אז מאיפה יש כל כך הרבה תמונות ישנות של יהודי תימן? | סיפורו של יחיא חייבי – הצלם הראשון בצנעא

אז מאיפה יש כל כך הרבה תמונות ישנות של יהודי תימן? סיפורו של יחיא חייבי – הצלם הראשון בצנעא.

יחיא חייבי נולד בשנת 1911 בצנעא שבתימן, אבל לא ידוע בדיוק באיזה יום משום שבאותה תקופה עדיין לא תיעדו תאריכי לידה. הוא גדל בצנעא ועשה כמעט כל מה שילד יהודי בגילו היה עושה – למד לימודי קודש ועזר לאביו בכלכלת הבית. לכשגדל, יצא לטיול באריתראה ואיטליה, וראה את העולם הגדול. בדרכו חזרה לתימן פגש רופא אירופאי שהפליג לתימן כדי להקים שם מרפאה. חייבי הצטרף לצוות המרפאה שהקים והפך גם למתורגמן שלהם. מהרופא למד את מלאכת הצילום, למרות שהדבר לא חוקי באותו הזמן. כאשר הרופא ורעייתו עזבו את תימן, הם השאירו ליחיא מתנה יוצאת דופן בעלת ערך רב מאוד בעת ההיא – מצלמה.

חייבי הגיש בקשה רשמית לאימאם יחיא, שליט המדינה, כדי שיתיר לו לצלם ולאחר זמן מה האישור ניתן – האימאם נענה בחיוב וכך הפך חייבי לצלם הראשון והיחיד בצנעא כולה.

הוא החל לצלם משפחות יהודים ואחר כך לא יהודים, תיעד נופים וצילומים מרחוק, תוך שהוא הולך וצובר אומץ ומיומנות. בשלב מסוים הוא השיג מצלמה נוספת וחדשנית יותר בעלת מנגנון השהיה. בעזרתה חייבי מבצע עשרות צילומים של עצמו ועל כן ניתן לתייג אותו כיוצר הסלפי התימני הראשון.

עם האוכל בא התיאבון – ללא הסכמה מפורשת, חייבי החל לצלם כל דבר מעניין, בין מותר או אסור, תיעד חייבי את הווי החיים בעיר אף תוך סכנה ממשית לחייו. בזכותו אנו יכולים היום להציץ ולו לרגע קט אל חייהם של יהודי תימן והעיר צנעא בתקופה שלפני המודרניזציה, עולם שהיה ואיננו עוד.

בשנת 1944 עלה חייבי עם משפחתו לארץ ישראל, עלייה שבגינה פסקה קריירת הצילום שלו, לפרנסתו ניהל מכבסה. הוא נפטר בטרם עת כשלבו בגד בו והותיר אחריו אישה, רומה חייבי, וחמישה ילדים. לאחר מותו, אשתו רומה הגשימה את חלומו ודאגה להוציא לאור את הספר "צנעא וסביבתה בצילומי יחיאל חייבי" שבו מתועדות התמונות אשר צילם. התמונות כוללות את מראות העיר צנעא, הטנק הראשון שהגיע לתימן, תהלוכות עממיות, פמליית האימאם ומלוויו יחד עם בני משפחות האצולה ואפילו הוצאה להורג פומבית בכיכר העיר.

אוסף תצלומיו של חייבי נמצא כיום במרכז המידע לאמנות ותרבות יהודית ע"ש אן ואיזידור פאלק במוזיאון ישראל, ירושלים. תצלומיו פורסמו בספר "צנעא וסביבתה בצילומי יחיאל חייבי" (1985) והוצגו בתערוכה בבית טיכו.

זה האיש שעם פאות מסולסלות, ח' ו-ע' ומצלמה אחת, לא ויתר על שום הזדמנות כדי לצלם תמונה טובה.

הנה כמה מהתמונות הידועות ביותר שלו, מתוך הלקט "צנעא וסביבתה".

מתוך: ויקיפדיה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!