איזה אוצר מרן הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל גילה בסידור התימני?

תצלום תכלאל עץ חיים
תצלום תכלאל עץ חיים

אחרי תפילת מעריב עם הסידור הספרדי, היה מרן הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך ממש מאושר. הוא אמר לגאון רבי שמריהו ברזילי בהתרגשות: "איזה אוצר! רק בשביל זה היה כדאי לבא מירושלים!" שאל אותו: מה ראית?

סיפר הגה"צ רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי שליט"א: שמעתי מהרב אהרן ברזילי שליט"א בנו של ראש ישיבת ׳משכן שמעון׳ הגאון רבי שמריהו ברזילי זצ"ל בשיכון ו׳: היו פעמים בודדות שהגאון ר׳ שלמה זלמן אויערבאך היה צריך ללמוד מבלי שיפריעו לו, אז הוא היה מגיע לבני ברק לישיבת משכן שמעון שזו ישיבה ספרדית, וגם לא מכירים אותו שם (זה לא היה מצב שכולם מכירים כמו היום) ואף אחד לא יחשוד בו שהוא שם. ובשהותו שם, הוא לא הסכים לעשות שום דבר חריג, לא מניין לבד, ואפילו לא סידור אשכנזי. תביאו לי סידור ספרדי / תימני שלא ידעו כלום.

אחרי תפילת מעריב עם הסידור התימני / הספרדי הוא היה ממש מאושר ואמר לרב ברזילי בהתרגשות: איזה אוצר! רק בשביל זה היה כדאי לבא מירושלים, איזה אוצר היה בסידור שהבאת לי!

שאל אותו, מה ראית?

אמר, אצל הספרדים מוסיפים מילה אחת, "ונשמח ונעלוז בדברי תלמוד תורתך"! ונעלוז! אה! איזה רכוש זה".

אבל גם אצל הספרדים הרכוש הזה נמצא רק בלילה, משא"כ ביום לא מזכירים כלום על שמחה, למה?

מסביר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: משום שאחרי שלומדים כל היום אפשר לשמוח בתורה בלילה. אין דבר כזה להתחיל ללמוד וישר לשמוח, קודם כל תעבוד! תעמול! אחרת זה כמו פועל שמגיע לעבודה וישר מתחיל לאכול ארוחת בוקר… ארוחת בוקר זה לא העבודה שלך, זה תעשה בבית, פה תעבוד!

אדם רוצה שהוא רק יתחיל לפתוח את הגמרא והשמחה כבר תהיה על הכריכה. רבותי, זה לא הולך! אומר ר׳ חיים. הגוי חושב שהוא רק יתגייר ומיד הוא יהיה שמח, ודאי שזה נכון, אבל שמחה שלימה ואמיתית – בא תחכה, תעבוד קצת, או אז תראה איך שתשמח.

סיפר לי הרה״ג ר׳ יצחק לוינשטיין זצ"ל: הוא לימד בישיבת ברכת אפרים הקטנה, והוא שאל פעם את מרן הרה״י זיע״א שיש בחורים שאין להם חשק ללמוד, איך עושים שיהיה חשק ללמוד?

אמר לו הרה״י, תדע לך, תורה כתוב שהיא משמחת, משיבת נפש ומאירת עיניים. אין יוצא מן הכלל. רק מה, בפעם הראשונה שלומדים יש הרבה קושיות, ועד שמתחילים להבין את הגמרא לוקח הרבה פעמים. צריך לחזור עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם.

אבל יש בחורים שמתעצלים מלחזור, וממילא הם נשארים רק עם הרושם הראשוני שכל הגמרות מבולבלות עם קושיות ותירוצים, והם שומעים ראשונים ואחרונים והם לא מבינים מה רוצים מהחיים שלהם, אז באמת אין להם חיים מאושרים והם גם צודקים בזה! תחנך אותם לחזור על הגמרא. הם יחזרו כמה וכמה פעמים, הכל יהיה מסודר להם בראש, ואז הם יתחילו להנות כמו כולם. זה הרי בידיים שלהם! אמר מרן הרה״י, תרגיל אותם לחזרות. חוזרים, נהנים, יודעים, ומאושרים!

(גיליון ארחות חיים)


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!