מבית ההוראה

האם מותר לגנוב גוי שגונב אותך?

תשובה מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א, רבה של נחליאל ומו"ץ בבית ההוראה 'המאורות'

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים שליט"א, נשאלתי לגבי מקרה מסוים האם מותר לנהוג כך או לא.
יש בחור שעובד כשליח בצורה עצמאית ומקבל עבודות מקבלן ערבי לשליחויות, חרף הסכם התשלום ביניהם הערבי לוקח לו יותר אחוזים מהמסוכם. הבחור לא מעיר על כך מפחד שלא יהיו לו עבודות .
באחד העסקאות קיבל מהערבי 200 שח יותר ממה שסוכם, הבחור שואל אם מותר לו לקחת את הכסף לעצמו ולא להחזיר לערבי. או שזה כעין פיצוי קטן על כל הכספים שנלקחו ממנו שלא כדין. אם אפשרי לקבל תשובה איך ינהג הבחור וכמובן הסיבות לכך.

בברכה עמיחי.

תשובה:

לכבוד השואל השה"ט ר' עמיחי הי"ו

מקהילת עץ חיים

שלמך יסגי לעלמין וכט"ס

עתה ראיתי את השאלה, אך מאחר ולא מובן לי הקטע שבשאלה "חרף הסכם התשלום ביניהם הערבי לוקח לו יותר אחוזים מהמוסכם", נא לפרט מה ההסכם ואיך הגוי לוקח יותר אחוזים. ועכ"פ אינני מבין למה לא יעמיד את הערבי על טעותו בהתאם להסכם שביניהם אולי הוא לא זוכר, או שרוצה שלא לזכור. ולכן בפרט הזה אינני יכול להשיב מאחר ויתכן והיהודי סבר וקיבל, כלומר עצם הדבר שהוא ממשיך לעבוד עם הערבי במחיר אחר, הוא מקבל על עצמו את התנאים העכשוויים.

ומכל מקום צריך לדעת אם לדון בזה מדין השבת אבידה, או מדין גנבה, ואם עלול הגוי לדעת מכך שאז חיישינן לחילול ה'.

כלומר אם אנו דנים מדין השבת אבידה, הרי מרן בשו"ע חו"מ (סימן רסו סעיף א) פסק להדיא וז"ל, אבדת העובד כוכבים מותרת, שנאמר אבידת אחיך (דברים כב, ג). והמחזירה, הרי זה עובר עבירה, מפני שהוא מחזיק ידי עוברי עבירה. ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח, עיי"ש ובנו"כ.

ואם מדין גניבה, מרן פסק בשו"ע (סימן שמח סעיף ב) וז"ל, כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו (ויקרא יט, יא) וחייב לשלם, אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של גוים, ואחד הגונב מגדול או מקטן. וכתב הרמ"א שם וז"ל, טעות עובד כוכבים, כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלואתו, מותר, ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם (טור ס"ג). ויש אומרים דאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו, שרי. (מרדכי פרק הגוזל בתרא).

לסיכום ההלכה: אם טעם הערבי וברור לנו שהוא לא ידע מכך בעתיד, אינו צריך להחזיר לו. וכ"ש אם ברור ליהודי שהערבי שינה מהסכם והוא רמאי.

בברכה לאוהבי תורתך,

אוריאל חוברה

נחליאל


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!