מסמכים שגילה בנה של לוחמת הפלמ"ח אצל אמו חושפים פרטים נוספים על התיישבות היהודים בכפר השילוח

מסמכים שגילה בנה של לוחמת הפלמ"ח אצל אמו חושפים פרטים נוספים על התיישבות היהודים בכפר השילוח

הוכחה נוספת לחיים יהודיים בכפר השילוח: מסמכים מקוריים של עולי תימן מכפר השילוח, התגלו לאחרונה ברכושה האישי ובירושה שהותירה מזל כהן (טביב), לוחמת הפלמ"ח שהיתה מועמדת להדלקת המשואה ב-2017.

המסמכים הוערו על ידי בנה עו"ד רונן כהן, לעו"ד גדי בשארי יו"ר המועצה הציבורית כפר השילוח וחבר הנהלת הארכיון הציוני בהסתדרות הציונית העולמית.

באחד המסמכים נמצאים תעודת הלידה של מזל חתומה בידי מוכתר הכפר אהרון מליח. בתעודה נוספת מפורטים על תשלומי המיסים של המשפחה לוועד הכפר ולממשלה הבריטית.

אחד המסמכים משנת 1942 הוא אישור כניסה ממוכרת הכפר אהרן מליח, ככל הנראה למשטרה הבריטית, שמנעה את כניסת התימנים לכפר לאחר פינויו. את האישור קיבל אביה של מזל, שלמה טביב, שביקש להגיע לכפר כדי לפרק ברזלים וקרשים מביתו לצורך חומרי בניה.

עוד מסמך משנת 1951 מעיד על קיומו של ספר תורה תימני עתיק שנשמר על ידי שלמה. מעדן שבתימן, והועבר על ידו לבן משפחתו שעלה מתימן באותן שנים לשימור.

עותקים מהמסמכים יועברו לארכיון המועצה הציבורית, ויוצגו במרכז המבקרים בבית הכנסת העתיק 'אהל שלמה' על ידי עו"ד רונן כהן.

מספר עו"ד רונן כהן: "באחד הימים בהם סעדתי את אמי המנוחה בחודשיה האחרונים, נתקלתי בשקית נפוחה ממסמכים צהובים מקופלים זה בזה. לאט לאט, פרמתי את ערימת המסמכים, ומתוכם עלו תמונות ששפכו אור על הסיפור המשפחתי של משפחת טביב בכפר שילוח העברי, ועל חיי הקהילה שם, שחיברו אותי ואת משפחתי לסבי וסבתי ולקהילת העולים מתימן, שהיו מחלוצי העלייה הראשונה, והתיישבו בכפר השילוח בשכנות לערביי הכפר.

"אני מקווה שבעזרת מסמכים אלה, שכתובים בכתב רש"י מסולסל, ואשר את חלקם טרם פענחת, אוכל לחשוף עבור אחרים עוד טפח מסיפור הקהילה המדהימה הזו, ולחלוק לה את הכבוד שהיא ראויה לו".

עו"ד גדי בשארי יו"ר המועצה הציבורית כפר השילוח אמר ל'מצב הרוח': "גילוי המסמכים עבורי הוא עוד חוליה בשרשרת של סיפורו של כפר השילוח, שאני והמועצה הציבורית העומדת לצידי לקחנו על עצמנו. זו הפעם הראשונה שנחשפנו לתוכנם של המסמכים ושימורם יחשוף גם לדורות הבאים עוד טפח בסיפורו של הכפר שהתקיים למרגלות עיר דוד והעיר העתיקה".


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!