האם מותר לומר סליחות קודם חצות לילה? והאם יש לומר ברכות השחר קודם הסליחות?

אמירת הסליחות בשנה דאשתקד ברחבת הכותל המערבי
אמירת הסליחות בשנה דאשתקד ברחבת הכותל המערבי

האם מותר לומר סליחות קודם חצות לילה?

הגאון רבי איתמר הלוי מחפוד שליט"א // אב"ד חוקת משפט באשדוד, ומרבני בית ההוראה

שאלה: לגבי אמירת י"ג מדות של רחמים בחצות לילה, האם צריך להקפיד לומר את הי"ג מדות בדיוק בחצות לילה, או שאפשר להקדים מעט קודם חצות לילה.

תשובה: אין לומר קודם חצות אפילו מעט, ולדברי המקובלים הוא חמור ביותר. עיין במגן אברהם סימן תקס"ה ס"ק ה', וברכי יוסף ס"ק ב', וכף החיים שם.

האם לומר ברכות השחר קודם הסליחות?

שאלה: באופן שמשכימים קום לומר הסליחות באשמורת הבוקר קודם תפילת ותיקין, האם למנהגינו חייבים לברך את כל ברכות התורה לפני אמירת הסליחות או לא. וכן יש לשאול, האם יש עניין להקדים את ברכות השחר לאמירת הסליחות או לתפילה.

תשובה: הרי מרן השו"ע סימן מ"ו סעיף ט' הביא בסתם, שלא יקרא פסוקים קודם ברכת התורה גם אם אומרם דרך תחנונים ותפילה, ויש אומרים שאין לחוש, ונכון לחוש לסברא ראשונה. והרמ"א הוסיף דהמנהג כסברא אחרונה, "שהרי בימי הסליחות מתפללים כל הסליחות ואחר כך מברכין על התורה עם סדר שאר הברכות". אכן כבר בתשובות פאר הדור לרבינו הרמב"ם סימן ק"ד אסר. וכן רבינו השתילי זיתים שם השמיט הגהת הרמ"א דמנהגינו כדעת מרן בסתם דאסור, וכמ"ש בשתילי זיתים שם ס"ק י"ח.

אך מנהג הבלדי שלא להקפיד בדבר וכהדעה השניה שבשו"ע, וכן משמע מסידור עץ חיים שהביא ריבון העולמים קודם ברכות התורה, והא יש שם פסוקים ותחנונים. ועיין מה שכתב בפסקי מהרי"ץ ח"א עמ' צ"ז.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!