מעניין

כל מה שרצית לדעת על הצמח מרפא התימני – 'בוצין'

כל מה שרצית לדעת על הצמח מרפא התימני – 'בוצין' | רבי ישי חג'בי מגיש בפניך את כל מה שרצית לדעת עליו

בוצין בלשון ארמית, פירושו נר, "בוצין נהורא" פירושו נר למאור. ונקרא בשם זה משום שבעונת פריחתו על הגבעול, הפרח נראה למתבוננים כשלהבת נר. גדל ברחבי יבשת אסיה ולו מינים רבים, וליתר דיוק כ-120 מינים מוסכמים ועוד 8 בני-כלאיים מוכרים. גם בארץ תימן הממוקמת בחצי האי ערב, בדרום-מערב יבשת אסיה ניתן למצוא מין ממשפחת הבוצין.

בימי קדם היו מכינים מעלי הבוצין היבשים פתילות להדלקת מנורות השמן, ויש הרוצים לטעון כי הבוצין היא פתילת המדבר המוזכרת במקורות, אך חשוב להדגיש כי יש עוד סוגי צמחים שחלק מהחוקרים טוענים שהם הם פתילת המדבר, ואין תמימות דעים לאבחון זה. על כל פנים 'פתילת המדבר' מוזכרת במשנה בתור צמח שאין להדליק בו נרות שבת "אין מדליקין לא בלכש ולא בחוסן .. ולא בפתילת המדבר" (מסכת שבת ב', א').

על הצמח

עליו שעירים, עליו התחתונים ענקיים (אורכם 30 ס"מ ויותר) בדרך כלל שפת העלה גלית, העלה בשרני ומרקמו קטיפתי ומכוסה בשערות קטנות שלא תמיד נראות היטב לעין, ואין לקטוף ממנו אלא לאחר הרטבתו כדי שלא יתפזרו השערות הקטנות והדקיקות באוויר, מחשש שיכנס לדרכי הנשימה או לעיניים. ולכן כדי להימנע מנזק או מעיוורון חס ושלום, יש הלוקחים מעליו דווקא בזמן ירידת הגשמים כשבצמח רטוב. לכשעצמו הצמח רעיל ואף זרעיו רעילים.

שימושו כצמח מרפא לתועלת האדם

היות ויש בעליו תכונה אנטיבקטריאלית משתמשים במשרה שלו לשיעול רטוב וגם לשיעול יבש. כשיש שיעול רטוב – מסייע לריכוך והוצאת הליחות. וכשיש שיעול יבש – מסייע להרגיע ומשקם רקמות ריריות במערכת העיכול והנשימה. טוב לריפוי מחלות-עיניים, לפגעי-עור, ויש אומרים שטוב אפילו כנגד שפעת.

ניתן להכין מעלי הבוצין משקה המסייע מאוד לשיעול, להלן שתי דרכי הכנה:

דרך הכנה ראשונה:  לוקחים עלים, בזמן הקטיף יש לשים לב שלא יתפזרו שערות מהצמח באוויר (השערות הקטנות מזיקות לעיניים ומזיקות לדרכי הנשימה), לכן יש לקטוף כשהצמח רטוב מגשם או לאחר הרטבה מכוונת מראש, קוטפים את העלים ולאחר מכן מניחים אותם בתוך קערת מים גדולה ומשפשפים קלות כדי שהשערות שעל העלים יצאו. לאחר השטיפה וההכשרה מוציאים את העלים מהמים ומייבשים את העלים. השלב הבא הוא לגזור את העלים לרצועות להכניס לצנצנת ולערות עליהם מים רותחים, לסגור לחצי יממה, ולאחר מכן לקחת בד נקי ולסנן את המים דרך הבד, את המים להעביר לתוך צנצנת יותר גדולה מהקודמת, באופן כזה שהמים ימלאו חצי צנצנת ואת החצי הנותר נמלא בדבש איכותי. סוגרים את הצנצנת, ויש לנו סוג של "סירופ" משקה בריאותי הטוב לשיעול, שממנו ניתן לתת לחולה מספר פעמים ביום.

דרך הכנה שנייה:  לקחת את העלים לאחר שגזרנו לרצועות, לקחת צנצנת, לשים בתחתית סוכר בגובה של שני סנטימטרים ולפזר עלים בגובה שני סנטימטר ושוב להוסיף סוכר בגובה שני סנטימטר ושוב לפזר עלים בגובה שני סנטימטר, וחוזר חלילה עד שהצנצנת תהיה מלאה. חשוב שהשכבה העליונה תהיה דווקא סוכר ולא עלים, כדי שלא יתעפשו. לאחר מכן יש לסגור את הצנצנת היטב וכל שעה יש לנדנד את הצנצנת. כך העלים אט אט יפרישו את החומרים שיש בהם לתוך הסוכר לצנצנת. לאחר ארבעה ימים נוכל לראות מרקם נוזלי, ולאחר כחודש נראה מרקם נוזלי ממש, וזהו הזמן לסינון בעזרת בד נקי לתוך צנצנת חדשה. הנוזל הנקי מהעלים ישמש למשקה "הסירופ" כנגד שיעול.

לפגעי עור: ניתן להכין שמן למריחה על העור. יש לקחת מהעלים (לאחר השטיפה כפי שהסברנו לעיל) להכניס בצנצנת כמעט עד למעלה, להשאיר רבע מקום ריק מלמעלה, ולהוסיף שמן זית איכותי. לסגור היטב ולשמור במקום חשוך מספר ימים. כמו כן ישנן עוד דרכי הכנה, אך מקוצר הדף והגיליון, נסתפק עד כאן.

  • חשוב להדגיש: מידע זה אינו מהווה התוויה רפואית ו/או תחליף לכל טיפול רפואי / תרופתי אחר. בכל שאלה רפואית על המשתמש להיוועץ ברופא מוסמך. אין הכותב או המערכת אחראיים, ואין באמור להוות תחליף רפואי כלשהו.

בברכת התורה
ישי חג'בי נין לרה"ג המקובל מארי' חיים חג'בי זצוק"ל


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!