מבית ההוראה

מלחמת 'חרבות ברזל' | רבני 'המאורות' משיבים לשאלות: האם אומרים קדיש והשכבה על חייל גוי שנהרג? ועוד

הג"ר חיים צדוק והג"ר ארז רמתי
הג"ר חיים צדוק והג"ר ארז רמתי

שאלה:
כבוד הרב, לצערנו נפלו הרבה חללי מלחמה בקרבנו, האם יש הלכות על צער מלחמה שעלינו לקיים?

תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א – רב ק"ק תימן 'כנסת הגדולה' אלעד ומרבני 'המאורות':
להתפלל להצלת עם ישראל בכל מקום שנמצאים, ובעבור חיילי הצבא ואנשי כוחות הבטחון הי"ו שיצליחו להשמיד את הרשעים בחסדי השי"ת עליהם.
כל חיזוק שמתחזקים בענייני תפילה, תורה, ברכות, צניעות וכדו' עושים נחת רוח לקוב"ה לטובת כלל ישראל הי"ו.
ולהשתדל להימנע מתענוגים שאינם הכרחיים או צורך הגוף. ברוכים תהיו!

*

שאלה:
מי שיש לו ילדים, האם עליו אסור לשמש מיטתו בשעת צרה לישראל? ומה הדין לבני תימן?

תשובת הגאון רבי איתי מעודה שליט"א – רב ומו"צ בבני עיש:
להלכה, היום לכולם מותר – מכמה סיבות.

תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א – רב ק"ק תימן 'כנסת הגדולה' אלעד ומרבני 'המאורות':
ה'שתילי זיתים' השמיט את דברי הרמ"א שהוסיף על דברי מרן השו"ע את זה שלא רק בשני רעבון אלא ה"ה בשאר צרות רח"ל, ומשמע שלא סובר כך, וכתב "ודי לנו לנהוג איסור בזה שאיסורו מפורש בתלמודא דידן" וכו', משמע שמותר. ומי שרוצה להחמיר תע"ב – בתנאי שלא יעלו במחשבתו הרהורים ח"ו, בפרט שלצערנו הרחוב נראה כפי שהוא, וה' הטוב יכפר!

*

שאלה:
חייל גוי שנהרג בלחימה, יש צורך או עניין או חובה להגיד עליו 'קדיש', או לעשות משהו לעילוי נשמתו?

תשובת הגאון רבי ארז רמתי שליט"א – רב ק"ק 'תורת חיים' ראש העין ומרבני 'המאורות':
ביביע אומר כתב הרב עובדיה שאפשר לומר 'השכבה' לחייל דרוזי שנפל בקרב, והטעם כיון שהערבים מאמינים באל אחד, שלא כהנוצרים. מכאן נלמד – השכבה ולא קדיש, ודוקא דרוזי, אבל נוצרי אין לומר עליו אפילו 'השכבה'.

*

שאלה:
רציתי לדעת אם כל הנרצחים, וכמובן חיילים, נחשבים שמתו על קידוש ה' – והאם גם אלו היו במסיבה רח"ל, או שיש חילוק?

תשובת הגאון רבי ארז רמתי שליט"א – רב ק"ק 'תורת חיים' ראש העין ומרבני 'המאורות':
כן.

*

שאלה:
האם יש עניין ללכת להלוויות של חיילים, אע"פ שלא נשמרים שם גדרי ההפרדה וכו'?

תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א – רב ק"ק תימן 'כנסת הגדולה' אלעד ומרבני 'המאורות':
לענ"ד נראה ששב ואל תעשה עדיף, כדי שלא להיכשל שם חלילה במראה או בשמיעת דברים שאינם ענייני אמונה וקבלת דין שמים.

*

שאלה:
אני נמצא במילואים ואין בעל קורא, ונתבקשתי לקרוא בתורה בשבת. הקהל מעורב – מסורתי, דתי ומעדות שונות – האם במקרה כזה חובה עלי לקרוא דווקא בהגייה תימנית שלא תהיה מובנת לרבים מהציבור, או אולי יש לקרוא דוקא בהגייה עברית בכדי שהציבור יבין וכדי שיוכל לתקן את בעל הקורא במקרה ששוגה?

תשובת הגאון רבי ארז רמתי שליט"א – רב ק"ק 'תורת חיים' ראש העין ומרבני 'המאורות':
תקרא בעברית ובהדגשה של ח' ו-ע' כמו שהרב מאזוז מלמד.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!