עיוני הלכה ומנהג לפרשת וארא ה'תשפ"א | בדין שומע כעונה בחילוקי מנהגים על ארבע כוסות | הרב משה יפת

בדין שומע כעונה בחילוקי מנהגים על ארבע כוסות

לחצו כאן: לעיון במאמר לפרשת שמות – בעניין לפסוע שלש פסיעות כנגד המתפלל ובביאור דינים אלו

לתגובות: n0583265244@gmail.com

"לכן אמור לבני ישראל אני ה', והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים" (שמות ו', ו').

איתא בירושלמי (פסחים פרק י' הלכה א'), מניין לארבע כוסות, רבי יוחנן בשם רבי בניה, כנגד ארבע גאולות, "לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי וגו', והצלתי וגו', וגאלתי וגו', ולקחתי". ובשאילתות (פרשת צו אות ע"ו) אמרו, ארבע כוסות מן התורה מנלן, כנגד ארבע גאולות. הרי שיש סמך ושורש למצות ד' כוסות אף מן התורה.

שמעתי להסתפק ממו"ח הגאון רבי מרדכי נחשון שליט"א שמזה עידן ועידנים נסתפק בשאלה דלהלן (וכן שמעתי כן להסתפק מהגר"א בן משה שליט"א מח"ס זית רענן על השתילי זיתים), כיצד הדין בנוהגים כדעת השו"ע לברך על כוס ראשונה ושלישית בלבד, ושומעים קידוש מבעה"ב שהוא מהנוהגים לברך על כל כוס וכוס, אם צריכים לברך על כל כוס וכוס, כלומר, הואיל ובעה"ב מקדש ומוציא ידי חובה את כל בני הבית והמסובים, כנהוג ברוב קהילות ישראל, נמצא שהוא מכוון לפטור רק כוס ראשונה בלבד [מאחר שהוא נוהג לברך על כל כוס וכוס, כאמור], וממילא השומע אין יכול לצאת ידי חובתו בברכת המקדש על היין אלא על כוס ראשונה ולא על כוס שניה, ונמצא ממילא צריך לברך שוב על הכוס השניה לכו"ע.

כיוצא בזה יש לעיין בכגוונא דהכא באיפכא, כלומר שהמקדש מכוון לפטור בברכתו כוס ראשונה ושניה, והשומע רוצה לצאת רק בכוס הראשונה ולא בכוס השניה, אם צריך לברך שוב על כוס שניה או לא. אך בזה י"ל בפשיטות, שאין שייך לומר שלא יברך שוב על כוס שניה, מאחר שהוא מהנוהגים לברך על כל כוס וכוס, ואיהו סבירא להו שיש לברך על כל כוס וכוס מפני דכל חדא וחדא מצוה באנפי נפשה היא, נמצא שממילא לשיטתייהו הוי הפסק ולא יועיל ולא יציל הכוונה לפטור כוס שניה. כך שמעתי מהגר"י טיירי שליט"א. אך כמדומה שאין זה פשוט, ודבר זה תלוי בביאורים שנתבררו בפוסקים בטעמא דמברכינן על כל כוס וכוס ויתכן שאם מכוון לפטור בברכתו את הכוס השניה אין לברך לכו"ע, וצריך עיון.

ויש לדון בזה מכמה צדדים, אם דבר זה תלוי ועומד בפלוגתת האחרונים בדין שומע כעונה אם הוא נגרר אחריו לכל מילי, או שהוא רק יוצא ידי חובתו בעצם המילים ותו לא מידי (וכפי שהארכנו על כך במקו"א בס"ד). וכן יש לצרף אם בכלל בעינן כוונת משמיע באופן שעונה אחרי ברכתו אמן, כמבואר בכמה פוסקים עפ"י מה דאיתא בברכות פ"ד ע"א במעשה דרב חנה בגדתאה, וכנתבאר בביאור הלכה בסימן רי"ט לגבי ברכת הגומל, כיעו"ש. (ובמקו"א הארכנו בזה. ועוד ראה אריכות נפלאה בזה בספר מתנות כהונה סימן ד' עמ' רנ"ה ד"ה ודע, ודו"ק).

עוד יש לצדד ולומר, כי מאחר שמוציאו ידי חובתו בעיקר ברכת בורא פרי הגפן, שוב אין שייך לומר שלא נתכוון לפוטרו אלא בכוס ראשונה ולא בשניה, הואיל ולשיטת הסוברים שמברכים על כוס ראשונה ושלישית ולא על כל כוס וכוס, הלא זה ממילא כן, ומשום שאין סיבה להפסיק בין כוס לכוס, צריך הוא ממילא לברך רק על כוס ראשונה ושלישית וברכת הכוס השניה נגררת אחרי ברכת הכוס הראשונה, שהרי לא נעשה הפסק ביניהם, אשר על כן, גם ששומע הקידוש מפי הנוהג לברך על כל כוס וכוס, שפיר יוכל לברך רק על כוס שלישית דלמה הדבר דומה, לאחד שלפניו שתי כוסות של מיץ ענבים ויודע כן, שודאי אינו חוזר ומברך בכל גווני. וכן הוא הדין והוא הטעם בגוונא דילן.

ובעיקר נראה שודאי מהני כהאי גוונא, ממה שמצאנו שכתבו הפוסקים לדון לצרף חצי ברכה אחרת בשמיעה וחצי ברכה באמירה ממש, וכגון בספיקות בברכות, וחפץ לצאת ידי חובת כל הדעות והספיקות, ואת תיבות 'ברוך אתה אמ"ה', יוצא ידי חובתו מאחר שמברך ברכת אשר יצר, ואת שאר התיבות משלים לפי הברכה שנצרך עתה לברך, ויש שכתבו שאפשר לעשות כן לכה"פ בספיקות (ובמקו"א הארכנו בזה בס"ד), ומהא נמי חזינן דמהני לצרף חצאי ברכות שאינם שייכות זה לזה לברכה אחת, וכ"ש בנדון דידן שרק הכוונה חסרה ובודאי יכול לצרף ולהשלים כוונתו.

ויצוין עוד למ"ש בשערי תשובה (ריש סימן ק"ח) שניתן לצרף ברכת הש"ץ של תפילת שחרית לתפילת תשלומין של ערבית, ומינה נמי חזינן דשייך לצאת ידי חובתו גם שהכוונה היא לתפילה אחרת לגמרי. ומאידך בפרי מגדים בסימן רי"ט לגבי ברכת הגומל, כתב שאין יכול לצאת ידי חובתו בשומע כעונה מאחר שמברך ברכת הגומל וכוונתו לפטור דוקא באותו מחייב שמחוייב מחמתו לברך ברכת הגומל, כיעו"ש. וצ"ב עוד. שוב שמעתי ממו"ח שליט"א, שלמעשה הורה הגר"נ נוסבוים שליט"א שאין בכל הנז"ל חשש, ויכול לצאת ידי חובה בברכת בעל הבית.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!