מבית ההוראה

מהי ברכת הכובאנה?

תשובת הגאון רבי יוסף בן דוד שליט"א, רבה של קרית עקרון וסגן יו"ר ועד רבני הערים בארץ ישראל

שאלה: מה מברכים על כובאנה?

תשובה:
לגבי כבאנה, ברכתה היא מזונות, מאחר שבישולה באדים. ואסביר את הדברים, כי ישנם כמה מיני כובאנות:

1. כבאנה מפתלה, הנעשית בכלי סגור, עם הרבה מרגרינה, ויש המוסיפים דבש או ריבה, נאכלת על דרך כלל עם עגבניות, בישולה שעתיים, ויש המוסיפים גם סוכר או ריבה.

2. כבאנה רגילה, הנעשית מגוש בצק מוצק, ידועה באזורנו, נאכלת עם מרק ובשר, או שווי, בישולה בכלל סגור, לפחות 4/5 שעות, קמח מים מלח בלבד. ברכתה מזונות.

3. כבאנה ליעשושה, נעשית מגוש בצק דליל מעט מהכבאנה הרגילה, מבושלת כל הלילה בסיר על כלי עם מים, רכה מאד, ללא דבש או ריבה, ניכרת בצבעה הנוטה לשחור/חום, ברכתה מזונות.

4. כבאנה מג'פי, נעשית כגוש בצק מאד מוצק, כאשר הוא מונח על ה"מצלה", ומעליו מניחים סיר חרס אטום, ידוע בעובי ה"קוחממי" שלו, (לפעמים 3/4 ס"מ)ללא דבש או שמן, ברכתו מזונות.

5. כובאניות, עשוי ככבאנה מפתלה, בדרך כלל עם הרבה שמן ןסוכר/דבש/ריבה, זהו המאפה היחידי, שכן כל הקודמים נידונים כבישול. ודינו כפת הבאה בכיסנין.

כתבתי זאת היות ויש מאחינו הרבנים הספרדים הרוצים לדמות את הכבאנה הרגילה שנראית כמו לחם, הנאכלת עם מרק או שווי, ללחם ממש, או לפת הבאה בכיסנין. וטעות היא, כיוון שדינה כמבושלת.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!