האם יש חובה לתת טיפ למלצרים באירועים?

מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א, רב הישוב נחליאל ומרבני בית ההוראה 'המאורות'

שאלה:

שלום הרב.
האם יש חובה לתת טיפ למלצרים, באופן שבגדול לפני האירוע בערב האירוע כתבו להנהלת הקייטרינג שאין טיפ באירוע הזה.
השאלה אם עדיין יש חובה לתת טיפ?
תודה רבה

תשובה:

לכבוד השואל ממכון המאורות, שלום וברכה.
תשובה: טיפ למלצרים בדרך כלל הוא תשלום שאינו חובה, וכמו שאדם נמצא במסעדה והמלצר שירת אותו באדיבות יש שנותנים למלצר 20 ש"ח ויש שנותנים יותר ויש שאינם נותנים כלל. וכל זה למרות שאדם משלם כבר עבור האוכל שאכל ובלי ספק כלול בו גם נתינת האוכל לשולחן על ידי מלצר. כך שאין המלצר יכול לתבוע בדין את הסועדים, כיון שהוא מקבל משכורתו מבעל המסעדה. ואם היה מנהג קבוע שמשלמים טיפ למלצר, הכל כמנהג המדינה וחייב לשלם כפי הנהוג.

אמנם יש אולמות שבהסכם הם מחתימים את בעלי האירוע באותיות קטנות שחייבים לתת טיפ לכל מלצר בסך 35 ש"ח, ולרב המלצרים 350 ש"ח. במקרה זה אם בעל השמחה חתם על הסכם זה, ודאי חייב לשלם כפי המוסכם בהסכם. ויש אולמות שלא מצוין בהסכם על טיפ למלצר, ובסוף החתונה מגיע לבעל השמחה רב המלצרים (או מנהל האירוע) ודורש סכום מופקע של 2500 ש"ח עד 3000 ש"ח עבור כ-15 מלצרים, ולדעתי זה סכום גדול ואינו חייב לשלם סכום זה אלא הרבה פחות.

ולכן כדאי לכל בעל שמחה לראות אם מחתימים אותו על טיפ למלצר וכמה כסף, ולהתמקח על זה כי לצערנו זה הפך להיות ניצול ומסחטת כסף מצד בעלי האולמות, שלוקחים גם על תאורה גם על עיצוב כסא הכלה וגם עיצוב השולחנות והחופה, וכמו כן ההגברה הקבועה שיש באולם וכו'. ואם עשה תנאי עם בעל האולם שהסכום הכולל של המנה כלול בו גם טיפ למלצר, גם אם מנהג המדינה לתת, אינו חייב לשלם על זה מאומה כדין כל תנאי שבממון תנאו קיים.  

ולעצם התשובה מאחר ולפי שאלתכם הודעתם להנהלת הקייטרינג, רק בערב האירוע שאין טיפ, לכן אם חתמתם קודם בזמן חתימה על ההסכם ויש סעיף המחייב על טיפ מחויבים אתם לשלם כפי המוסכם, ואם אין סעיף כזה בהסכם, היות ונוהגים היום לתת טיפ עבור מלצרים, הפך הדבר למנהג וצריך לשלם, אך אותם סכומים מופרזים שהם דורשים וכאמור לעיל אין בזה מנהג ואינו חייב לשלם. אבל משהו סביר צריך לשלם, כגון לחתונה של 300 מוזמנים ישלם כ – 1200 ש"ח בהתחשב שהמלצרים מקבלים גם כן מהאורחים.

בברכה,

אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!