פנינים

בית אהרן: ראש ישיבת לייקווד והצלת ילדי תימן | יריעה היסטורית מרתקת עם גילויים חדשים, לרגל היאר-צייט (ב' בכסלו) ה-63 של הגר"א קוטלר זצ"ל

הגר"א קוטלר על רקע תמונת הגר"ש קורח בתקופת לימודו בלייקווד | צילומים: ויקיפדיה, ארכיון הרב מאיר קורח
הגר"א קוטלר על רקע תמונת הגר"ש קורח בתקופת לימודו בלייקווד | צילומים: ויקיפדיה, ארכיון הרב מאיר קורח

חדר ההמתנה המפואר, קרוב לקומה השבעים שבמגדל האמריקני רב הקומות, היה רגיל למראות כאלו. רב ישיש ‏והדור פנים, מצביא עולם התורה שבשיעוריו בנה מגדלים תורניים רבי קומות לאין ערוך, יושב בענווה על הספסל ‏בין אנשי עסקים וממתין לזמן שבו יוכל להיכנס אל החדר הפנימי, אל לשכתו של הנדיב שאותו ביקש להתרים ‏עבור ישיבתו הגדולה – ממלכת התורה שבלייקווד.‏

לצידו של הרב ישב בחור צעיר, כזה ששנים ספורות קודם לכן עוד הילך במקום גידולו – העיר צנעא בירת תימן, ‏ושזמן קצר לפני כן הגיע מארץ ישראל לקבל תורה מפיו. הוא לא הצליח להאמין למראה עיניו: הכיצד יושב ראש ‏הישיבה הדגול וממתין לאותו נגיד – עשיר ככל שיהיה?! ‏

משעברו שעתיים תמימות, פקעה סבלנותו ומליבו פרצה זעקה: "ראש הישיבה, זו התבזות! עד כדי כך, לנהוג כך"?!‏
ראש הישיבה – מרן הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל, הביט בניחותא ובהבנה אל תלמידו משמשו – הבחור רבי שלמה ‏קורח, והשיב בחדות: "אילו באתי לבקש עבור אהרן קוטלר – אתה צודק שזו התבזות. אבל בשביל תורה – אתבזה ‏ואתבזה"!!!‏

*‏

מעשה נפלא זה הוא אחד מני רבים שסיפר לימים התלמיד, הגאון רבי שלמה קורח זצ"ל, על שימוש החכמים שזכה ‏לו בשנה שבה יצק מים על ידי רבו הגדול.‏

לרגל יום פטירתו של הגר"א קוטלר זצ"ל, ב' בכסלו תשכ"ג – אספנו כאן מעט קווים לדמותו כפי שנשתמרו ‏בזכרונותיו של התלמיד, ובפרט תיארנו את מסירותו הכבירה למען הצלת דור עולי תימן באותה תקופה, הקמת ‏מוסדות תורניים עבורם והקמת עולה של תורה בארץ הקודש.‏

אל תחטאו בילד

גדולה וכבירה עד מאוד הייתה פעילותו הנמרצת של הגר"א קוטלר עבור הקמת מוסדות תורה ברחבי הארץ במסגרת ‏‏"החינוך העצמאי", לקומם ולכונן תלמודי תורה ומוסדות חינוך עבור ילדי ישראל ולהצעידם בדרך הישר, דרך ‏ישראל סבא.‏

כפי שמתואר בספר תולדותיו הנקרא "אש התורה" – ראשי פרקים מקורות חייו וקצות דרכיו, מאת הרב אהרן ‏סורסקי (בני ברק תשע"ג, חלק ב עמ' קיב-קיג), חלקו של רבנו זצ"ל היה רב מאוד גם במאבק על נפש ילדי העולים ‏החדשים מגולת תימן. סיפר על כך בפרטות הרב משה שרר ז"ל בספרו בשתי עינים (עמ' 333), כדלהלן:‏

בשנה השלישית לכינון המדינה החלה העלייה הגדולה מתימן, עלייה של המוני יהודים שומרי תורה ומצוות, כאשר ‏היישוב היהודי בארץ ישראל מקווה להתחזק בתגבורת זו. אבל ראשי מפא"י ראו אותם כשבויים או כעבדים ‏והושיבו את היהודים התימנים במעברות, שם פתחו במסע שיטתי להעביר את השבט המפואר הזה למולך החילוני. ‏למבוגרים הניחו פחות או יותר, אבל את הילדים לקחו בכוח, גזזו להם את פאותיהם (ה"סימנים"), נטלו מהם את ‏כיפותיהם ובכפייה הכניסום לבתי ספר חילוניים של מפא"י ומפ"ם. העמידו להם מורים פורקי עול שאמרו להם כי ‏עכשיו, ש"משיח כבר בא", לא צריכים יותר לשמור תורה ומצוות, לא צריכים לשמור שבת – עפרא לפומייהו.‏

היישוב הדתי בארץ ישראל היה אז חסר אונים, כמו מיעוט מבוטל מול רוב נחרץ של מחנה אנטי דתי לוחם, אשר ‏מושכות השלטון בידיו. כאן עשוי היה להועיל רק דבר אחד: לחץ מצד יהודי התפוצות, ובמיוחד יהודי אמריקה. ‏ולא קל היה לארגן את הלחץ הזה. התעמולה הציונית באמריקה יצרה אווירה אפילו בין יהודים דתיים, כי אסור ‏למתוח ביקורת על מה שמתרחש במדינת ישראל – לרבות כפייה אנטי דתית, שהיא בבחינת פיגול אפילו אצל ‏המתוקנות שבאומות העולם. אבל כאן הופיע רבנו הגדול והִרבה כל כך בקריאות ובאזעקות, עד שכל היהדות הדתית ‏בארצות הברית התגייסה וקמה כאיש אחד למחות על מה שמעוללת מפא"י בארצנו הקדושה, ועד שגם ב"חלונות ‏הגבוהים" של מפא"י התחילו להבין שהרחיקו לכת, והטרור קצת התרופף.‏

בהתגייסות זו השיג רבנו לא בלבד את שחרורם של רבים מיהודי תימן מן השבי, ואת האפשרות לייסד תלמודי ‏תורה על טהרת הקודש בחלק מיישובי העולים החדשים, שהם לכל הדעות הישגים נכבדים. הישג נוסף היה לו בכך ‏שהרבה יהודים עשירים ובעלי השפעה, וארגונים דתיים, שלפני כן במשך כל השנים נשרכו בהכנעה לעגלה הציונית, ‏ולא העזו להשמיע אפילו מלה אחת של מחאה על העוולות שעושים בארץ ישראל מחאה על העוולות שעושים ‏בארץ ישראל ליהודים דתיים, החלו עכשיו בבת אחת להסתכל בעיניים אחרות על המתחולל שם והשתלבו, גם אם ‏לא בצורה רשמית, במסגרת ציבור החרדים הסר למשמעתם של גדולי ישראל.‏

"דבר זה", הפטיר הר"מ שרר, "היה התחלה לתקופה חדשה ביהדות אמריקה".‏

שאלה בוערת ממש – ואין מכבה

תחילתה של תקופה זו בעדויות הנסערות שקיבל הגר"א קוטלר על המצב הנורא השורר במחנות העלייה. במכתב ‏מחודש טבת תש"י (מוסף שבת קודש פרשת בלק תשע"ו עמ' 16) כתב הגאון רבי זלמן סורוצקין, גאב"ד לוצק ומי שעמד ‏בראשות מועצת גדולי התורה, ועד הישיבות והחינוך העצמאי, אל הגר"א קוטלר:‏

הצעקה הקיפה את כל ארץ הקודש מתעלולי השמאל שרוצה לטמאות את התימנים התמימים ‏והישרים, ומוכנים לפתוח עבורם מטבח כשר, אבל שהחינוך יהיה של כפירה ומינות רחמנא ליצלן. ‏החרדים הקימו קול צעקה, אבל אין בידינו פרוטה לפורטה ולהם הכסף והזהב. ועד הישיבות שלח ‏עשרה מלמדים חדשים אל המחנות. אפשר להציל מאות ואלפים נפשות לתורה ולאמונה, אבל כסף ‏מנלן?‏

במכתב נוסף, חודש לאחר מכן, כתב רבי זלמן: "שאלת החינוך של התימנים ועדות המזרח היא בכלל שאלה בוערת ‏ממש ואין מכבה. מפא"י ומפ"ם משתדלות להעביר על דת לא רק את הילדים אלא גם את האבות בעצמם".‏

"רבבות עולי תימן יראים ושלמים"‏

בתולדותיו של הגר"א קוטלר מתואר באריכות, כאמור, מאבקו הנרחב למען הצלת ילדי ישראל. בין היתר מסופר ‏‏(אש התורה עמ' קטו, ושם עמ' קסו) כיצד באספה של בני תורה מחוגי הישיבות הקדושות באמריקה, שנקראו במועד ‏מסוים לעזור ל"פעילים" בארץ ישראל, דיבר רבנו באריכות רבה על חובת השעה ותיאר בכאב נורא את המסע ‏האכזרי של העברה על דת המתחולל בארץ ישראל.‏

בין השאר אמר: "דעו, רבותי, לא מדובר כאן במקרים בודדים אלא באלפי יהודים, שכמעט כולם שומרי תורה ‏ומצוות, וכופים עליהם למסור את ילדיהם לחינוך של כפירה! ולא רק בילדים קטנים עסקינן אלא גם במבוגרים ‏יותר, בני חמיסר ושיתסר, המופרדים מהוריהם ונשלחים לקיבוצים חילוניים, בידיעה שבמקום כזה תוך זמן קצר לא ‏יישאר כמעט כלום מיהדותם".‏

בעת ובעונה אחת, רבנו נתן את דעתו לצרכי תלמודי התורה שהתקיימו בארץ ישראל מקדמת דנא, במיוחד בערים ‏הוותיקות של היישוב הישן, אשר בהם לא נזקקים כל עיקר ללימודי חול, שפת הלימודים היא יידיש והמה לא ‏נכללים במסגרת "הזרם הרביעי" (בעניין זה ראה גם מכתבו של הרב מבריסק אל הגר"א קוטלר, באגרות מרן רי"ז הלוי עמ' 382). ‏למענם התארגן באמריקה "הוועד למען תשב"ר" שרבנו נטל ביסודו חלק בראש כשהוא מזרז את מעריציו, בעלי ‏בתים ובני תורה, לתמוך ולהחזיק במפעל הקדוש הזה, ואינו חושש אף לרגע שמא מפסיד הוא בכך לישיבתו. שכן, ‏מעולם לא ראה התחרות במגביות שתכליתן קיום התורה. "לכולם צריך לעזור", לימד – וכן עשה – והכל מתוך ‏תחושה פנימית כי זוהי מצות השעה: להציל את הדור העולה בארץ האבות הצלה רוחנית.‏

הוא משך את תשומת לב הסרים למשמעתו בהודיעו להם כי יסד את "הוועד למען תשב"ר" על פי קריאתם של ‏גדולי התורה בארץ ישראל (התפרסמה במלואה בקובץ הפרדס טבת תש"י עמ' 33).‏

היו אלו רבני ועד הישיבות בארץ ישראל, מרנן ורבנן הגאונים רבי איסר זלמן מלצר ראש ישיבת עץ חיים, רבי דוב ‏בעריש ויידנפלד גאב"ד טשעבין, רבי עקיבא סופר גאב"ד פרשבורג, רבי יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי ר"מ ומנהל ‏ישיבת עץ חיים, רבי אליעזר יהודה פינקל ראש ישיבת מיר, רבי יחזקאל סרנא ראש ישיבת חברון ורבי יעקב חנוך ‏סנקביץ ראש ישיבת שפת אמת – זכר צדיקים לברכה.‏

גדולי התורה פנו אל שר התורה הגר"א קוטלר באגרת נרגשת הנושאת את התאריך כ"ב בחשוון תש"י, וכותרתה: ‏‏"מכתב אזעקה על דבר הצלת בתי התלמוד תורה בארץ הקודש" ‏

הרבנים פותחים בהבעת חרדה "על המצוקה החומרית הקשה מנשוא של בתי התלמוד תורה בארץ הקודש" שכן ‏‏"המצב הגיע עד משבר וכשל כוח הסבל, אימת השעה מדהימה עד מאוד, ואם החרש נחריש לעת כזאת ומצאנו ‏עוון"…‏

מוסיפים הרבנים ועומדים על הצורך החיוני ביותר:‏

מצווים ועומדים הננו גם, ואסור לנו בשום פנים להחמיץ את השעה, להקים מיד בתי תלמודי תורה ‏בערים וביישובים החדשים, שם מחכים לנו בני נוער לאלפים צמאים לדבר ה' וכמהים ללמוד תורה ‏ועבודת ה'. חשוב ביותר להביא את קול ה' בתוך מחנות העולים עצמם, בהם שוכני גלויות שונות ‏ממזרח וממערב מצפון ומים. רבבות עולי תימן, יראים ושלמים ברוחם, אשר אין ליבם נתון לא ‏ללחם ולא ללבוש, כי אם צמאים לדבר ה' ולשלמותם הרוחנית. ‏

צו השעה – הצלת ילדי תימן

בספר "הכנסיה הגדולה השישית בירושלים" (ירושלים תש"ם, עמ' 390) מתואר כינוס רב רושם שהתקיים בניו יורק ‏בתענית אסתר תשי"א. יותר מאלף בני תורה וחשובי הציבור התורני בארצות הברית נאספו כדי לשמוע את גדול ‏הדור, הגר"א קוטלר, משמיע קריאה נרגשת של צו השעה: הצלת אלפי ילדי תימן שעלו לישראל, אשר עלולים ‏לזנוח את דרך התורה בה הלכו הם ואבותיהם מזה דורות. ‏

רבי אהרן השמיע במעמד כביר רושם זה קריאה מעומק ליבו לציבור התורני ולבני התורה בכל אתר ואתר, להתלכד ‏מיד לתנועה גדולה של בני תורה – פעילים, להתגבר על כל הקשיים ולאפשר מתן חינוך תורתי לכל ילד ישראל, ‏ללא הפרעות. כך נוסד ארגון "פעילים דארצות הברית". ‏

בהזדמנות אחרת, כאשר נכח רבי אהרן באספה של פעילים, התבטא כי בזמן הזה מוטל על בני התורה לא רק החיוב ‏של לימוד התורה, אלא גם החיוב של החזרת התורה.‏

"הנשמות הזכות והטהורות קוראות אלינו הצילו"‏

במרחק עשרות רבות של שנים, מתאר הסופר הרב אהרן סורסקי (אש התורה עמ' קסו), עולים באזנינו הדים קלושים ‏בלבד מפעילותו האינטנסיבית של הגר"א קוטלר למען תינוקות של בית רבן. בהופיעו בוועידה השנתית של אגודת ‏ישראל באמריקה, שהתקיימה בקיץ תש"י, התייחס רבנו באריכות רבה לפגיעות שפגעה הממשלה החילונית בארץ ‏ישראל בקדשי ישראל. במיוחד דיבר בהזדעזעות על פרשת ילדי העולים החדשים, בעיקר יוצאי תימן, שניסו ‏להעבירם על דתם: "רואים מכל מעשיהם לקראת מה הם חותרים – רצונם לעקור את נשמת ישראל".‏

במילים פשוטות שטח את השאלה הידועה: "כסף מנלן?! מהיכן ניקח את הסכומים האדירים שנדרשים לצורך ‏קליטתם הרוחנית של ילדי העולים? הלוא הנשמות הזכות, הטהורות, של הילדים קוראות אלינו הצילו, ואיככה ‏נחשה"?! בחתימת דבריו עמד והציע לייסד קרן מיוחדת לשם הצלתם של מוסדות החינוך שמחוץ לזרם "אשר אינם ‏נתמכים כלל על ידי הממשלה"…‏

גם במאמר "לחיזוק חבר הפעילים מבני הישיבות" שבספר "משנת רבי אהרן" (חלק ד עמ' רלו, וראה גם שם חלק ג עמ' ‏קסב), תיאר רבי אהרן בכאב את מערכת "העברה על הדת בכפייה, על ידי האוחזים בהגה השלטון בארץ ישראל, ‏כשהם מנצלים לשם כך את כל האמצעים העומדים לרשותם. השלטון וזאת בעיקר במחנות העולים ממרוקו ומתימן. ‏שם מתבצעת העברה של ילדי העולים לחינוך חילוני בעל כרחם, ובעצם מתחיל התהליך כבר בארץ המוצא, וכבר ‏שם מוסבר לעולים שבארץ ישראל אין צורך לתת חינוך תורני לילדיהם, ודי בחינוך הממלכתי. ואחר כך, כאשר הם ‏באים ארצה, הם מועברים למחנות קליטה, שם הם תלויים לגמרי בנותני לחמם ופרנסתם, ומי שמתעקש למסור את ‏ילדיו לחינוך תורני פרנסתו מקופחת מיד והוא מפוטר ממקום עבודתו, ללא אפשרות לקבל מקום עבודה אחר. שכן ‏כל מקומות העבודה קשורים עם הסתדרות העובדים, ששולטים בה המפלגות ששנאתם לדת ידועה".‏

הוסיף רבי אהרן והדגיש: "ולא מדובר במקרים בודדים, אלא באלפי עולים שכמעט כולם שומרי תורה ומצוות, ‏שכופים עליהם מסירת ילדיהם לחינוך של כפירה. ולא רק בקטנים מתקיים מסע זה של העברה על דת, אלא גם ‏במבוגרים בני חמיסר ושיתסר, כשהם מופרדים מההורים ונשלחים לקיבוצים חילוניים, מתוך ידיעה שבמקום כזה ‏מאומה לא יישאר מיהדותם כעבור זמן לא רב".‏

בהמשך עמד על פעילותם הנחוצה של בני הישיבות, כאשר "אותם פעילים באים למחנות העולים מתימן ומפרס, שם ‏הם הולכים מבית לבית ומשפיעים על ההורים שימסרו בניהם לחינוך תורני, כדי להצילם מכפירה ושמד. כל ילד ‏שנרשם לחינוך תורני הריהו עולם מלא, מלבד ההשפעה שיש לדבר זה גם על שאר ענייני הבית, כמו ההורים ‏שבעצמם צריכים חיזוק, וכשהם רואים מסירות נפשם של הפעילים הם עצמם משתנים לטובה".‏

במאמר נוסף (שם עמ' רסד), אחר שהזכיר את פרשת ילדי טהרן, ציין כי: "מאז כבר נעשו דברים כאלו בהיקף הרבה ‏יותר גדול. כך היה בעליית ילדי מרוקו, וכך בעליית ילדי תימן, כולם הועברו על ידי משרד העלייה והקליטה ‏לקיבוצי השמאל החילוני. ואף על פי שהיו בארץ מוצאם שומרי תורה ומצוות, נשכח מהם הכל, חוץ מבודדים ‏שקומץ עסקנים הצליחו אחרי מאמצים מרובים להצילם ולהכניסם לבתי הספר של החינוך העצמאי".‏

"ובמסירותו לפעול לחיזוק התורה בין בני עדתו"‏

ומן הכלל אל הפרט.‏

דאגתו של הגר"א קוטלר לחיזוק הרוחני של בני עדות המזרח, נשקפה גם כן מתוך איגרת המלצה שנתן בקיץ שנת ‏תשכ"ב בידי צורב אחד מיוצאי גלות תימן – הלוא הוא רבי שלמה קורח (צילומה בתחילת ספר משכיל דורש, וקטעים ממנה ‏גם באש התורה עמ' קפח הערה 49). רבי אהרן קוטלר כותב עליו "שהנהו מצוין גדול בתורה וביראתו הקודמת לחכמתו, ‏וגם הנהו מורם מעם ביקרת רוחו, ובמסירותו לפעול לחיזוק התורה בין בני עדתו".

בהמשך האיגרת הוסיף והטעים כי תקוותו היא שיוסיף אומץ להמשיך בשקידת התורה ובכשרונותיו הגדולים, ‏‏"ויזכה להאיר באור תורה ויראת שמים לבני עדתו הזקוקים במיוחד לתלמידי חכמים גדולים שיוכלו להרביץ תורה ‏ולהאציל מרוח התורה ויראת שמים, לדחות על ידי זה הרבה מן החושך שנגרם בעיקר על ידי התמעטות לימוד ‏התורה ומיעוט בני עלייה המסווים לתורה, שעל ידי זה מתרופפים עמודי היהדות בכלל"…‏

המלצה נוספת כתב הגר"א קוטלר עבור הגר"ש קורח, כאשר ביקש להוציא לאור פירוש על תרגום רבנו סעדיה גאון ‏לתנ"ך, וכתבי יד נוספים (יחידי סגולה עמ' 169).‏

"ואני נוהג כמורי ורבי"‏

כל ימיו הייתה דמותו של רבו הגדול והדרכתו לנגד עיניו של התלמיד, הגר"ש קורח זצ"ל. לדוגמה בלבד נביא כאן ‏מספרו החדש, "חיי שלמה" על מסכת ברכות (דף נב ע"א), שם עמד על מנהג העולם באופן השתייה מכוס הקידוש, ‏וכתב: "וכשלמדתי אצל מ"ו הגר"א קוטלר זצ"ל, נהג לא לשתות מכוס עצמו אלא היה מוזג לכוסות קטנים. ואיני ‏יודע מה טעמו, שהרי עשה כן אחר גמר כל ברכות הקידוש. ונראה משום אסטניסות, שלא ישתה אחד אחר השני ‏מאותו כוס, ומענוותנותו כי רבה שתלמידיו לא ישתו אחריו. והמנהג שכל אחד שותה אחד אחר השני. ואני נוהג ‏כמ"ו".‏

מעשה נוסף הובא בספר "יחידי סגולה" (עמ' 167, וכעין זה כבר בעריכת שולחן חלק יג עמ' סד): "כשסיפרתי למ"ו הגר"א ‏קוטלר זלה"ה שמלך תימן היה קם בשלוש בלילה ועולה על גג ארמונו, ומתחנן לשי"ת בכל מיני תפלות, ענה לי ‏בעגמת נפש, זה קטרוג. אם על השקר שלהם נוהגין כך, איך צריכים אנחנו לנהוג באמת שלנו. סתם ולא פירש". ‏

רעיון הקמת ישיבה ב…עדן

עוד בימי בחרותו ביקש הגר"ש להקים ישיבה בעיר הנמל עדן, שהיתה אז מושבה בריטית, כדי שתשמש כתחנת ‏מעבר לילדי העולים שבאים מתימן לארץ ישראל – להכשירם ולהכינם נפשית ורוחנית, שלא יילכדו בציפורני ‏החילוניות כמו קודמיהם. רבי שלמה הרצה זאת לראש הישיבה, והוא אכן שיבח את הרעיון, אלא שבשל רוב עיסוקו ‏בצרכי הישיבה והחינוך העצמאי הפנהו אל האדמו"ר רבי יואל מסאטמר עבור העניין (יחידי סגולה עמ' 225). יצוין כי ‏באחד הגיליונות שנדפסו עם פטירת הגר"ש הובא מעשה זה בשינויים והוספות על פי הזיכרון, אך כאן באו הדברים ‏כפי שנחקקו בכתב על ידי הגר"ש עצמו.‏

ליל הסדר בלייקווד

מזכרונותיו הידועים של הגר"ש קורח היה ליל הסדר שבו זכה להסב על שלחנו של גדול הדור, הגר"א קוטלר. את ‏תיאורו על ליל הסדר במחיצתו וחידושים ששמע מפי ראש הישיבה העלה בספרו "הגדה של פסח עריכת שולחן", ‏וכך הובא גם בספר "אש התורה" (עמ' שא), תחת הכותרת "הבחור התימני שבא מארץ ישראל":‏

אחד האורחים שהסבו אז לשולחן הסדר בישיבה היה בחור מארץ ישראל, מיוצאי גלות תימן, שבא ללמוד פרק זמן ‏בלייקווד. רבנו קירבו והתייחס אליו בחביבות רבה. במהלך הסעודה אף כיבד אותו להשמיע שיר מן השירים ‏הנהוגים בקרב בני קהילות קודש תימן. פצח הצעיר וסלסל בנעימה ובמבטא תימניים את שירו של רבי שלום שבזי ‏זלה"ה: "אהבת הדסה על לבבי נקשרה, ואני בתוך גולה פעמי צוללים. לו יש רשות לי אעלה אתחברה, תוך שערי ‏ציון אשר הם נכללים".‏

כשסיים לשיר ביקש רבינו בפנים מחייכות שהתלמיד יבהיר לכל המסובים את המילים והתוכן של השיר, ולבסוף ‏החמיא לו: "יפה השיר, יפה שַׁרְתָּ"…‏

מעניין לציין שבספר התולדות – בשונה מחיבורי הגר"ש קורח – יש תוספת בלתי מוכרת, לפיה מאוחר יותר, ‏כשהבחין ראש הישיבה באמצע עריכת הסדר שהבחור התימני רוצה מדעתו לנהוג בעניין מסוים כשיטת הרמב"ם, ‏התרעם על מעשהו וזרק לעברו קוביית סוכר (כדרכו תמיד בכל פעם שהרגיש כי ראוי לו להקפיד על מישהו) וקרא בריתחא: ‏‏"יש רק שלחן ערוך אחד בישראל, והינו מחולק לשניים פסקי המחבר לספרדים ופסקי הרמ"א לאשכנזים, אך לא ‏יותר מזה. אין אדם רשאי לנהוג כרמב"ם או כפוסק אחר מלבד השולחן ערוך. הלוא ידוע שהפרי חדש רצה לחדש ‏שלחן ערוך משלו ולא הניחוהו משמים. גם הגר"א רצה לחבר שלחן ערוך משלו ולא הרשוהו. ואתה יש את נפשך ‏לנהוג כרמב"ם"?!‏

ותוך כדי דיבור הוסיף: "אם לשיטת הרמב"ם תיזיל, לא תוכל הערב לקיים אצלנו את המצוה של ארבע כוסות, שכן ‏הרמב"ם (הלכות שבת פרק כט הלכה יד) סבור שצריכים לכוס של מצוה דוקא יין הראוי לנסכו על גבי המזבח, ואין לנו ‏פה בנמצא יין כזה"… ‏

אמנם, יש לציין שכפי שהעידו בני משפחתו ומקורביו של הגר"ש קורח, מעולם לא העלה על שפתיו מעשה זה וכל ‏שכן שלא כתבוֹ, למרות התיאורים הרבים שנשמעו ממנו על תקופת לימודו לפני הגר"א קוטלר, ודבר זה אומר ‏דרשני.‏

אין לדעת אם אכן מעשה זה מדויק בכל פרטיו, וכן לא ברור באיזה עניין ביקש לנהוג כשיטת הרמב"ם, ומפני מה ‏העירו. ייתכן מאוד שהגר"א קוטלר לא ביקש אלא להעיר שאין לו לנהוג דבר שייראה בלתי מובן בפרהסיא ובפני ‏ציבור אנשים, ושמא סבר שמנהג זה מבקש הבחור לנהוג על דעת עצמו כשיטת הרמב"ם, ולא שכך היה מנהג אבותיו ‏מדורי דורות. אולי לכך כיוון הגר"ש קורח, כאשר כתב מספר פעמים בחיבוריו לגבי הגר"א קוטלר ש"על יהדות ‏תימן היו לו דעות מעניינות", ומה רב העניין בידיעות אלו!‏

אולם יש לתת את הדעת שבספר אש התורה (וכן בגיליון "ניב המורה" 168, כסלו תשע"ג, עמ' 12) לא נכתב בנוגע למעשה ‏זה שמו של הגר"ש קורח, אלא מדובר על "הבחור התימני". מי שהכיר את שיגו ושיחו של הגר"ש לאורך השנים ‏יודע כי רחוק מאוד היה מעשיית דברים בשונה ממנהג המקום, גם במקומות שהגיע אליהם כרב נודע, וכל שכן ‏כבחור צעיר. כך שמסתבר שמא סיפור זה או בדומה לו אירע בבחור אחר שהיה אצל הגר"א קוטלר, אלא שלאור ‏התיאור המפורט של הגר"ש ששהה גם הוא בליל הסדר על שלחנו, התחברו והתערבו הדברים.‏

שימור מסורת ראשונים

כך כתב הגר"ש קורח בספרו "יחידי סגולה" (עמ' 240), על אודות יחסו של הגר"א קוטלר זצ"ל ליהדות תימן: ‏

בעיניו היתה זאת יהדות ששימרה מקוריות שניתן להבין עניינים רבים בתחום היהדות. לדוגמא אחת, ‏שיחה שהיתה בשבת חול המועד בשעת סעודה שלישית. שאלני, אם יש לנו מסורת או מנהג מיוחד ‏לזמן צאת השבת. השבתי לו, משייראו שלושה כוכבים. הוא ענה, קיוויתי שיש מסורת לא ידועה, ‏שהרי היה לכם קשר ישיר עם הרמב"ם ומדרשיו, ושמרתם מסורות ראשונים (כך היו בערך הדברים).‏

יש לציין כי בחיבורו "עריכת שולחן" (חלק ג עמ' רז) הובאו הדברים בסגנון שונה מעט: "וזכורני שמ"ו הגר"א קוטלר ‏זלה"ה שאלני בעת שכזאת בשבת, אם יש בידינו מסורת וקבלה מהרמב"ם בפירוש יותר על זה. וכשהשבתי לו ‏הלשון של רבנו, ענה לי: חבל, הרי אתם ידועים כמשמרים מנהגים ומסורת ראשונים, ולכם היו קשרים עם הרמב"ם ‏והגאונים, עד כאן ערך לשונו הטהור".‏

כמו כן, במכתב נוסף שנדפס בשו"ת אדני פז (חלק ד סימן טז), כתב הגר"ש קורח: "ומ"ו מרן הגר"א קוטלר זלה"ה, ‏היה נהנה לומר לי, כי יהדות תימן שימרה מסורת ראשונים".‏

יעלו הדברים לזכר ראש הישיבה, גאון הדור ואביר הרועים אשר פרס את כנפיו על קהילות הקודש מתוך תחושת ‏דאגה עמוקה ואחריות כנה לגורלם של צעירי הצאן, למען ימשיכו בדרכי אבות שמסרו את נפשם למען קיום התורה ‏והמצוות בשימור מסורת ראשונים ומורשתם העתיקה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!