האם מותר להשתמש בחשמל המיוצר בשבת או שאסור מחמת חשש חילול שבת וחילול ה'?

הרב ארז רמתי
הרב ארז רמתי

מאת: הגאון רבי ארז רמתי שליט"א רב ומו"ץ בעיר ראש העין, חתנו של מרן הגר"ע בסיס זצ"ל, ומרבני בית ההוראה 'המאורות'.

שאלה:

האם צריך לחוש להשתמש בשבת בחשמל, שלכאורה רבים טוענים שהוא מיוצר על ידי ישראל או גוי בחילולי שבת, ולכן האם באמת צריך לדאוג לרכוש מנוי לגנרטור איזורי או מצברים וכדומה? ומה הייתה דעתו של מרן הרב עזריה בסיס זצ"ל בעניין זה?

תשובה:

השלום והברכה.

נהוג בארץ ישראל גם אצל החרדים על דבר ה', להקל ולהשתמש בחשמל בשבת. 

גם מו"ח הגאון הרב עזריה זצוק"ל נהג כן.

אמנם יש איתי מן הישן, תשובה מאביו מו"ר הגאון מארי יחיא בסיס זצוק"ל, שנשאל בשאלה זו מאת מארי יחיא קומיימי וזו לשון התשובה: "אין אתנו יודע עד מה, מה עניינו ומה חומרו  ואם עובדים אותו בשבת ואינו שובת. ולכן לא נוכל להתיר הדבר הזה. ולא עוד אלא ששמעתי באומרים לי שהרב חזון איש אוסר להדליק או להשתמש בו בשבת. והיות ואמרו חז"ל מוטב יהיו שוגגים וכו' אנחנו מעלימים עינינו מלאסור כי לא ישמעו אלינו היות וכל העולם נהגו להשתמש בחשמל הן בפלאטה הן במנורת לילה הן לקרות לאורו  כאילו הוא מותר גמור ואין בידינו להורות לכת"ר שום היתר כי אין אתנו יודע עד מה. ולא עוד אלא שכמה פעמים מדליקים ומכבים בשבת בפרט בימות החורף ולכן שב ואל תעשה עדיף. אתה יכול לקרות על פה תהלים שזכור בפיך". עד כאן לשון התשובה.

ובזמנו שאלתי את מו"ח זצ"ל על תשובה זו, האם אכן אביו החמיר בבית בזה. ואמר כי בליל שבת היה אוכל מהר ובורח לחדר, ולומד בכל פה (גם היו נרות), אך עליהם הוא לא החמיר. [ואגב ציין הרב רמתי כאן, מו"ח זצ"ל אמר כמה פעמים, שאביו רבי יחיא זצ"ל היה מחמיר על עצמו הרבה (גם בדברים שדעת רוב הפוסקים להקל), אבל זה רק לעצמו שהיה חסיד ונוהג בחומרא, משא"כ שאר בני הבית הנהיגם על פי ההלכה]. 


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!