מבית ההוראה

כמה אחוזים יכול לקבל משולח שפועל לגבות תרומות עבור מוסדות תורה וחסד?

תשובת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א, רבה של נחליאל ומרבני בית ההוראה 'המאורות'

לכבוד השואל הי"ו

שלום רב לאוהבי תורתך וגו'

שאלה: כמה אחוזים אפשר לקבל מתרים שעובד קשה מאוד לגבות תרומות עבור מוסד תורני.

תשובה: המתרים יכול לקחת עבור שכר טרחתו שטורח לגבות כספים עבור עניים ומוסדות תורה בין 25% ל- 49% מסך התרומות שהצליח לגבות, ולא יותר. ואחוזים אלו כלול בהם גם הוצאות נסיעה ואש"ל אם יש, והכל לפי הענין והטורח בגביית הכספים. והטעם בזה כיון שזוהי עבודתו ואם הוא לא יתרים בשכר אין אחר שיתרים, וגם דעת התורם בכך שהמתרים לוקח לעצמו אחוזים, אך ודאי לא יותר משיעור של 49% מהתרומה, ואם ייקח הוי גזל שאין כוונת התורם שהמתרים יקח לעצמו רוב הכסף. וע"ע בספר הלכות צדקה (סימן יט סעיף א) שהביא בזה כמה דעות, עיי"ש. אמנם אם התורם אומר למתרים קח תרומה של 1000 דולר למוסד או לעניים, ובנוסף קח עוד עבור שכר טרחתך בסך 100 דולר, פשוט שאינו רשאי להחשיב את ה – 1000 דולר בתוך סה"כ האחוזים, כי אין זה דעת המתרים והוי כגזל.

וראיתי בשו"ת שבט הלוי (חלק ב סימן קכב) שכתב בזה"ל, מעיקר הדין צריך לעשות המצוה בחנם, אם לא מי שפרנסתו מזה דהו"ל כדייני גזירות שבירושלים בסוף כתובות וכו'. והביא עוד שם דברי הרב כנה"ג (חו"מ סימן של"א בהג"ה ב"י אות ז') שכתב דהרגילות היה לקבל שליש או רביעי, וכן אינו מחויב לסבול הפסד גדול, עיי"ש. ומה שכתב שליש או רבע ואינו מחויב לסבול הפסד, נראה לי פשוט שהרווח של שליש או רבע, אינו כולל הוצאות נסיעות ואש"ל.

ובשו"ת תשובות והנהגות (כרך ב סימן תעה) כתב בזה"ל, הנה מה שנהגו שהמשולח לוקח לעצמו חלק, זה ודאי מותר כיון שזהו טובת העניים שאם לא יקבל שכר טירחה כפועל לא נמצא משולח, ועיין בערכין (ו ב) בהא דרבי ינאי יזיף ופרע משום דניחא להו לעניים, וגם כאן ניחא להו בכך, וכבר נהגו כן שמקבל בשכרו אחוזים וזה ממריצו לפעול. והיום אם נותן רוב הכסף שאוסף למוסד כשהוא גופא נצרך נחשב הוגן. מיהו הנותנים לא מתכוונים שיהא רובו למשולח, ובפרט כשגובה נתינות גדולות ודאי כוונתם שעכ"פ חלק הגדול ילך למוסד, והמשולח כאן שרוצה יותר מהרוב לעצמו מרמה הוא את הציבור והוי גזילה, ורק בנתינות קטנות יש לומר דלא איכפת להו אף שרוב הכסף לו, אבל בנתינות חשובות צע"ג הלוא הוא עובר על דעת בעה"ב והוי גזלן כמבואר בב"מ (עח ב) והיאך נכשלים באיסור גזל. ובשו"ת משנה הלכות (חלק ד סימן רלז), התבטא במילים חריפות כנגד מתרימים הלוקחים מעל מחצית התרומה, עיי"ש.

ואתה שלום וכל אשר לך שלום

בברכה ובהערכה רבה,

אוריאל חוברה

החו"פ נחליאל


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!