מדריך תרופות כשרות לפסח 2021

מדריך התרופות של קופת חולים כללית – שנת תשפ"א – 2021

הרב מנחם לפקיבקר / רב כללית וראש המחלקה לדת וכשרות

חובה להדגיש כי בחוברת שלפניכם חלו עדכונים. תרופות ותכשירים מסוימים שבשנה שעברה אושרו לשימוש- הוצאו מהרשימה, וכן תרופות חדשות שלא היו בעבר מוכשרות- אושרו לשימוש השנה. כך, שאין לסמוך על החוברות משנים עברו. • תמיסות, תרחיפים וסירופים שונים ,מותרים לשימוש בפסח ומצוינים בחוברת. אולם יש לשים לב במיוחד למספר תרחיפים נחוצים שלא ניתן היה להתיר אותם עקב חששות חמץ, וניתן לצרוך אותם בצורת כדורים או כמוסות שהם כשרים לפסח, על כן יש לברר ולהתייעץ עם הרופא:
א. האם ניתן לקבל תרחיף אנטיביוטי אחר כשר לפסח המצוין בחוברת.
ב. האם ניתן לתת לילד את התרופה בכדור בצורת הגשה שונה.

לתשומת לב!

על כל אחד להקפיד למכור במכירת החמץ את התרופות/ויטמינים ותוספי מזון הנמצאים בביתו.

הערות כלליות לתשומת לב הציבור:

• רשימת התרופות ותחליפי החלב בחוברת זו מתייחסת אך ורק לעניין חשש חמץ בפסח ולא לכשרות בכל ימות השנה.
• תרופה שאיננה נכללת בחוברת יש לברר אצל הרופא המטפל אם קיים תחליף לתרופה מתוך רשימת התרופות שבחוברת, ואם לא יש לפנות לרב מוסמך. בהוראת פוסקי ההלכה וגדולי ישראל: תרופה שאיננה כלולה בחוברת ולפי הוראת הרופא החולה חייב לקבלה, יש חובה ליטלה.

• תרופות למחלות קשות/כרוניות מסוימות -אשר סומנו בכוכבית אדומה פירושם כי בהוראת רופא יש לקחתם משום חשש פיקוח נפש.

• על פי פסיקת פוסקי ההלכה וגדולי ישראל, כל סוגי הזריקות, פתילות, תכשירי חוקן, המשחות הרפואיות המיועדות לשימוש חיצוני, כל חומרי החיטוי שעל פני העור, וכן כל סוגי הטיפות המיועדות לעיניים ולאזנים, משאפים (תרסיסים לסוגיהם), תכשירים לאינהלציה המעורב בהם כוהל חמץ, אך עומדים לשימוש חיצוני ולא למתן דרך הפה מותרים לשימוש בפסח.
לכן, בחוברת צוינו רק התרופות שנלקחות בבליעה, טבליות, כמוסות, תרחיפים ותכשירים מיוחדים לחלל הפה.

• בחוברת שלפניכם חלו עדכונים ויתכן כי תרופות ותכשירים מסוימים שבשנה שעברה אושרו לשימוש, הוצאו מהרשימה, וכן תרופות חדשות שלא היו בעבר אושרו לשימוש השנה. כך, שאין לסמוך על החוברות משנים עברו.

• תמיסות, תרחיפים וסירופים שונים מותרים לשימוש בפסח ומצוינים בחוברת. אולם יש לשים לב במיוחד למספר תרחיפים נחוצים שלא ניתן היה להתיר אותם עקב חששות חמץ וניתן לצרוך אותם בצורת כדורים או כמוסות שהם כשרים לפסח, על כן יש לברר ולהתייעץ עם הרופא:
א. האם ניתן לקבל תרחיף אנטיביוטי אחר כשר לפסח המצוין בחוברת.
ב. האם ניתן לקחת את התרופה בצורת הגשה שונה (טבליה).

• חולה אשר על פי הוראת רופא, צריך לקחת תרופה מסוימת ואם יפסיק את נטילת התרופה אפשר ויגיע לידי מצב של אפילו ספק סכנה – חייב לקחת תרופה זו וחלילה לו להחמיר על עצמו ולהימנע מלקחתן.

• חולה הצריך לקנות בפסח חמץ גמור, או תרופות שיש בהן חמץ גמור (בעין), מלכתחילה לא יזכה בהן וכשצריך, ישתמש בהן אך יניחם במקום מוצנע וייקח משם בכל פעם לפי הצורך. אם עדיין קודם הפסח, ימכרם במכירת חמץ לנכרי ויקח מהם כל פעם לפי הצורך, ויכוון שלא לזכות בהן.

תוספי מזון וויטמינים

במקרים רבים בהם הוויטמינים משמשים רק כתוסף מזון יום יומי ולא ניתנו בהוראת רופא ניתן לדלג על ימי חג הפסח ללא כל חשש בריאותי. לאלו הזקוקים לכך לצורך רפואי גם בחג הפסח עפ"י הוראת רופא באנו ברשימה שעלה בידינו לבדוק את תכולתם והמובאת בחוברת זו.

תרופות הומאופתיות לפסח

בעקבות שאלות רבות שמגיעות אלינו בדבר כשרות תרופות הומאופטיות הננו להבהיר כי ברוב התרופות הנ"ל מעורב אלכוהול שהוא בחשש חמץ, ומאחר ואין לנו אפשרות לברור מדויק, איננו יכולים לפרסם רשימה מסודרת בנידון. ועל כן ייגש כל אחד למורה ההוראה שיפסוק לו מה עליו לעשות.

תרופות רבות המצויות בזמננו ובפרט התרופות המיוצרות בארץ, אינן מכילות מרכיבים של חמץ והינן כשרות לפסח. בחלק מן התרופות עדיין יש חשש תערובת חמץ. כדלהלן:

• כדורים שהחומר המגבש ומקשה את הכדור עשוי מעמילן דגן – חמץ.
• תרופות המכילות ויטמינים מסוימים (כמו ויטמין E ויטמין C) המופקים גם מדגנים – חמץ.
• כדורים הממותקים ע"י ציפוי חיצוני של סוכרים ממתיקים העשויים חמץ. בעיקר בסירופים (תרחיפים) מעורבים תמציות וחומרי טעם, המופקים מחמץ.
• כדורים המוקשים או ממותקים מחמץ, המיועדים למציצה, לעיסה וכד’.
• לעומת זאת משחות (קרם) וטיפות, פתילות, זריקות, תכשירים לאינהלציה, המעורב בהם כוהל חמץ, אך מיועדים לשימוש חיצוני, ולא למתן דרך הפה מותרים לשימוש.
• תרופות הומאופתיות, פעמים רבות הצמח המהווה את יסוד התרופה הוא דגן או שהכוהל המורכב בתוכו – חמץ.
• בתרופות שיש עליהן חשש חמץ, אם ישנה אפשרות, יש להעדיף כדורים או קפסולות, על פני סירופ נוזלי.

חולה שאין בו סכנה

• השוכב במיטה מפני חוליו או הסובל מכאב חזק עד שנחלש כל גופו, וכן המתהלך כבריא אבל עלול ליפול למשכב אם לא יקבל טיפול מבעוד מועד כגון: חולה קצרת (אסטמה),  סכרת, דלקת פרקים, הסובל ממחלת לב שאינה מסוכנת – מותר לו לקחת לרפואתו כדורי
בליעה, אפילו אם הם מוקשים ע"י חומר חמץ, או ממותקים ע"י ציפוי חיצוני חמץ, באופן שכזה, יבלע אותן ולא ימיסן במים.

• תרופות המכילות קטניות, מותרות אף לחולה שאין בו סכנה.

• כל המשחות (הקרם) לסוגיהן, זריקות, טיפות עיניים אף ואוזניים, פתילות, משאפים וכל חומרי החיטוי שמשתמשים בהם שימוש חיצוני, מותרים אף לחולה שאין בו סכנה להשתמש בהן, אפילו אם מעורב בהם אלכוהול או מרכיב אחר חמץ ואינם כשרים לפסח.
יצוין כי הפתילות, תמיסת יוד ופולידין לסוגיו המיוצרים כיום בארץ, כשרים הם לפסח.

• תרופות הומאופתיות, יש לוודא שהצמח המרכיב את יסוד התרופה אינו מחמשת מיני דגן לכן אין להתירן בפסח רק אם נתברר שהאלכוהול המורכב בו אינו חמץ. (תרופות הומאופתיות המיוצרות בחו"ל, הרבה מהן חמץ, שמכילות כוהל דגנים והמיוצרות בארץ,
יש לוודא כנ"ל) ובאין סכנה, אין להתירן בפסח ויש להיוועץ עם הרופא על לקיחת תחליף לימי הפסח, ושומר מצוה לא ידע רע.

• תרופה שאינה מופיעה ברשימת התרופות הכשרות לפסח מותר מן הדין לקיימה בפסח, ואינו צריך לבערה או למכרה לנכרי. אך, נוהגין שמוכרין ארון התרופות במכירת חמץ לגוי. אולם חולה שמותר לו לקחת תרופות, מותר לו להוציא לצרכו תרופות מארון התרופות אף מהנמכר לנוכרי.

החש בכאבים קלים

• החש בכאבים קלים ונזקק לתרופה, לא ייקח תרופה שיש בה חשש תערובת חמץ, ובמקום צורך גדול, יש להקל לבלוע טבליה. רוב רובן של התרופות לשיכוך כאבים המיוצרות בארץ, נקיות מחשש חמץ. מותר לקנות אחר הפסח תרופה המכילה חמץ, עבור החולה, אף זה שאין בו סכנה, גם ממי שחשוד שלא מכר את חמצו כדין.

תשומת ליבכם בחוברת שלפניכם:

כבכל שנה נבדקו כל התרופות המופיעות בספר "המדיק". ספר "המדיק" הינו אינדקס התרופות והמוצרים הרפואיים אשר מיועד לקהל העוסק ברפואה. ספר "המדיק" יוצא לאור באופן דו חודשי. רשימת התרופות מתבססת על העדכון האחרון של "המדיק" מתאריך ינואר – פברואר 2020 ומופיעים בשמם המסחרי. כמו כן הוכנסו לחוברת התרופות הכשרות לפסח מתוך רשימת התרופות החדשות שאושרו ע"י משרד הבריאות. החוברת סודרה לפי רשימת התרופות המסודרת לפי ה-C.B.A וכן רשימת תרופות המסודרת לפי ה-א.ב.ג מתורגמת לעברית מנוקדת.

על פי פסיקת הרבנים הראשיים לישראל, כל סוגי המשחות הרפואיות המיועדות לשימוש חיצוני ולא למתן דרך הפה וכן כל סוגי הטיפות המיועדות לעיניים ולאוזניים, משאפים (תרסיסים לסוגיהם), כל סוגי הזריקות, פתילות, תכשירי חוקן, כל חומרי החיטוי שעל פני העור תכשירים לאינהלציות, מותרים לשימוש בפסח. לכן צוינו בחוברת רק התרופות שנלקחות בבליעה, טבליות, כמוסות, תרחיפים ותכשירים מיוחדים לחלל הפה. ליד השם של כל תרופה מצוינת צורת ההגשה שלה: כמוסות – CAPS, קפליות – CAPL, טבליות – TABLS, תרחיף – SUSP, סירופ – SYR, נוזל – LIQ, תמיסה – SOL, מציצה – LOZ, טיפות – DROPS. תרחיפים, תמיסות וסירופים שונים מותרים לשימוש בפסח ומצוינים ברשימה. יש לשים לב לכמה תרחיפים, במיוחד בתרופות שיש בהן חומרי טעם וכן כדורי מציצה, שלא ניתן היה להתירם.

מדובר בתרחיפים אנטיביוטיים הניתנים בעיקר לתינוקות, ואשר לצערנו לא ניתן לאשרם עקב חששות חמץ. עם זאת, ישנם תחליפים כשרים בצורת כדורים או כמוסות כשרות לפסח. יש לציין כי רשימת התרופות מתייחסת אך ורק לכשרותן לפסח ולא לכול ימות השנה. לאור שאלות רבות מצד הציבור, אנו מפרסמים בחוברת זו רשימה של תחליפי חלב אם ומזון רפואי המותרים לשימוש בפסח.

לעיון או הורדת החוברת המלאה – לחצו כאן


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!