מאת הגאון רבי אורן צדוק שליט"א, ראש בית ההוראה נזר ההוראה ומרבני בית ההוראה 'המאורות'
שאלה:
רציתי לשאול,
מה הדין במקרה והניחו ג'חנון שאינו אפוי מערב שבת על הפלטה, ובשבת בלילה מאוחר אחרי שעברו כמה שעות מאז הנחתו, אחד מבני המשפחה, פתח את מכסה הג'חנון ומיד סגר. (אני לא יודע לומר בדיוק כמה היה אפוי, לא ברור בדיוק מצב האפיה שהוא היה לאחר מכן).
בשבת בבוקר, באו לשאול האם מותר לאכול את הג'חנון כעת לסעודת השבת, או שאסור משום קירוב בישול.
זה שפתח זה ודאי היה בשוגג ולא ידע שהדבר אסור כלל ועיקר.
השאלה אם יש מקום להתיר לאכול את זה, ואשמח לדעת הנימוקים לכאן ולכאן.
תשובה:
לק"י
הג'חנון לעניות דעתי מותר.
ראשית נזכר בשאלה שהמעשה המתואר היה בליל שבת בשעה מאוחרת, ואם כן בשבתות אלו של ימות החורף, מדובר לכל הפחות בארבע שעות או חמש שהג'חנון מונח על גבי הפלאטה, ואם כן קרוב לוודאי שכבר הגיע לרמה אפיה של מאכל בן דרוסאי שלדעת הרבה מן הראשונים אין כבר איסור בישול, ועל אף שאיננו נוקטים כן להלכה אלא רק במבושל כל צרכו, מכל מקום בדיעבד לא קנסו בזה, יעויין משנ"ב סימן שי"ח סעיף קטן ב'.
כמו"כ מדובר על מאפה ולא על תבשיל, ובו אין הרבה אדים שהם הפועלים בגימור המאכל, כך שפעולת כיסוי לאחר שהות מועטת משנתגלה, קרוב לודאי שלא הועיל מאום בבישולו.
בברכה
הצ' אורן בכא"מ שמעון צדוק יצ"ו