנאה רחב ועצום מאוד, ובודאי שקצרה היריעה מלהתייחס אליו במספר שורות ‏בפרט כאשר מדובר בגדולי האומה.‏

בעולמם של בנים ותלמידים נושא הקנאה רחב ועצום, ועלינו כהורים ומחנכים ליתן את ‏הדעת שלא להעצים זאת בקרבם.‏

נושא חלוקת פרסים, תעודות ותמריצים, הוא מורכב, מצד אחד המטרה היא לעודד, ‏לחזק ולדרבן. אך מאידך, הדבר גם מפיל חללים ומייצר רגשות שליליים חזקים. הקנאה ‏גורמת שהמקנא מתעלם מהמציאות הסובבת אותו, מהשיקולים ההגיוניים, ומתמסר ‏כולו לקנאה.‏

פעמים רבות נכנסתי לגדולי ישראל בשאלות כיצד לנהוג לגבי הענקת פרסים לתלמידים ‏מצטיינים, שבהכרח מטבע הדברים התלמידים הנחשלים והפחות מוצלחים יוצאים בפחי ‏נפש ואף נשברים מכך.‏

אמר לי פעם מו"ר מרן הגאון הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל, שכאשר מחלקים פרסים ‏למצטיינים, צריך לחלק לכולם לפחות משהו קטן באמצעותו נביע את הערכתנו לכל ‏תלמיד אפילו בנקודה הטובה הקטנה ביותר שיש בו, שלא ליצור קנאה שעלולה להביא ‏לתסכול, ושברון לב, דבר שיש לו השלכות.‏

כמובן שכל מקרה לגופו וכל אחד ישאל לדעת רבותיו.‏

יש קנאה שלילית ויש קנאה חיובית, וצריך להבדיל ביניהן. מצד אחד "הקנאה, התאווה ‏והכבוד – מוציאים את האדם מן העולם" (אבות ד, כא). מצד שני "קנאת סופרים – ‏תרבה חכמה". כאן הקנאה הופכת לחיובית. ‏

קנאה רגילה היא כזו שגורמת לרצות להקטין את השני. יש לו משהו שאין לנו, ואנחנו ‏רוצים להשוות את מאזן הכוחות על ידי שנקטין אותו, מוצאים בו פגמים ועוד. המבט ‏הממוקד נמצא עליו.‏

קנאת סופרים, לעומת זאת, היא כזו שגורמת לנו לראות את מושא הקנאה כמקור ‏השראה ומודל לחיקוי, מבלי לרצות להקטין בערכו. במקרה זה המבט הוא עלינו, ‏כשעיקר הדגש הוא לשפר את עצמנו ולקחת מהשני דוגמא ש"הנה, זה אפשרי". ‏

לפעמים, דווקא הרצון ממקום נקי להיות כמו השני מביאה להתעלות כפי שיעיד המעשה ‏הבא.‏

סיפר לי אחד מידידיי: ‏

לפני 20 שנה הייתי מחנך באחד הת"תים, היה יהודי יקר שאהב לרכוש פרסים עבור ‏מבצעים שנערכו לילדים. חודש אחד החלטתי לערוך מבצע על שינון משניות מסכת שבת ‏בע"פ, ומי שיעמוד בכללים יקבל שעון, כשאת השעונים תרם אותו יהודי. היה תלמיד ‏אחד שביקש להבחן על כל משנה בנפרד, ואח"כ על כל פרק בפני עצמו, כיון שלא היה ‏ביכולתו להיבחן על הכל יחד. לאחר ומשא ומתן הסכמתי. הוא אכן נבחן וקיבל שעון.‏

עברו שנים, ובזמני הפנוי החלטתי להתנדב ככונן מד"א. כנהג אמבולנס, קיבלתי יום ‏אחד קריאה למקום הסמוך למקום מגוריי עם דיווח על פצוע, הגעתי לשם והבנתי שהיה ‏זה אירוע אלימות של פרחחים, וכנראה מישהו נפצע.‏

כשהנוכחים בזירה ראו אותי, הם עדכנו שהאירוע הסתיים, הפצוע פּוּנָה ואני יכול ללכת, ‏אך הודעתי להם שע"פ הנהלים עליי להיכנס ולבדוק שהכל כשורה. כשנכנסתי, ראיתי ‏כמה נערים מעשנים, חלקם תשושים ומזיעים. השהות במקום לא הייתה נחמדה, בלשון ‏המעטה, ולכן פניתי לכיוון היציאה כשלפתע אני שומע מישהו קורא לי בקול: "הרב"… ‏

עצרתי, הסתובבתי לאחור והנה מולי עומד בחור גבוה וחסון שמסביר לכולם שאני הייתי ‏הרב שלו בת"ת והוא לא שוכח לי את טוב ליבי שהסכמתי לבחון אותו משנה אחר ‏משנה, פרק אחר פרק, כדי שיוכל לזכות בשעון. לארח שהרעיף עליי עוד כמה שבחים ‏בפני חבריו, ביקש לצאת איתי החוצה. ‏

כשיצאנו, שח בפניי ברגע של גילוי לב: דע לך, אנחנו לא שמחים כאן, בלילה אני רואה ‏את החברים שלי לפעמים בוכים מכאב ותסכול, גם עליי עוברים רגעים לא פשוטים, ואז ‏מה אני עושה? אומר משניות בעל-פה. ואל תשאל איזה מסכת…


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!