מבית ההוראה

האם יש בישול בזנגוויל קפה בשבת?

הרב אוריאל חוברה
הרב אוריאל חוברה

לכבוד השואל ממכון מאורת

שלום וברכה,

לשאלתך האם יש בישול בזנג'ביל בשבת?

תשובה: מאחר והזנג'ביל אינו עובר שום הליך בישול אלא רק נטחן במטחנה, הרי שאם יניחו בשבת בתוך כוס וימזוג מהמיחם לתוך הכוס, המים החמים מבשלים את הזנג'ביל, וצריך לעורר בזה שלא יכשלו בשבת. ואיתא בשבת (דף מב עמוד א) האילפס (הוא כלי ראשון כגון המיחם בשבת, א.ח.) והקדרה שהעבירן מרותחין, לא יתן לתוכן תבלין. וכתב רש"י שם, דכלי ראשון כל זמן שרותח מבשל. והתוספות (שם עמוד ב ד"ה אבל) הביא דעת ר"י שעירוי מכלי ראשון ככלי ראשון, וראייתו מזבחים (דף צה עמוד ב) ומהירושלמי, עיי"ש.

וכן פסק הרמב"ם בהלכות שבת (פרק כב הלכה ו) וז"ל, וכן קדרה רותחת אף על פי שהורידה מעל האש לא יתן לתוכה תבלין, אבל נותן לתוכה מלח שהמלח אינו מתבשל אלא על גבי אש גדולה, ואם צק התבשיל מקדרה לקערה אף על פי שהוא רותח בקערה, מותר לו ליתן לתוך הקערה תבלין שכלי שני אינו מבשל. וכן פסק מרן בשו"ע (סימן שיח סעיף י) וז"ל, אסור ליתן תבלין בקערה ולערות עליהן מכלי ראשון. וכתב המשנ"ב (שם ס"ק סה וס"ק עד) אבל בכלי שני מותר לתת תבלין אפילו יד סולדת בו, עיי"ש.

וכידוע שזנג'ביל הוא תבלין, ולכן אי אפשר לשפוך מים חמים מהמיחם ישירות לתוך כוס שיש בו זנגביל, אבל לשפוך מים חמים לתוך כוס ריקה, שאז הכוס הוא כלי שני, ואח"כ להכניס זנג'ביל לתוך הכוס מותר. וכ"כ בשביתת השבת (מלאכת מבשל אות ע) מיני תבלין כגון כמון קנמון זנגביל מתבשל בכלי ראשון, ולא בכלי שני, עיי"ש.

אולם מאחר והזנג'ביל הוא טחון דק וכעין אבקה, יש חשש שהם מתבשלים אפילו בכלי שני, וכמו שכתב בשמירת שבת כהלכתה (פרק א הערה קנב), עיי"ש. וע"ע בערוך השולחן (שם סעיף כח). וכן במשנ"ב (שם ס"ק לט). ובעריכת השולחן (שבת חלק ב עמוד צח סעיף כח) כתב, עלי "תה" אסור לערות עליהם מים חמים אפילו מכלי שני. והטעם כתב בהערות, לפי שעלי התה מן הדברים הקלים להתבשל ואפילו בכלי שני, ובכלי שלישי פשוט שמותר, עיי"ש. מיהו מורנו הגאון הרב חיים כסאר זצ"ל בשו"ת החיים והשלום (סימן קכא תשובה ד) לא חייש לקלי הבישול והתיר עלי התה אפילו בכלי שני, עיי"ש. ויש להאריך בזה ועוד חזון למועד.

לסיכום ההלכה: יש בישול בזנג'ביל בשבת, ולכן אין להניח בתוך הכוס זנג'ביל וישפוך עליו מים מהמיחם. אבל אם שפך מים מהמיחם לכוס ריקה (שאז כלי שני הוא) ואחר כך נתן לתוכה זנג'ביל מותר. והמחמיר להניח זנג'ביל בכוס שלישי תע"ב. 

בברכה,

אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!